Sinds 2 weken heb ik een aanbod gekregen voor een verzorgpony(10jr) Maar ik voorzie al een aantal problemen.
De pony staat al 3 jaar stil, en is nooit lekker ingereden met als gevolg een enthousiaste spring-in-t-veld dat alleen maar kan draven, geen rem heeft, heeeel gevoelig is voor beendruk, de teugels niet accepteerd en eindeloos verwend wordt. Er zit heel veel potentie in t beestje maar hoe pak ik dit het beste aan?
Hoe maak ik een rem? De one reign stop klinkt mooi maar het beestje moet toch ook op een beetje teugeldruk( en nu dus alleen op zit en na een eeuwigheid HOOOO te zeggen) kunnen reageren?
Hoe maak ik haar minder gevoelig voor het been? ( de lichtste aanraking is meteen draf)
Er is wel veel grondwerk met haar gedaan en dat maakt haar aan de hand heel makkelijk mits ze ontspannen is. Zodra er teveel gebeurd gaat koppie omhoog en begint ze te triptrappelen. Ook heeft dit paard nog wat dominantieproblemen vooral bij longeren en loopt ze makkelijk door je heen. Ondanks dat is ze nog heel soepeltjes en attent en leergierig maar ik wil het wel graag op de goede manier aanpakken want ze is ook flink eigenwijs. Vind het natuurlijk paardrijdenwel erg aanlokkelijk maar op dit moment stap ik er nog nieteens alleen op, laatstaan zonder bit oid.
Wat ik gezien heb is dat ze na een uur trippelen wel meer ontspannen gaat rijden. Maar dat met een heel ervaren rustige ruiter. Nu weet ik wel het één en ander maar ben wel gespannen want ben net een beetje over mijn eigen angsten heen. Jammer genoeg kan die andere ruiter haar niet vast berijden want die is te groot/zwaar en het beestje is in t verleden hoefbevangen geweest. Heeft iemand voor mij tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken? Les nemen met haar is op dit moment geen optie ivm vervoer en haar eigen staat van opwinding, zelf ben ik wel op les natuurlijk. Zelf denk ik aan grondwerk, goed longeren ivm weinig buiten door de winter en toch gewoon bidden en hopen dat t goed gaat en ze niet de benen neemt als ik erop ga.
Wat denken jullie?
kan iemand helpen om het uit te leggen