tips op achterhand zetten en daardoor uitstrekken verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

tips op achterhand zetten en daardoor uitstrekken verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 00:51

wie heeft er voor mij tips om mijn paard beter op zn achterhand te zetten en daardoor het uitstrekken te verbeteren?
het is een fries. balkjes lopen is niet echt een succes aangezien hij gewoon door alle balken heen dendert.
maak al veel overgangen en daarbij ook richting verzamelde draf en galop. zijn galop is juist wel weer goed en springt sterk mee achter.
wie heeft er nog wat tips?

Alicia2u

Re: tips op achterhand zetten en daardoor uitstrekken verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:36

Veel overgangen rijden; 3 passen verzamelen, 3 passen vertrekken, 3 passen verzamelen enz. Langzaam opbouwen en steeds verder vooruit en weer terug rijden, zodat het verschil steeds groter wordt. Uiteindelijk rij je hem zo tot strekken, maar bouw het langzaam op.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:13

vanuit de schouderbinnenwaarts naar de diagonaal.
Of vanuit de galop in de hoek verzamelen en dan terug naar draftempo diagonaal op terugnemen en naar middendraf rijden. zorg dat je het contact niet verliest en dat ie met de neus niet naar boven maar naar beneden gaat zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:00

Ik sluit me volledig aan bij Oosterhoff. Goed op de lengte blijven letten, zodat hij zichzelf ook niet blokkeert in de schouder.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:46

Bij mijn verzorg-Fries is het: ontspanning, overgang, ontspanning etc... Ik herken het 'blokkeren', maar meestal is dat mijn eigen fout :s

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:28

veel overgangen rijden en controle houden over je overgangen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:36

het schouderbinnewaards kan hij nog niet. hij is pas 4 zijn er al wel mee bezig geweest maar nog niet op doorgegaan. ook verveeld hij zich ontiegelijk snel tijdens een oefening. dus kan neit telang hetzelfde doen en vooral de moeilijkere oefeningen zoals wijken enz kan hij zn koppie bijhouden. gewoon draven/verzamelen/uittrekken vind hij maar saai.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:40

als je nog niet naar het schouder voor kan dan is je paardnog niet voldoende in balans en heeft ie nog neit genoeg kracht om van achter uit te strekken. het is enorm moeilijk en zeker voor een fries om te strekken zoals dat wordt gevraagt in een dressuurproef.
Je zal dus gewoon meer het gewicht op achter moeten zien te krijgen en dat doe je doe de broekspier te trainen en dat doe je weer door het binnen achterbeen extra te laten ondertreden in bijvorbeeld een schoudervoor

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:44

oke dus ik kan nu gewoon meer naar het schoudervoor gaan toerijden. in het bos enz strekt hij trouwens wel redelijk.(voor zover ik het kan zien/voelen)

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:46

ik kan niet van achter mijn computer zeggen dat jij nu naar de schoudervoor kan toe rijden. Ik weet niet wat jou kwaliteiten zijn als amazone en niet hoe je je paard rijd en ik heb geen idee in welke conditie je paard is.
Maar dat zijn wel de oefeningen waar je naar toe moet als je de achterhand wil laten dragen en dus ruimte krijgt aan de voorkant en dus kan uitstrekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:51

Ik denk dat je een oefening als SV hierin niet zozeer als doel moet zien, maar als middel. Kun je met een vierjarige ook gerust kennis mee gaan maken. Zelfde met pasje wijken, rechtstellen en naar voren wegrijden. Of volte sluiten, openen door pasje te wijken, rechtrichten en weg. Maakt dressuur ook veel levendiger voor je paard.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:55

pasje wijken enz doet hij perfect ook stukje wijken rechtzetten en terug naar andere kant wijken enz gaat goed. ook volte openen en sluiten gaat goed en doe daarbij regelmatig pasje wijken. hij is super aan het been. maar gaan nu verder met het sv. kan dit soort dingen ook mooi in het bos enz oefenen. ga vrijdag pas weer naar de binnenbak.