verzorgpaardje, hoe aan te pakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vidya

verzorgpaardje, hoe aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 03:42

Hallo mede-bokkers,
Sinds 2 weken heb ik een aanbod gekregen voor een verzorgpony(10jr) Maar ik voorzie al een aantal problemen.
De pony staat al 3 jaar stil, en is nooit lekker ingereden met als gevolg een enthousiaste spring-in-t-veld dat alleen maar kan draven, geen rem heeft, heeeel gevoelig is voor beendruk, de teugels niet accepteerd en eindeloos verwend wordt. Er zit heel veel potentie in t beestje maar hoe pak ik dit het beste aan?
Hoe maak ik een rem? De one reign stop klinkt mooi maar het beestje moet toch ook op een beetje teugeldruk( en nu dus alleen op zit en na een eeuwigheid HOOOO te zeggen) kunnen reageren?
Hoe maak ik haar minder gevoelig voor het been? ( de lichtste aanraking is meteen draf)
Er is wel veel grondwerk met haar gedaan en dat maakt haar aan de hand heel makkelijk mits ze ontspannen is. Zodra er teveel gebeurd gaat koppie omhoog en begint ze te triptrappelen. Ook heeft dit paard nog wat dominantieproblemen vooral bij longeren en loopt ze makkelijk door je heen. Ondanks dat is ze nog heel soepeltjes en attent en leergierig maar ik wil het wel graag op de goede manier aanpakken want ze is ook flink eigenwijs. Vind het natuurlijk paardrijdenwel erg aanlokkelijk maar op dit moment stap ik er nog nieteens alleen op, laatstaan zonder bit oid.
Wat ik gezien heb is dat ze na een uur trippelen wel meer ontspannen gaat rijden. Maar dat met een heel ervaren rustige ruiter. Nu weet ik wel het één en ander maar ben wel gespannen want ben net een beetje over mijn eigen angsten heen. Jammer genoeg kan die andere ruiter haar niet vast berijden want die is te groot/zwaar en het beestje is in t verleden hoefbevangen geweest. Heeft iemand voor mij tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken? Les nemen met haar is op dit moment geen optie ivm vervoer en haar eigen staat van opwinding, zelf ben ik wel op les natuurlijk. Zelf denk ik aan grondwerk, goed longeren ivm weinig buiten door de winter en toch gewoon bidden en hopen dat t goed gaat en ze niet de benen neemt als ik erop ga. Knipoog Clown Wat denken jullie?

lisetje83

Re: verzorgpaardje, hoe aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 07:04

je moet met haar helemaal van voor af aan beginnen hoe je het met een jong paard ook zou doen.
rijden zou ik nog even lekker laten. doe eerst grondwerk,loswerken! om een band te krijgen en vertrouwen en de dominatie te bepalen ( dat ze meer respect voor je krijgt) werk aan ontspanning massage over haar hele lijf werkt heel goed.
ik vind het altijd lastig om het uit te leggen Haha! kan iemand helpen om het uit te leggen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:41

Ja ik zou ook met vettrouwen opbouwen beginnen.
De pony staat al 3 jaar stil , dus zou eerst condidie en spieren gaan opbouwen , veel aan grondwerk en handwerk doen.
Veel wandelen buiten zodat je haar in verschillende situaties gaat leren kennen,
Een band opbouwen.
Ik zou er niet van uit gaan dat het dominantie is, maar dat ze zo doet uit onzekerheid en om te overleven de leiding neemt maar dat niet in zich heeft,
Denk als je een tijdje met deze pony bezig ben en zelf duidelijke leiding geeft dat het probleem al heel ver weg is.
Zorg zelf dat je ontspannen ben als je op haar gaat, dat krijg je alleen voor elkaar als je haar goed leert kennen.
Longeer met een doel en laat haar niet zomaar rondrennen, dan krijgt ze alleen meer conditie en blijft dus stuiteren, werk samen met haar en neem de tijd, zou het zeker ook bitloos proberen als dat je doel is, misschien word het dier daar zelfs wel rustiger van.
Dat jeje been niet aan kan leggen is niet echt een probleem, je hebt in het begin je benen toch niet nodig, dat kun je langzaam aan weer gaan leren , ik zelf heb er ook een been aan en ze springt in de lucht, nou dan rij je toch zonder been.
In elk geval sucses , mij lijkt het wel een uitdaging in elk geval;-)

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:52

Even een vraagje tussendoor.
Heb je ook al overlegd met de eigenaars , misschien hebben hun wel tips voor je en kan je samen een aanpak overleggen waar jullie allemaal achterstaan.
Of mag je er mee doen wat je wilt en mag je alles zelf uitzoeken.
In ieder geval wel leuk en heel veel succes met je verzorgpony.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:53

Je kunt hem voor het rijden eerst longeren. dat hij zn energie kwijt is en daarna er op stappen.
vort longere kun je een dubbele longer gebruiken. dat werkt een klein beetje hetzelfde als gewone teugels.
Voor de rem is eigelijk heel simpel. Als een paard recht uit kan lopen loopt hij hard. Rijd hem op een volte dan kan tie niet meer zo hard. en hoe harder hij gaat lopen hoe kleiner de volte. Want dan heeft tie steeds minder ruimte om weg te lopen. En zorgen dat de pony zijn hoofdnaar binnen houd. als een soort stelling, want dan heeft hij ook geen tijd om te denken over weg te lopen.

Voor het been probleem, gebruik je been niet, maar je stem om hem in draf te zetten en laat je handen iets los. Dan gaat tie weer harder. zo min mogelijk doen met je been. na verloop van tijd komt dat been wel weer.

Ik zelf heb sinds een paar maanden een 5 jarige haflinger die dezelfde problemen had als die jij nu omschrijft. je schrijft dat je zelf onzeker bent, beetje angstig misschien. Ik was ook een beetje bang. maar mijn instructice heeft mij verteld, dat ik gewoon rustig en ontspannnen moest gaan zitten. dit valt niet mee dat weet ik maar je kunt het proberen. Ervaring komt met de tijd wel, want dat moet je eerst krijgen.
Bij mij heeft rust, geduld en doorzettings vermogen doen gewerkt. kort en streng blijven maar wel eerlijk werkte bij mij ook.

Nou ik hoop dat je er iets aan hebt.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:26

Waarom zou je geen les kunnen nemen met dat paardje? Er zijn heel veel (gediplomeerde) mensen die les aan huis komen geven. En hier betaal je vaak niet eens meer voor dan een mangeles.

Maar ik zou als ik jou was eerst een nadenken.. wil je wel zoveel tijd steken in het beleren van zo'n paard? Opzich is het fijn voor jou dat je een verzorgpaard hebt en daar leer je ook super veel van. Maar aan de andere kant word de eigenaar van het paard er ook beter van, want straks is zijn paard netjes doorgereden en hoefde hij daar niks geen moeite voor te doen.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:29

ja daar ben ik het ook mee eens. wat is eigelijk de boedoeling van de eigenaar?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:29

Allereerst vraag ik me af hoeveel dit beestje overdag buitenkomt. Als hij alleen zijn box uitkomt voor het rijden, is het natuurlijk logisch dat hij alle kanten op stuitert. Zorg dus dat hij voldoende buiten komt.

Verder zou ik hem eerst gaan longeren, net zoals je een jong paard zou beleren. Dus inderdaad niet dom rondjes laten rennen, maar echt aan het werk aan de longeerlijn. Grondwerk doe je al met hem zeg je, dus daar zou ik verder gewoon mee door gaan.
Zorg dat je zelf duidelijk en consequent bent. Of het nu door onzekerheid of dominantie komt, jij zou de leider moeten zijn en momenteel ben je dat blijkbaar toch niet.
Als het longeren goed gaat (dat betekend dus: geen geren, netjes aan de stemhulpen, óók de stemhulpen voor een gang terug!), ga je er aan de longeerlijn op. Meteen netjes erop gaan zitten, wat dus betekend dat je je been eraan hebt. Ik neem aan dat je hem gewoon kan poetsen en doen op zijn flanken, verder accepteerd hij de singel blijkbaar wel, dus er is geen enkele reden waarom hij jouw been niet zou accepteren. Dus gewoon eraan en negeren. Als jij elke keer je been eraf houdt, leert hij het nooit en zal je paard altijd gaan rennen op het moment dat hij je been voelt, en dat is gewoon zeer onpraktisch en onhandig. Bovendien is het gewoon onzin dat hij je been niet accepteerd.
Dus gewoon netjes gaan zitten, en degene aan de longeerlijn zorgt ervoor dat hij eerst netjes gaat stappen, en vervolgens draven. Jij doet dus verder nog niks!! Dit alles doe je in een longeerring, als je die niet hebt zet je met bijvoorbeeld schriklint of van dat rood/witte lint een ring uit.
Op deze manier ga je stapje voor stapje verder met het inrijden en leer je hem de jusite dingen aan.

Ik denk dat er nu op gaan zitten en wachten tot hij ooit een keer genoeg heeft van ronddraven je niet zal gaan helpen. Verder denk ik ook dat je het alleen absoluut niet red. Je hebt hier hulp bij nodig, al was het maar een longeur. Dus of de eigenaar moet je helpen, of toch les. Je zegt dat les geen optie is, ivm vervoer en haar eigen staat of opwinding. Vervoer zou geen reden mogen zijn voor geen les. Immers, genoeg instructeurs komen aan huis. Haar eigen opwinding zou juist een reden moet zijn om wél les te nemen, ipv een reden om het niet te doen!!! Dus toch op zoek naar les zou ik zeggen!!

Maar het allerbelangrijkste is dat je pony ook genoeg vrij buiten rond kan lopen, zodat hij zijn energie kwijt kan. En controleer voor de zekerheid even zijn voer, teveel voer kan ook dit soort gedrag uitlokken. In principe, als ik je verhaal zo lees, zou hij geen krachtvoer moeten krijgen, behalve misschien een beetje voor de lekkerigheid ofzo na het rijden. En als je dan toch bezig bent met alles te controleren, kijk dan meteen of hij niks aan zijn rug of mond mankeert.

Succes er mee!!

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 13:55

Bedankt voor al jullie reacties! Het was zeker leerzaam, en heel erg in de richting waar ik ook aan zat te denken!
Even over de eigenaars, het zijn hele lieve mensen die dit paardje als eerste instantie voor hun dochter met verstandelijke handicap hebben gekocht. Helaas is dit meisje te 'log'(banketstaaf om te zeggen weet ik) om hierop te kunnen rijden, bovendien is ze bang voor het beestje. Jammer maar ze is nu dus een aai en snoepjes geef paardje geworden terwijl ze zo leergierig is. Verder weten de eigenaars niets over omgang en staat het ponytje op een stal. Ze krijgt daar alleen hooi omdat ze wegens overgewicht hoefbevangen is geweest en met bijzonder weinig beweging kun je dus niet echt bijvoeren. (Maar elke dag voeren de eigenaars haar wel een kilo wortels en snoepjes Knipoog) Wel komt ze elke dag nog in de paddock en stapmolen.

Ik denk niet dat ik het geld heb om naast mijn gewone lessen ook nog extra lessen met haar te gaan nemen. Evt in de toekomst maar voor nu ben ik nog gewoon student. Wel heb ik hulp van het meisje die haar toendertijd heeft ingereden en zal ik bij de stal waar ze staat ook om hulp vragen want daar rijden meiden die zelf proffessioneel beleren. Alleen kan ik dit inderdaad niet!
Nog bedankt iedereen, hier kan een slotje op, ik weet genoeg Lachen

edit: dit paard heeft vorige maand nog een gehele checkup gehad door DA en is volledig gezond.
Laatst bijgewerkt door vidya op 08-01-08 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:01

graag gedaan

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 00:02

Even een update voor de mensen die me een maand geleden advies hebben gegeven:

Ik ben inmiddels gestopt met het verzorgen, het is werkelijk niet te doen! Het is gewoon nodig om elke dag met haar bezig te gaan en die tijd heb ik er nu niet voor! Heel jammer!
Bovendien heeft ze geen goed passend zadel en met dit zadel waar ik gewoon onderdoor kan kijken (!!) weiger ik te gaan rijden.
Heb het eens geprobeerd met een ander zadel en een meisje van 16 die 'het wel aandurfde' en jarenlange ervaring had; ze heeft werkelijk drie kwartier gegaloppeerd voordat ze tot stilstand kwam. Boos!
Ook willen ze gewoon hun (sry dat ik het zeg), loodzware dochter op haar zetten, zodra ze stap draf galop kent!! Ze zeiden eerst van niet maar kwamen daar later weer op terug. Dat kan gewoon niet!

Ik denk dat ik haar meer een plezier doe een knuffelpony te blijven dan een rijpony. Bedankt voor jullie adviezen in ieder geval, maar dit is een klus die ik niet kan klaren en daar ben ik heel eerlijk in. Wellicht ga ik in de zomermaanden lekker zonder zadel proberen, het kan zijn dat ze daar zo last van heeft. Tot die tijd ben ik weer op zoek naar een BETROUWBARE verzorgpaard EN eigenaar. Wat een drama was dit.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:26

Ik kan niet anders dan zeggen dan goed gedaan!!! Super dat je dit inziet!!

Jammer dat het zo is, maar inderdaad, dan maar knuffelpony en geen rijpony en op zoek naar wat anders.

Succes met zoeken!

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:36

Ja jammer maar helaas. wel goed dat je op komt voor je recht en waar je voor staat.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:09

vidya schreef:
Even een update voor de mensen die me een maand geleden advies hebben gegeven:

Ik ben inmiddels gestopt met het verzorgen, het is werkelijk niet te doen! Het is gewoon nodig om elke dag met haar bezig te gaan en die tijd heb ik er nu niet voor! Heel jammer!
Bovendien heeft ze geen goed passend zadel en met dit zadel waar ik gewoon onderdoor kan kijken (!!) weiger ik te gaan rijden.
Heb het eens geprobeerd met een ander zadel en een meisje van 16 die 'het wel aandurfde' en jarenlange ervaring had; ze heeft werkelijk drie kwartier gegaloppeerd voordat ze tot stilstand kwam. Boos!
Ook willen ze gewoon hun (sry dat ik het zeg), loodzware dochter op haar zetten, zodra ze stap draf galop kent!! Ze zeiden eerst van niet maar kwamen daar later weer op terug. Dat kan gewoon niet!

Ik denk dat ik haar meer een plezier doe een knuffelpony te blijven dan een rijpony. Bedankt voor jullie adviezen in ieder geval, maar dit is een klus die ik niet kan klaren en daar ben ik heel eerlijk in. Wellicht ga ik in de zomermaanden lekker zonder zadel proberen, het kan zijn dat ze daar zo last van heeft. Tot die tijd ben ik weer op zoek naar een BETROUWBARE verzorgpaard EN eigenaar. Wat een drama was dit.

Geef je groot gelijk hoor!
wie weet kom je snel een leuk betrouwbaar verzorgpaardje tegen.
Want met die vorige zou je idd gewoon vanaf het begin alles moeten aanleren!
En vooral zijn of haar vertrouwen winnen. En dat kost heel erg veel tijd.
Wens je veel succes met het vinden van je verzorgpaardje Knipoog

Pheyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:14

succes met vinden van een leuk verzorgpaard. Goed dat je voor je zelf eerlijk bent dat het niet te doen is! Dat is een positief punt en ook fijn voor toekomstige eigenaren met paarden die een verzorger nodig hebben Knipoog

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:52

goed dat je gestopt ben, als je het niet aan durft/wil en je toch weet dat het niet gaat lukken word het idd niks. goed dat je dat inziet,veel succes met het zoeken naar een nieuwe verzorg pony