Spanning netjes af laten vloeien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Spanning netjes af laten vloeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 21:09

Probleem:

Vooral op wedstrijd, tijdens het losrijden.

Ik heb zoveel spanning in me ( heb al trucjes gekregen om me te kunnen ontspannen ) dat ik het
overbreng naar de poown die ik rijd.

Hij gaat vluchten voor mijn been, ik probeer hem dan uiteraard niet vast te pakken, maar soms gebeurd dit
wel eens uit schrikreactie.

Wanneer ik ga losrijden, stap ik eerst rustig de baan rond om hem aan de omgeving, lees juryhok Knipoog te laten
wennen. Daarna probeer ik hem zoveel mogelijk aan het werk te krijgen en hem te laten concentreren op mij, wanneer hij
dan schrikt en er ontstaat spanning, dan raak ik in de stress en dan durf ik er niet meer aan te rijden, waardoor ik vaak meelift tijdens
mijn proeven Bloos

Hebben jullie nuttige tips ...

Qizz

Re: Spanning netjes af laten vloeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:25

ja ik ben ook heel erg benieuwd naar tips,.. Haha! (en dan waar je echt wat aan hebt haha Haha! )

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:48

Het kan een idee zijn om je paard eerst even te longeren zodat iig de eerste frissigheid ervan af is. Verder met het idee rijden dat je voor je zelf rijdt en niet voor een ander/jury. Zo kun je de wedstrijdspanning wat afnemen. Zelf zou ik ook niet te voorzichtig langs de baan rijden (of erin) maar wat brutaal, zodat je paard niet de kans krijgt om te schrikken. En als ie dan toch schrikt voorwaarts blijven rijden en niet met de rem erop, want dan wordt je paard nog kijkeriger. Wat ook helpt is om het eerste rondje en bij de spannende dingen schoudervoor te gaan rijden. En wat voor jou persoonlijk helpt is, gapen, want van gapen wordt je ontspannen. En en goeie borrel misschien?? Haha!

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:17

Vrouwtje waar ik eerst werkte dronk altijd een wijntje vooraf, ideaal naar het schijnt!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:46

Ik denk dat het bij het losrijden al mis gaat. Je zegt dat je eerst rustig rond gaat stappen om hem aan de omgeving en juryhokje te laten wennen. Misschien zou je dit niet moeten doen. De kans is namelijk groot, dat je op dat moment zelf al uitstraald dat hij daar misschien weleens van zou kunnen gaan schrikken.
Je moet dus niet meer gaan bedenken waar hij van zou kunnen gaan schrikken, maar gewoon domweg rijden zoals je thuis ook doet (ik weet het, dat is makkelijker gezegd dan gedaan). Gewoon lekker brutaal gaan rijden, hou hem bij de les en gedraag je alsof op wedstrijd gaan en spannende dingen zien de normaalste zaak van de wereld is (wat het uiteindelijk ook zou moeten zijn) en dat er geen reden is om weg te springen. Grote kans dat je pony dan ook niet meer wegspringt.

Je geeft zelf ook al aan dat je zelf veel last van spanning hebt. Is dat omdat het wedstrijd is, of omdat je op een vreemde plek rijd, of omdat je bang bent dat je pony er vandoor gaat??
Als de wedstrijd zelf de oorzaak van je spanning is, zou je misschien een paar keer HC kunnen starten. Bedenk verder dat je wedstrijden voor je plezier rijd, dus het moet leuk zijn. Zo niet, nou ja, dan maar een tijdje geen wedstrijden....
KOmt je spanning van het vreemde terrein of omdat je bang bent dat je pony wegspringt, dan zou ik veel op vreemde plekken gaan rijden. Ga met je les eens naar een binnenbak ergens anders. En wissel dat af. Net zolang tot het zowel voor jezelf als voor je pony de normaalste zaak van de wereld is om ergens anders te rijden. Doe dit bij voorkeur met je instructie erbij, die je meteen aan het werk zet, zodat jij geen tijd hebt om te gaan kijken waar hij allemaal van zou kunnen gaan schrikken. Bovendien, áls je pony dan schrikt, kan je instructeur je erin begeleiden hoe je hem terug kan nemen. Hoe vaker je dit doet, hoe groter je vertrouwen word en hoe minder spanning je krijgt.
Als je bang bent dat je pony er met je vandoor gaat, zou je ook schriktraining kunnen gaan doen. Pony krijgt vertrouwen in jou, en jij in je pony.

Tot slot zou je de eerste tijd Bach resceu spray kunnen proberen. Dit zorgt ervoor dat je iets rustiger bent, waardoor de kans groter is dat dingen goed gaan, en je dus meer vertrouwen krijgt. Op een gegeven moment kan je dan de spray weer afbouwen.

Succes er mee!!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:58

ik denk niet dat je moet beginnen aan valeriaan, bach druppels bla bla bla..
wat jij hebt is gezonde spanning.. ik heb dit ook altijd gehad toen ik maar weinig wedstrijden reed met mijn pony..
Toen ik overging naar de paarden, en meer reed werden de wedstrijden meer een gewoonte, inmiddels rij ik bijna ieder weekend wedstrijd, ik ben niet meer zenuwachtig, alleen voordat ik de ring in ga wil mijn maag nog weleens omdraaien! Lachen
Ik denk dus dat het vanzelf wel over gaat, hoe meer je rijd, hoe gewoner het voor jou een je pony wordt. Lachen succes !