Paard actiever laten lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Paard actiever laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 12:19

Zelf heb ik een paard van 18 jaar, die prima in conditie is, maar van nature vrij sloom is. Hij is vroeger een manegepaard geweest en kan heel goed leren. Hij is gezond en zit goed in zijn vel. Bij ritten in een omgeving die hij niet kent of thuis tijdens een buitenrit richting stal is hij heel snel en moet je hem echt houden. Bij dressuur (met bit) en tijdens een buitenrit van stal weg (bitloos) lijkt het wel of meneer de handrem erop heeft staan. Ik wil hem beter laten reageren op mijn hulpen. Als ik niet direct reactie krijg op mijn been met stemgeluid, moet ik hem behoorlijk aantikken met de zweep, wil hij reageren. Soms reageert hij ook direct op het been, maar meer zelden. Als hij actiever stapt/draaft, beloon ik hem met de stem, maar de activiteit is ook snel weer weg en kan ik weer van voren beginnen. Met andere woorden, ik kan mijn paard wel blijven aantikken en vraag me af of dit wel goed is. Mijn vraag is: doe ik het wel juist, wat kan ik anders doen om mijn paard actiever tijdens het rijden te krijgen.

Anoniem

Re: Paard actiever laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:34

Kwestie van consequent volhouden en op het juiste moment belonen (= stoppen met de hulp) Stembeloning mag van mij achterwege blijven op een dusdanig ervaren paard voor iets simpels als reageren op been. Keertje Braaf zeggen tussendoor is geen probleem, maar te vaak hoeft ook weer niet.
Overigens niet vreemd hoor dat van stal weg minder enthousiast gaan als naar stal toe.
Gewoon doorgaan, goed opletten dat je niet door blijft extra-drijven als hij doet wat je zegt, en adequaat reageren als het tempo dan tóch weer inkakt.

Debbertje

Re: Paard actiever laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:15

Veel overgangen rijden, dat hij veel tempowisselingen doet.
Mijn lesgever, heeft mij de tip gegeven, als die van mij weer eens met handrem op loopt, 1x gewoon de hulp geven. Geen reactie, de hulp eens zo hard geven, krijg je reactie, stop met de hulp te geven.
Heb hier in het begin ook mee gesukkeld, maar zeker niet opgeven. Als je je hulp harder geeft, kan het zijn, dat je in het begin het gevoel hebt, dat hij onder je weg draaft. Probeer hem dan op te nemen, naar het tempo dat jij wil.

Succes ermee