onbegrip over klassieke 'Jachtzit' oftewel Remontezit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meke

onbegrip over klassieke 'Jachtzit' oftewel Remontezit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 10:47

beste mensen,
in een vorig topic over Jacht te paard las ik veel opmerkingen over de zit, er kwam veel kritiek over de manier van zitten tijdens de sprong.
Nu is het zo dat een foto een slechte jury is maar er is vaak bij jacht (en politietraining) sprake van de Klassieke ' Remontezit'
Dit is een zit waarin weliswaar verlicht GEZETEN wordt (dus voor de loodlijn) maar daarbij de benen naar voren gestoken worden.
Dit is een heel oude manier van zitten en super veilig iig van bokken, plotseling weigeren, er plotseling vandoorgaan, want je wordt er op deze manier niet snel vanaf gegooit.
Militaryruiters zitten bij afspongen ook vaak anders dan de, zeg maar, horizontale springruiter.
Tbv ontlasting van de rug is de verlichte zit met het springen erin gebracht; maar dat gaat dan vaak wel om parcoursen waarbij het paard uitermate onder controle is.
Bij een Jacht kan nl terrein, dieren, onvoorziene situaties voor een schrikreactie of disbalans zorgen, dus zo gek is dat nog niet, zo'n oude en stevige militaire zit....

Mistic

Re: onbegrip over klassieke 'Jachtzit' oftewel Remontezit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:52

Hier heb ik nog nooit van gehoord, al ben ik totaal niet bekend met de Jacht.
Heb je er misschien foto's van en eventueel een linkje naar het betreffende topic?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:54

meke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 13:06

dank je Cassidi, mooie foto's;
ter aanvulling: ..." Deze remontezit paste de spaanse rijschool toe voor de jonge paarden én voor het losrijden van oudere paarden met een wat gevoelige of stijve rug. Heeft het paard de rug gewelfd, dan pas kan de zit 'voller'worden. In beide gevallen is de beweeglijkheid van heup/knie/enkel optimaal....."

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:13

Ik vind niet alle foto's even vriendelijk en met de uitleg op de boktwiki kan ik het ook totaal niet vriendelijk vinden.
Het omhoogtrekken van het hoofd zodat het paard zoveel mogelijk op de achterhand (of 4 benen) land na de hindernis, is erg belastend voor de rug en zal behoorlijk pijnlijk zijn in de mond.

Ik mag hopen dat de techniek die in de Jacht gebruikt wordt toch enigsinds is aangepast aan de huidige informatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:16

paard op die foto's springt totaal zonder rug...dat is idd nu ook niet echt aan te raden Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:17

Ik heb altijd begrepen dat dit iets van 'vroeger' is, en dat toen mensen beter doorkregen hoe paarden in elkaar zaten het anders zijn gaan doen.
Maar nu begrijp ik dus dat dit een andere manier van zitten is die nog wordt toegepast. Het ziet er in ieder geval niet erg 'ergonomisch' uit.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:04

Maanling schreef:
Ik heb altijd begrepen dat dit iets van 'vroeger' is, en dat toen mensen beter doorkregen hoe paarden in elkaar zaten het anders zijn gaan doen.

Maar volgens velen was 'vroegah' alles beter Knipoog

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:11

Ik heb op school geleerd (doe opleiding met paarden) dat deze zit juist heel slecht is voor de rug van het paard. En dan niet zozeer de landing, maar de manier waarop men over de sprong gaat.

Vroeger scheen men te denken dat de mens het paard moest helpen over de sprong te komen door middel van het hoofd om hoog te trekken. En toen kwam kapitein caprillie Tong uitsteken en die vond zo'n beetje de manier uit waarop we nu springen.

Citaat:
Militaryruiters zitten bij afspongen ook vaak anders dan de, zeg maar, horizontale springruiter

Ik denk dat militaryruiters de gulden middenweg nemen Lachen

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:59

Kvind het er ook niet erg gemakkelijk uitzien ,
Niet voor het paard maar ook niet voor de ruiter ,,

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:09

Dit is geen geode foto van een goede remonte zit. In het boek Das Gymnasium de pferdes staat de juiste houding.

Ruiter behoort iets wat verlicht te zitten om de rug vrij te laten bij een jong paard of bij het voorwaarts -neerwaarts rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:41

Misschien zou je de foto in kunnen scannen voor mensen die dit boek niet in hun bezit hebben.

En zoals je misschien kunt lezen wordt bij de jacht wel degelijk gesprongen, dus alleen naar een foto van voorwaarts-neerwaarts rijden te kijken dekt de lading ook niet helemaal.