al beginnen met aanleren springen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sielx3

al beginnen met aanleren springen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 20:15

Hallo iedereen ik ben een meisje van 13jaar en heb sins october ene verzorgpony
(Shetlander) ruin van 3jaar die word in April 4
2maanden geleden wou ze hem nog verkopen omdat hij onverwacht uit de hoek kon komen en niet zo heel braaf was maar een even geleden heeft ze beslist hem te houden omdat hij zo braaf is geworden!
Ikzelf ga bijna altijd met hem op wandeling en hij doet al heel braaf met stap,draf,galop, en stilstaan
Nu wil ik hem graag leren springen (over ene balkje lopen enzo) maar 3.5 is nogal jong, wat vinden jullie hiervan? Ben niet van plan om al hoog te gaan springen ofzo want daar is hij nog te jong voor maar zoon 20cm en over balkjes lopen dat heb ik al eens geprobeerd..

TIPS,REACTIES? Lachen

DebbyDeb

Re: al beginnen met aanleren springen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:05

Wat fijn dat ze heeft besloten het paard te houden.
Nu kun jij er mooi mee blijven doorgaan Lachen
Ik las dat pony's mogen starten in klasse A, B en L vanaf 4 jaar..
Dus die zijn ook vrij jong.. en over 3 maanden wordt hij 4 jaar.
Balkjes lopen is een goede oefening en misschien kun je inderdaad ook al wel beginnen met de balken iets te verhogen..
Maar dan zou ik inderdaad niet te hoog gaan willen springen.
Rustig opbouwen..

Maartje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:08

volgens mij kan balkjes draven en heel laag springen nooit kwaat toch?
dan kan je pony er alvast een beetje aan wennen Lachen

Mariiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:09

Balkjes lopen kun je wel mee beginnen, maar met echt springen zou ik nog even wachten, kleine sprongetjes kunnen wel, maar ligt er net aan wat de pony nu aankan Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:10

met mijn bijna 4 jarige doe ik balkjes en af en toe een klein sprongetje, en dan ook echt maximaal 20 cm

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:24

Kun je gerust mee beginnen, als je het maar met vertrouwen doet en rustig opbouwt. Met mijn 3.5 jarige spring ik op dit moment tot ong. 80cm.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:53

Hoi, ik heb een Arabier van 4 jaar die ik nu aan het inrijden ben. Ze is nu nog niet goed genoeg ingereden om met haar te kunnen springen en ik wil eerst dat ze de basis kent en daarna wil ik pas gaan springen. Mijn paard springt wel al "vrij" daar begon ze een half jaar geleden mee. Ik spring nog niet hoog met haar maar gewoon zo'n 20 cm idd, ook al kan ze makkelijk hoger. Gewoon om mee te beginnen, later kan je rustig opbouwen en de hindernis steeds iets hoger te zetten Knipoog . Ik zelf heb besloten om er pas als ze 5 is mee te beginnen om er op te zitten als ze springt, maar dat is ook per paard veschillend. Nu is mijn pony bijvoorbeeld bijna helemaal uitgegroeid, terwijl sommige paarden dat al bij 3 zijn en sommige pas bij 6. Ik heb er niet zo heel veel verstand van maar dit is wat ik er van af weet.

Groetjes

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:54

Ik heb mijn 2,5 jarige al vrij laten springen..
Dus balkjes draven (eerst stappen natuurlijk) kan geen kwaad hoor! Mits je het niet continue een uur lang doet, rustig opbouwen en natuurlijk niet iedere dag
Veel plezier en Succes!!!

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:48

DebbyDeb schreef:
Wat fijn dat ze heeft besloten het paard te houden.
Nu kun jij er mooi mee blijven doorgaan Lachen
Ik las dat pony's mogen starten in klasse A, B en L vanaf 4 jaar..
Dus die zijn ook vrij jong.. en over 3 maanden wordt hij 4 jaar.
Balkjes lopen is een goede oefening en misschien kun je inderdaad ook al wel beginnen met de balken iets te verhogen..
Maar dan zou ik inderdaad niet te hoog gaan willen springen.
Rustig opbouwen..

idee, maar ik zou zelf nog heel eventjes wachten

paardengek87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:16

Het kan geen kwaad als je er nu al mee begint, je moet het niet te hoog doen. Balkjes draven en hele lage sprongetjes kan volgens mij best wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:21

Sielx3 schreef:
Hallo iedereen ik ben een meisje van 13jaar en heb sins october ene verzorgpony
(Shetlander) ruin van 3jaar die word in April 4
2maanden geleden wou ze hem nog verkopen omdat hij onverwacht uit de hoek kon komen en niet zo heel braaf was maar een even geleden heeft ze beslist hem te houden omdat hij zo braaf is geworden!
Ikzelf ga bijna altijd met hem op wandeling en hij doet al heel braaf met stap,draf,galop, en stilstaan
Nu wil ik hem graag leren springen (over ene balkje lopen enzo) maar 3.5 is nogal jong, wat vinden jullie hiervan? Ben niet van plan om al hoog te gaan springen ofzo want daar is hij nog te jong voor maar zoon 20cm en over balkjes lopen dat heb ik al eens geprobeerd..

TIPS,REACTIES? Lachen

Balkjes lopen geen probleem, maar springen (zeker onder het zadel) zou ik nog mee wachten. Een aantal groeischijven in het achterbeen en heup moeten nog sluiten. Tot die tijd is springen een te hoge belasting.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:28

Tja...jij bent al 13 en de pony is een jonge shet van...hoe hoog?? Misschien handig om dat er eens bij te vermelden?
En een foto van jou OP je shet??

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:37

twinkelchw schreef:
Ik zelf heb besloten om er pas als ze 5 is mee te beginnen om er op te zitten als ze springt, maar dat is ook per paard veschillend. Nu is mijn pony bijvoorbeeld bijna helemaal uitgegroeid, terwijl sommige paarden dat al bij 3 zijn en sommige pas bij 6. Ik heb er niet zo heel veel verstand van maar dit is wat ik er van af weet.

Groetjes

Geen enkel paard is als 3 jarige uitgegroeid, maakt niet uit welk ras. Het lijkt misschien zo op het oog maar de wervelkolom is pas tussen het 6e en 8e jaar "klaar".

Dus als je te jong te veel belastig vraagt, en dat is onder de man springen toch echt wel, kan je daar problemen mee krijgen. Te jong is i.m.o. alles onder de leeftijd van 5, omdat veel groeischijven dan nog niet dicht zijn. Met beleid en los springen kan weinig kwaad, een huppeltje van een cm of 50 ( voor een groot paard) ook niet als je er op zit, maar ik zou er zeker geen gewoonte van maken. Jij en je paard ( pony) krijgen het keihard op hun boterham als je te vroeg begint, er van uit gaande dat je langer met het dier wil doen als een paar jaar tenminste!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:45

Ik kan er niet uit wijs worden of je de shet nu onder de man of aan de hand aan het beleren bent Dat is een groot verschil n.l..

Sielx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 18:49

aerdenhout1 schreef:
Ik kan er niet uit wijs worden of je de shet nu onder de man of aan de hand aan het beleren bent Dat is een groot verschil n.l..

aerdenhout1 schreef:

Wat bedoel je daarmee? Ik rij hem op het zadel hoor Lachen
Foto's krijg ik er niet opgezet maar te klein is hij niet =)

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:57

Je kan gewoon springen hoor, als je af en toe en niet te hoog is er geen probleem.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:06

Je kunt best al beginnen met vrijspringen, maak gewoon een klein sprongetje en bouw het langzaam op, zet de hindernis gewoon tegen de zijkant vn de bak en zet tegen de binnenste staander een balk schuin zo kan je pony niet anders als eroverheen. je kunt ook met rijden al over balkjes gaan, maar ik weet niet wat je paard al gewend is op dat gebied;)

Als het vrijspringen goed gaat kun je ook eens een keer met springen onder het zadel beginnen, maar zorg dan wel dat er iemand bij is die eenbeetje ervaring heeft met jonge paarden..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:21

Tja..daar gaan we weer...meisje 13...pony 3 jaar.
Als je zelf erg klein bent dan zal het misschien nog kunnen, maar de meeste meisjes van 13 zijn al veels te groot om nog op een shet te kunnen rijden, laat staan IN te rijden en al helemaal om te SPRINGEN. Alleen een foto kan mij nog overtuigen of het kan.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:24

ik heb een haflinger van bijna 2 ,die springt ook al vrij het hoogste wat hij heeft gesprongen is 25 cm . hij springt namelijk ook over greppels in het land .Tong uitsteken

Sielx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 11:11

aerdenhout1 schreef:
Als je zelf erg klein bent dan zal het misschien nog kunnen, maar de meeste meisjes van 13 zijn al veels te groot om nog op een shet te kunnen rijden, laat staan IN te rijden en al helemaal om te SPRINGEN. Alleen een foto kan mij nog overtuigen of het kan.

Jhaa Sorry die krijg ik er niet opgezet, ik zou je graag overtuigen! Lachen
Maar een shetlander kan toch 50Kilo dragen? Ik zelf weeg 40 dus... Raad is altijd welkom ik ga hem eerst leren vrijspringen , als hij dat al goed kan kan misschien het zoontje wat nu nog een beetje bang is leren springen met hem enzo Lachen (Als ik dan toch te groot voor hem zou zijn) x

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:29

Bedoel je erop? Ik zou eerst is beginnen dan met af en toe een balkje lopen (ze kunnen nog wel is bijten denken de pony's soms Clown) en af en toe is een laag kruisje springen, maar niet erop.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:52

als je nu gewoon rustig gaat opbouwen met springen,

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:42

Ik zou met echt springen nog wel even wachten..
maar je kan wel gewoon met balkjes lopen beginnen.
Daar leert ze ook van hoe ze de benen neer moet zetten en goed te kijken en inschatten.
Mijn paard is nu 4 jaar en ben nu ook gewoon bezig met balkjes en cavaletie.wil over een jaar pas gaan beginnen met echte hindernissen enzo Lachen.
Trouwens ; Gelukkig dat de eigennaar hem houd!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:45

Sielx3 schreef:
aerdenhout1 schreef:

Jhaa Sorry die krijg ik er niet opgezet, ik zou je graag overtuigen! Lachen
Maar een shetlander kan toch 50Kilo dragen? Ik zelf weeg 40 dus... Raad is altijd welkom ik ga hem eerst leren vrijspringen , als hij dat al goed kan kan misschien het zoontje wat nu nog een beetje bang is leren springen met hem enzo Lachen (Als ik dan toch te groot voor hem zou zijn) x

Een volwassen pony die goed bespierd is, niet te dik, stevig gebouwd en met een korte rug kan 20% van zijn lichaamsgewicht dragen (incl. zadel en kleding ruiter) zonder risico op blessures. Een grote shet weegt max. 200kg mits niet te dik en kan dus max. 40kg veilig dragen.