Hoe paard beter voorwaarts te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Hoe paard beter voorwaarts te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 18:50

Ik ben mijn merrie nu vanaf oktober aan het rijden. Het gaat super het enige probleem is dat ze wat sloom is. De ene dag is het erger als de andere ze draaft erg langzaam (maar wel heel mooi als ze langzaam gaat) en het is moeilijk om haar harder te laten draven. Ik heb het idee dat het gewoon een lekker lui paard is maar hoe kan ik haar wat sneller krijgen.
Ze wordt 2 tot 3 en een enkele keer 4 keer in de week bereden. Verder heeft ze rust dit omdat ze nog jong is. Wel heeft ze overdag weidegang met andere paarden en als het al te vies weer is worden ze in de binnenbak een uurtje losgelaten.
We trainen nu basisdressuur --> overgangen voltes slangenvoltes. De galop gaat redelijk ik oefen alleen nog het aanspringen en een stukje door galopperen. Ze is wel goed aan de hulpen maar ze wil alleen niet harder. (ik ga geen sporen dragen) Het zweepje gebruik ik al wel maar niet om te slaan als ik hem in mijn hand heb is ze beter voorwaarts. Ik ben wel aan het afbouwen zodat ik zonder zweepje kan.

Rooobin

Re: Hoe paard beter voorwaarts te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:44

Anders spring je in galop aan en druk je met je kuiten.
als ze er na 3x niet op reageertr geef je een kjlein tikje met de zweep in der nek.?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:49

volgens mij ben je een beetje te lief voor dat paard. maar ik zou toch consequint blijven, anders reageert ze straks helemaal niet meer op je been! als je je kuiten aandrukt, en ze reageert niet, tikje. Zorg ervoor dat ze dan WEL reageert! En als ze dan weer terug valt, weer kuiten aandrukken, geen reactie=een tikje. Zo steeds doorgaan. En als je paard de zweep niet zo prettig vind kan je hem wel steeds na een corigerend tikje, als ze daar braaf op reageert, steeds even belonen. Zo maak je een combinatie van actief corrigeren en passief belonen. Knipoog

Daisy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:29

ja wat hierboven staat klopt, je mag lief zijn voor je paard, maar hij moet wel meteen reageren, niet je paard gaan afstompen met je benen, zacht drukje reageert ze niet, iets harder drukje tegelijkertijd met het zweepje. Je moet wel zorgen dat je het snel achter elkaar doet dat ze weet wat je bedoelt.
Verder je paard wakker houden, veel figuren rijden, veel schijnovergangen rijden, veel echte overgangen, draf>stap stap>draf >stoppen> aandraven enz..
Weet je verder zeker dat je paard genoeg electrolyten enzo heeft, als zij die tekort komt worden ze vaak ook trager.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:25

Ik ken het gevoel.
Ook ons jonge paard staat super aan de hulpen, althans, been is voorwaarts, maar net dat beetje extra krijg ik er niet uit.
Ik hoef mijn been maar aan te leggen en hij is weg, van stap naar draf, van draf naar galop. Maar middendraf ofzo, kan hij super, maar als ik been geef, heb ik het idee dat hij er meer tegenaan gaat liggen. Moeilijk uit te leggen, maar zoals ik al zei nét dat extra's krijg ik er niet uit.
Tik met de zweep werkt averechts, hier wordt hij dwars van en gaat dan helemaal niet meer vooruit, alleen wordt hij heel boos en gaat bokken.
Dus ik hou dit topic even in de gaten.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:02

Luna had het ook in het begin ,
n ik vond het toen ook heel moeilijk ,
Da met de zweep werkte ook ni zo echt ,
Ik weet niet wat ik gedaan heb ,
Maar ineens was het weg ,
Ik denk dat het gewoon aan plaats waar ik reed lag ,,

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:03

ze is gewoon goed op het been maar het extra doorlopen gaat net niet. Ze draaft netjes aan als ik been geef en ze luistert goed maar het harder doorlopen (dus uit haar eigen lekkere tempo) dat wil ze niet. Op de rechte lijnen wil ze wel een paar pasjes harder maar zodra ik dan een wending inga valt ze weer weg. Zweepje reageert ze eigenlijk niet op alleen een keer extra zwiep met der staart als ze het onterecht vind.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:36

Zazoeyou:
Wat zegt je instructrice hier van? Heeft zij geen tips?

InekeH87:
Krijgt ze wel voldoende voer?
Toch zou ik je paard een tikje op de schouder of achter jou been geven.
Uiteindelijk ben jij ook uitgeput van het drijven.
Heb je een instructice? Kan zij niet een keer mee kijken?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:40

Ik ben van de zomer begonnen met het doorrijden van een paard en die heeft precies hetzelfde. Super aan de hulpen maar ze loopt net in een te laag tempo. Ik ben er alleen achter dat wanneer we naar buiten gaan ze wel gewoon lekker voorwaarts is (en dan kan ze heel goed strekken). Dus ga ik het liefst 2x in de week naar buiten. Lekker rechte stukken flink vooruit rijden.

In de bak oefen ik op het tempo houden in de bochten, dus veel figuren rijden terwijl ze 1 tempo blijft lopen. Verder helpt het altijd om lekker lang warm te rijden. Aan een lange teugel net boven haar tempo laten lopen en dan grote figuren rijden. Ik merk nu wel vooruitgang maar het is nog niet helemaal zoals het moet zijn.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:44

Mijn haf doet precies hetzelfde, hij heeft sowieso van zichzelf al een hele 'Jamaican style' over zich heen hangen Knipoog en dat uit zich dus ook in het rijden. Hij wordt 2 a 3x per week een half uur bereden en is dan amper vooruit te branden. Een tik reageert hij op zich wel op en als ik er net opzit loopt hij ook wel lekker vlotjes. Aangaloperen is geen enkel probleem, bij het aandraven moet ik er wat meer aan werken door of een keer extra aan te drijven of een tikje bij te geven. Het is een ontzettend lui dier en gaat ook nooit eens lekker uit zijn dak als ik hem in de bak losgooi ofzo; sukkelt een beetje rond met de andere paarden enz... Erg vervelend en ik ben dus ook heel benieuwd naar reacties van anderen!Buitenrijden is zeker een goede optie hoewel ik me wel afvraag of ze daar goed aan de hulpen van worden voor het in de bak rijden; die van mij is buiten perfect voorwaarts en staat dan heel licht aan de hulpen maar in de bak ho maar...
Hoe is je paard verder met werken, aan de longe etc?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:56

hoeveel voer je je paard? en wat voor voer geef je?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:12

een tikje reageert ze alleen op met een zwaai van haar staart.
Ik ben met mijn instructrice al hard aan het werk en het gaat ook al wel langzaam beter maar tips zijn altijd welkom.

Ze krijgt pavo conditie brok 2 kilo per dag en 2 kilo muesli. Na het werken krijgt ze vaak nog een halve kilo muesli. Verder krijgt ze 3 keer op stal een kruiwagen kuil en 3 keer in de bak of weide een kruiwagen die ze samen met 2 anderen moet delen,
nou ja samen zij eet alles en de anderen mogen als hare majesteit klaar is met eten de restjes op eten Haha! .
Verder krijgt ze ook nog 1 tot 1,5 kilo wortelen. Ze krijgt regelmatig een extra vitaminespuit en door haar eten heen krijgt ze voedingsupplementen voor het groeien en ontwikkelen.
2 tot 3 keer in de week krijgen de paarden in plaats van de brok met muesli een bak slobber met wortelen.
Ik denk wel dat ze meer dan voldoende voer krijgt Tong uitsteken

Ze ging vandaag veel beter met de les maar met name in het begin wil ze haar eigen tempo aanhouden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:22

InekeH87 schreef:
ze is gewoon goed op het been maar het extra doorlopen gaat net niet. Ze draaft netjes aan als ik been geef en ze luistert goed maar het harder doorlopen (dus uit haar eigen lekkere tempo) dat wil ze niet. Op de rechte lijnen wil ze wel een paar pasjes harder maar zodra ik dan een wending inga valt ze weer weg. Zweepje reageert ze eigenlijk niet op alleen een keer extra zwiep met der staart als ze het onterecht vind.

Dan is ze dus niet goed aan je hulpen...

Goed aan je hulpen zijn ze als je ze zoveel voorwaarts kan rijden als je zelf wilt, dus ook dat stukje extra! Ze reageert zelfs niet op je zweep!!! (waaaahh!!!)

Hoe lost je instructrice dit op vraag ik me af. Volgens mij ben je gewoon veel te braaf tegen dit paard! Lachen Je hoeft echt geen geweld te gebruiken, maar als jij voorwaarts wil dan zal ze dat toch moeten aanbrengen. Ook al moet je daarvoor een paar keer wat harder inkomen met been of je zweepje, er moet toch reactie komen? Als jij accepteert dat ze niet voorwaarts gaat (nee, alleen vanuit stap aandraven is niet voorwaarts gaan vind ik...) dan gaat ze waarschijnlijk steeds meer uitproberen en wellicht tolereer jij ook steeds meer. En een paar keer met sporen rijden is helemaal niet erg hoor, als je daar nou wat meer mee bereikt? Het is echt geen mishandeling ofzo.

Dus wat mij betreft, een paar keer echt duidelijk reactie vragen (ga maar eens in rengalop door de bak) zodat voor haar duidelijk is dat jouw been gewoon voorwaarts is.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:31

Ik vind dat je paard wel veel eten krijgt Bloos!

Maar hoe is ze nou aan de longe?

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:47

Consequent zijn.
Als hij niet reageert op been geven dan een tik met de zweep.
En belonen als ze wel direct reageert.

iingee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:12

ben het helemaal eens met wat hier boven staat!

Kiki123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:07

WowAmigo schreef:
InekeH87 schreef:

Dan is ze dus niet goed aan je hulpen...

Goed aan je hulpen zijn ze als je ze zoveel voorwaarts kan rijden als je zelf wilt, dus ook dat stukje extra! Ze reageert zelfs niet op je zweep!!! (waaaahh!!!)

Hoe lost je instructrice dit op vraag ik me af. Volgens mij ben je gewoon veel te braaf tegen dit paard! Lachen Je hoeft echt geen geweld te gebruiken, maar als jij voorwaarts wil dan zal ze dat toch moeten aanbrengen. Ook al moet je daarvoor een paar keer wat harder inkomen met been of je zweepje, er moet toch reactie komen? Als jij accepteert dat ze niet voorwaarts gaat (nee, alleen vanuit stap aandraven is niet voorwaarts gaan vind ik...) dan gaat ze waarschijnlijk steeds meer uitproberen en wellicht tolereer jij ook steeds meer. En een paar keer met sporen rijden is helemaal niet erg hoor, als je daar nou wat meer mee bereikt? Het is echt geen mishandeling ofzo.

Dus wat mij betreft, een paar keer echt duidelijk reactie vragen (ga maar eens in rengalop door de bak) zodat voor haar duidelijk is dat jouw been gewoon voorwaarts is.

Hier ben ik het mee eens.
Mijn pony is ook niet goed aan me been, en van mijn instructrice moet ik het ook zo doen.
Ik ben ook veel te "lief" tegen mijn pony. Wat ik ook doe bijvoorbeeld is dat wanneer mijn pony niet goed naar voren wil, dat ik mijn handen naar voren doe. Maar dan help ik mijn pony te veel.
Gewoon handen op de plek, been eraan en schijnovergangen/overgangen maken. En duidelijk naar voren.
Het is gewoon moeilijk ( vind ik ) Je moet heel concequent zijn. ( vind ik zelf nogal moelijk Tong uitsteken )
Maar daar krijgt je paard ook duidelijkheid mee. ( wat ze meestal wel fijn vinden Lachen )

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:59

Zorg idd dat je consequent blijft en durf duidelijk te reageren als zij niet goed reageert ( durf ook te belonen!)
Soms is het nodig om eens flink benen te geven, of met je zweep eens een flinke tik te geven, maar
probeer voor de rest je hulpen kort te houden .. Wat bedoel ik daarmee: ipv elke keer flinke kuithulpen te geven moet je ook proberen
om korte duidelijke hulpen te geven en niet 1 keer flink trappen ofzo ..

Daarbij merk ik nu dat mijn paard wat dunner is geworden dat ze feller is ..
Daarmee wil ik niet zeggen dat je je paard moet uithongeren, ocharme t beestje Clown
Ik weet natuurlijk niet hoe je paardje eruit ziet , maar bij mijn paard merk ik echt wel een verschil en mss is het bij jou ook wel van toepassing..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 15:59

Ik weet dat ik veel te lief ben ik moet ook strenger zijn, daar werk ik samen met mijn instructrice aan.
Met sporen rij ik niet ik heb met haar de basis er nog niet voldoende in om al met sporen te gaan rijden dit probeer ik ook zo lang als mogelijk uit te stellen.
Aan de longe is ze ook wat sloom ze loopt goed door maar het kan net iets beter (wederom ben ik daar ook te lief).
Ze is niet te dik ofzo je kan haar ribben zien, ze zit fantastisch in de vacht en ze glanst je tegemoet.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:50

Nou, dan weet je waar je aan moet werken! Ik denk dat je probleem zo opgelost is als je een paar keer goed consequent bent. Probeer het maar niet te netjes te houden, ik bedoel dat het helemaal niet erg is als ze voor je gevoel wat ongecontroleerd door de bak gaat of als de aanleuning even niet zo volgens het plaatje is. Ook aan de longe moet je consequent zijn, laat haar maar eens flink vertrekken!
Je paard moet zich wat lang willen maken en niet "op de plek" blijven of opgekropt blijven.

Je paard moet gewoon weten dat ze echt weg moet als jij dat aangeeft. Dan gaat het maar een paar keer wat minder volgens het plaatje, maar je zult zien dat je de volgende keer veel meer reactie op je hulpen zult krijgen.

Stel je maar eens voor dat je een cross gaat rijden emt je paard. Je staat in het starthok en je moet starten. Geen eventingruiter die van zijn paard (of de jouwe Knipoog) pikt dat ie vanuit een kalm drafje eens een paar meter later aangaloppeert!
Probeer dat maar eens voor ogen te houden. Mijn ervaring is dat veel mensen een beetje bang zijn de controle kwijt te raken en het te netjes willen houden, maar juist door wat extremere reacties te vragen kom je waar je zijn moet!

Nat1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:42

Nog een tip, niet constant drijven, daar reageren ze op een gegeven moment niet meer op. Valt je paard terug in tempo, een ferme korte reactie met je been geven. Voorwaarts! Maakt even niet uit waar het hoofd zich bevind, dat komt later wel. Als je de motor maar aan het werk krijgt, volgt de rest vanzelf

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:45

Meteen starten met actief rijden. 1x kuit geven en als ze niet reageert, meteen een tikje met de zweep. Stemhulpen helpen bij mij ook.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 18:28

Ik moet van de instructrice nu ook al doen wat Tjaldur zegt en dat werkt ook wel. Ik weet dat ik strenger moet zijn maar ik hoopte dat iemand nog een trucje of iets dergelijks voorhanden had zodat ik niet zo heel streng hoef te zijn Tong uitsteken

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:30

ik heb het voor elkaar gekregen door heel consequent te blijven, eisen te stellen en het te combineren met longeren waarin ik haar steeds meer overgangen heb laten lopen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:46

InekeH87 schreef:
Ik moet van de instructrice nu ook al doen wat Tjaldur zegt en dat werkt ook wel. Ik weet dat ik strenger moet zijn maar ik hoopte dat iemand nog een trucje of iets dergelijks voorhanden had zodat ik niet zo heel streng hoef te zijn Tong uitsteken

Haha, nee dus... Maar het mooie is wel, als je dus begint met consequent zijn en je paard verbetert erdoor, dat je straks bijna niks hoeft te doen omdat je paard zo vreselijk vlug voor je been is Knipoog

Je moet het voor het been maken ook niet zien als streng zijn, maar gewoon duidelijk zijn. Je paard moet weten waar ie aan toe is en een paar keer plat door de bocht vind ie vast niet een van de ergste dingen om te doen hoor Tong uitsteken. Werkt ook gewoon heel prettig als je duidelijk bent naar je paard toe. Heb je daar in ieder geval geen discussie over!