Jonge merrie wil niet lopen onder zadel, met zweep paniek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lovely08

Jonge merrie wil niet lopen onder zadel, met zweep paniek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:26

Hallo,

Ik ben gevraagd om een jonge merrie die al ingereden is klaar te stomen om in de manege lessen mee te kunnen lopen, jullie denken vast, ingereden is toch ingereden?

Er is na het inrijden een paar maanden niks met haar gedaan, omdat, heb ik begrepen, ze zonder zweep niet wil lopen, en als je er een zweepje bij pakt ze gaat rennen. Ik heb haar nog niet onder het zadel gezien omdat ik zelf eerst weer even wilde beginnen met longeren en een beetje een band opbouwen. Wat ik wel merkte was dat ze met het longeren heel erg flipte van de longeerzweep, als ik die in mijn hand pakte ging ze gelijk rennen, zonder zweep was ze juist redelijk sloom.

Ze vind alles nog heel erg spannend en je kunt merken dat er behalve inrijden nog niet zo veel met haar is gedaan. Ik weet ook niet hoe ze is ingereden. Het klinkt dus eigenlijk alsof ze bang is voor de zweep, ik begin denk ik gewoon rustig aan weer met het longeren hopelijk wordt alles dan minder spannend voor haar. Op stal is het de grootste schat en een hele grote knuffel.

Ik hoop dat jullie mij een paar tips kunnen geven over wat ik moet doen om te zorgen dat ze gewoon normaal gereden kan worden.
Ik heb wel eerder paarden met rugklachten weer teruggereden maar nog nooit een paard dat nog zo jong is.

Iorrr

Re: Jonge merrie wil niet lopen onder zadel, met zweep paniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:31

Ik zou als ik jou was beginnen met een (kort) springzweepje... Deze ziet de pony niet, maar dan kan je hem als het nodig is toch raken... Ik zou er zelf niet zonder iets op gaan zitten, als de pony dan iets doet kan je niks inbrengen...

Edit: Ik bedoel dit dus tijdens het rijden!
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 09-01-08 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:33

Ga haar ten eerste met de zweep overal aanraken, strelen dus, leer haar dat de zweep niet eng is. Ik zou hem trouwens in het probleem dat je nu hebt niet gebruiken.

Werk verder aan wijken voor druk vanaf de grond, op alle plaatsen van haar lichaam. Als dat goed gaat, vanuit het zadel beendruk geven, reageert ze niet, probeer haar dan opzij te bewegen door haar linksom of rechtsom te sturen, wat mij betreft het liefst gewoon op een stalhalster, niet op een bit. Het moment dat ze in beweging komt valt je beendruk DIRECT weg. Dit blijf je herhalen tot ze doorheeft dat ze zelf de beendruk kan doen verdwijnen door in beweging te komen. De eerste keren geraak je misschien niet ver, maar heb geduld, wees duidelijk in je hulpen, en zorg voor een perfecte timing in het laten vallen van de beendruk. De eerste keren laat je de druk al vallen als ze nog maar aan bewegen "denkt", al zet ze alleen haar gewicht wat naar voren.

Succes!

Lovely08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:43

Thnx voor jullie reacties, ik ga het zeker proberen, ik heb haar nu 1x gelongeerd, zonder zadel en hoofdstel, vinden jullie dat ik eerst nog meer moet longeren of gewoon gelijk er op stappen? Dan begrijp ik trouwens als nog niet hoe ze is ingereden, dit hoort toch gewoon bij inrijden? Raar dat ze dan toch niet vooruit wil...

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:45

Ik snap niet zo goed waarom je dan eigenlijk voor deze pony hebt gekozen, net ingereden niet voor uit te branden... zo heb ik ook een poosje een new forest proberen te rijden deze was wel rond 16 maar die kon je niet voor uit rijden die bokte alleen maar of was niet voor uit te branden , met zweep zonder zweep het maakte niet uit, nadat de pony een beetje vertrouwen in me kreeg gaf ze zich wel over en kon je normaal op haar rijden, echter wist ik zeker dat er iets niet goed in haar rug zat, maar hier wilde de eigenaresse niet aan mee werken de pony moest maar weer woorden door verkocht! en als ik het zo lees zou ik zo'n pony niet eens mee laten lopen in manege lessen niet alle paarden zijn hiervoor geschikt of laat de rug door een osteopate na kijken, vaak met verkeerde zadels op de rug kunnen ze ook behoorlijk veel last van hun rug hebben. mijn paard heeft voordat ik haar had jaren lang alleen maar slechte niet passende zadels op haar rug gekregen, hierdoor heeft zij dus 3 versleten ruggen wervels aan over gehouden met het feit dat ze nu 20 is en hier niks meer aangedaan kan worden. goeie passende zadels is dus erg belangenrijk voor jong en oud paard.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:46

Dat hoort inderdaad bij inrijden, anders is ze alleen zadelmak gemaakt... Wat hier denk ik het geval is. Als je zeker bent dat er al iemand op heeft gezeten en dat ze daar niet op reageert, zal dat niet zo'n probleem zijn.
Wat je ook kunt doen is dubbele lange lijnen vanuit menpositie (dus erachter), en haar van daaruit leren sturen en stoppen voor je er op gaat. Als je daar geen ervaring mee hebt, zoek dan iemand die je kan helpen.

Veiligheid voor alles, jij moet niet verongelukken omdat ze jou de "eer" gegeven hebben he!

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:47

Ik zou ze zoals snuffelhues aangeeft eerst laten wennen aan de zweep en idd leren dat de zweep niet eng is. Maar alvoorens er op te kruipen zou ik ze als het ware "alles" opnieuw leren, bvb aan de longe. De paarden die ik zadelmak heb gemaakt (en verder ingereden), gaan altijd perfect op de stem. Dus ik zou ze eerst alle commando's goed leren aan de longe, en die kan je dan gebruiken als je erop zit. Daarbij geleidelijk aan beendruk geven, met de stemcommando's zodat ze begrijpt wat je bedoelt. Natuurlijk moet het paard al wat (been)druk gewoon zijn, zodat ze niet bang ofzo wordt, maar aangezien het paard hier eigenlijk al zadelmak is, zal dat geen probleem zijn denk ik. En hopelijk heb je dan niet meteen een zweep nodig om haar voorwaarts te krijgen... (Maar ze zal natuurlijk hoe dan ook de zweep moeten kunnen verdragen, anders wordt het maar gevaarlijk... Lachen )
Hopelijk heb je hier wat aan!
Succes!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:49

Ik zou haar gewoon is het zadel en hoofdstel op doen en dan kijken hoe ze hierop reageerd. Als ze dit allemaal braaf accepteerd dan zou ik haar longeren. Gaat dit ook goed ga er dan op zitten. Dus na het longeren. Dan is even de gekkigheid eraf! Houd rekening met rare sprongen. Als ze nog niet zolang zadelmak was, zal ze nu wel een paar keer flink bokken!

Ja ik vind het heel raar... Ik stap nooit op een jong paard zonder zweep... Alleen de allereerste keer maar dan is er iemand bij met de longeerzweep...! Ik denk daarom ook dat deze pony minder kent als dat ze jou verteld hebben...

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:53

Ik denk dat het er hier vooralom gaat dat het paard niet begrijpt wat de bedoeling is... Er kan natuurlijk een medische oorzaak zijn, maar aangezien ze nog niet zo lang bereden wordt zou ik eerder van het eerste uitgaan...

Iorrr schreef:
Ik denk daarom ook dat deze pony minder kent als dat ze jou verteld hebben...

Daar ben ik het mee eens... Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:57

Om het probleem op te lossen dat het paard met ruitergewicht niet vooruit wil: Ik weet niet of jullie een longeerkraal of roundpen tot jullie beschikking hebben, maar in het val van roundpen: terug de roundpen in, ruiter erop, een persoon op de grond ernaast en meteen opgeblazen plastic zakje aan het uiteinde van een longeerzweep voorwaarts houden. Paard moet de stimulans krijgen om voorwaarts te gaan, zonder dat er meteen een zweep bij komt kijken.

Aan de angst voor de zweep moet je werken, maar dat is van latere zorg.

Lovely08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 14:48

Ik ga denk ik gewoon rustig aan beginnen, ik heb zoiezo veel aan jullie tips en ga zeker de uitdaging aan, ik vind het zo zonde dat zon hele lieve jonge merrie gewoon maar in een stalletje staat weg te kwijnen. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:38

Ik hoop dat je van de eigenaren de tijd krijgt om het dier "klaar te stomen" voor het manegewerk.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 08:55

Iorrr schreef:
Ja ik vind het heel raar... Ik stap nooit op een jong paard zonder zweep... Alleen de allereerste keer maar dan is er iemand bij met de longeerzweep...! Ik denk daarom ook dat deze pony minder kent als dat ze jou verteld hebben...

Hier ben ik het zeker mee eens. en vraag me ook af waarom er een paar maanden niks mee is gedaan.