op de voorhand lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

op de voorhand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 17:06

Hallo daar, ik rij momenteel een beestje wat heel erg op z'n voorhand loopt. met alle gevolgens van dien. wat zijn wat praktische tips om hem meer op z'n achterhand te krijgen? oh ja en hij hangt ook nog eens flink met z'n gewicht in je handen als hij loopt. als ik hem loslaat houdt hij wel op hangen maar blijft op de voorhand lopen.

Alicia2u

Re: op de voorhand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:20

Benen, benen, benen en de hulp van een goede instructeur inroepen. Je paard moet eerst recht en aan de hulpen zijn, voordat hij kan gaan verzamelen.

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:38

mijn paardje heeft dit ook sterk. Veel van achter naar voren rijden. Mijn instructrice zegt altijd de motor moet van achteren meer aan. Ook zijn voor dit soort paardjes rechtrichten heel belangrijk. Veel schijn overgangen rijden. Actief rijden. Mijn paardje heeft ook gewoon een zwakkere achterhand ( scheve bekken en daardoor moeite met het ondertreden van een bepaald achterbeen) en die moet sterker worden gemaakt en door dit willen ze graag meer op de voorhand lopen.
Succes!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:40

dat ie zo op de voorhand duikelt kan een logisch gevolg zijn van dat ie zo op je handen hangt.

probeer idd los te laten van voor, en met je been achter die hand aan te rijden, zorg dat ie niks heeft om op te hangen, dan zou hij dus ook op z'n eigen benen moeten gaan lopen.
en verder kan overgangen rijden ook geen kwaad.

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:40

Probeer is zijgangen te rijden, volte verruimen/sluite veel overgangen, zodat hij vergeet het bit vast te pakken, door de overgangen te rijden stimuleer je hem ook om zijn achterhand! succes!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:13

ik heb hem nog niet zo lang onder het zadel, het is een harddraver in training en voor de kar trekt hij je armen uit je lijf. ik heb hem nu een keer of 4 5 gereden en het valt me echt op.
vandaag had hij kleine stukjes dat hij op z'n achterhand ging lopen en dan ging hij zwemmen van voor, kon echt z'n voorbenen niet kwijt waardoor hij best snel weer over ging op z'n voorhand.
Maar ik zal meer overgangen rijden en veel been geven en goed loslaten van voor.
Sowieso zal ik m'n intructrice wel een keer laten bekijken en tips geven etc.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:46

Idd veel overgangen rijden. Dat zei mijn instructrice ook toen ik het paard van mijn schoonzus reed.
Het is een kruising Fjord-Apaloosa en deze ging ook aan de teugel hangen. Ik had die 1e les geen armen meer over. En ze liep (daardoor?) erg op de voorhand. Door veel afwisseling van stap naar draf, veel slangevoltes te rijden e.d. hangt ze nu niet meer zo op de voorhand. Ik heb niet meer het gevoel dat ik een olifant aan de teugel heb hangen.

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:49

Dat volg ik even.. want een arabiertje die ik rijd heeft hier ook een beetje last van !

freek_renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:21

Wat is dat eigenlijk aan de voorhand en achterhand lopen?? Verward

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:40

op de voorhand lopen is dat ongeveer 2/3 van het paard op de voorkant valt, dus vaak de kont het hoogste punt is.

kan er zo snel geen plaatje van vinden,

wat wij willen is dat 2/3 van het gewicht op de achterhand gaat, dus dat het paard als ware een beetje gaat 'zitten'

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 17:44

Wat ik me vandaag ineens afvroeg. zijn natte plek in de box ruikt altijd best wel extreem. is het mogelijk dat een paard op de voorhand gaat lopen door zere nieren?

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:50

Ik heb ook een draver en wat bij mij heeft geholpen is longeren met een bandage achter haar kont (kan je het beste doen met een longeersingel). Dan moet je haar benen meer onder haar lichaam zetten en gebruikt ze automatisch de achterhand beter (Het is eigenlijk de helft van een pessoa) Natuurlijk wel rustig opbouwen. Daarnaast kan balkjes lopen helpen en zorg dat je de vaart er een beetje uitkrijgt,meer verzameling bedoel ik dan (ik weet dat het moeilijk is bij een draver)...dan gaan ze automatisch meer alle benen gebruiken. Misschien een goede oefening volte groter en kleiner maken... emmertjes in de bak zetten en hier omheen zigzaggen (vinden ze vaak ook nog erg leuk om te doen) Probeer een beetje te varieren in oefeningen.
Als het een hij is ..ruikt de urine altijd wat extreem...is mijn ervaring. Maar als je denkt dat er iets mis is kun je er inderdaad ook even naar laten kijken.
Maar volgens mij is het niet gebruiken van alle 4 de benen toch wel een draverskwaal.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 18:10

ben ik het niet over eens, ik heb er al heel wat gereden en hij is de eerste die ik meemaak die dat doet.
maar ik ga in elk geval hard aan het werk wat betrefd overgangen en zo veel mogelijk los laten. verder is hij trouwens super los in z'n lijf hij kan kaarsrecht lopen en met stelling, alleen die achterbenen he Knipoog

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:17

Goed op het been rijden
loopt hij teveel op de voorhand geef dan been...goeie overgangen rijden en
midden draf enz

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 16:32

vandaag weer gereden gaat al een heel stuk beter, hij begon nog wel op de voorhand maar schakelde al best snel over.

bedankt iedereen voor de tips en advies!
hier mag een slotje op