Tips voor oefenen van Galop-Stap overgang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miramare

Tips voor oefenen van Galop-Stap overgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 14:01

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje: Ik heb een bijrijdpaardje waar ik in de zomer misschien mee ga starten. Het zal dan M1 of M2 worden omdat we allebei al een keer M2 gestart zijn. Nou wil ik tot die tijd goed trainen om eventueel toch de M2 aan te kunnen. Over het algemeen kunnen we veel oefeningen wel redelijk, of weet ik de trainingsmethoden voor de oefeningen. Alleen de overgang van Galop naar Stap vind ik erg lastig en weet er eigenlijk niet zo een bepaalde methode/training voor om dit te oefenen. Wat ik al geprobeerd heb is een volte in galop verkleinen en verzamelen en dan over gaan naar stap. Het gaat dan misschien iets beter maar hebben jullie misschien nog andere tips?

Mocht dit onderwerp trouwens al ergens staan dan hoor ik het graag: ik kon het niet goed vinden!

Alvast bedankt

groetjes Mare

Nickeltje

Re: Tips voor oefenen van Galop-Stap overgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:06

Met mijn instructrice hebben we in galop ook zoals jij zegt, volte verkleind en de galop verzamelen, echt heel sterk op de achterhand en heel erg licht van voren.
Daarbij werken we ook heel veel met stem commando's om de hulpen te onderstunen en als Nick het dan doorheeft, laten we de stemcommando's na een tijdje weg.
Nick weet door grondig trainen en veel belonen als ze reageert heel erg goed wat ho-ho betekent, dat betekent in dezelfde gang als waarin ze het commando krijgt, rustiger lopen. Dat helpt bij de verzameling. Een kort en bondig -ho- is genoeg om haar van galop naar halthouden te krijgen.
Maar die stemcommando's hebben wel enige training gevraagd. och helpt het daarna enorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:14

Kun je je galoppade al wel voldoende verkleinen (en de hamvraag; kun je daar ook weer uit rijden?) om de overgang in principe te kunnen maken?
Wat is hetgene waar je moeite mee hebt? Verlies je je impuls in de overgang, of is je aanleuning niet goed, offff... ?

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 16:38

Nou het is sowieso dat ik het nu net pas probeer, omdat ik nog tot de zomer ongeveer heb... Maar nu is het vooral dat hij eerst in draf valt... en ja ik denk dan dat ik te weinig impuls heb. De aanleuning is wel goed, vooral in de galop. Op zich heb ik er geen moeite mee om voldoende te verkleinen, hij kan de volte juist echt heel klein maken. Als ik dan merk dat hij het moeilijker gaat vinden, rij ik m weer groter en weer in arbeidsgalop. Dat is dus i.m.o. niet het probleem. Ik ben dus ook echt op zoek naar nog meer tips om dit te oefenen, behalve deze volte verkleinen-vergroten...
In ieder geval bedankt alvast allebei....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:43

Sorry ik was niet duidelijk genoeg denk ik. Ik bedoel niet of je je volte voldoende kan verkleinen (want ik doe deze oefening zowiezo liever rechtuit) maar je galoppade. Kun je DIE al voldoende sluiten om de overgang in principe te kunnen maken? (en met als hamvraag dus: kun je er ten allen tijde uit rijden, als check of je 'm voldoende aan je been houdt in die overgangen terug?)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:52

miramare schreef:
Nou het is sowieso dat ik het nu net pas probeer, omdat ik nog tot de zomer ongeveer heb... Maar nu is het vooral dat hij eerst in draf valt... en ja ik denk dan dat ik te weinig impuls heb. De aanleuning is wel goed, vooral in de galop. Op zich heb ik er geen moeite mee om voldoende te verkleinen, hij kan de volte juist echt heel klein maken. Als ik dan merk dat hij het moeilijker gaat vinden, rij ik m weer groter en weer in arbeidsgalop. Dat is dus i.m.o. niet het probleem. Ik ben dus ook echt op zoek naar nog meer tips om dit te oefenen, behalve deze volte verkleinen-vergroten...
In ieder geval bedankt alvast allebei....

Ik oefen hem net zoals jij, op de kleine volte. En ik vind hem ook heel lastig. Ik moet echt heel goed mijn bovenbenen aanspannen. Als ik dan toch impuls verlies krijg mag ik even vooruit schakelen. En wat ik ook weleens doe is de zweep aan de binnenant en dan op zijn onderbeen lichtjes bijtikken. Verder probeer ik het moment van de overgang zo lang mogelijk uit te stellen zodat hij leert te wachten op mij.
En inderdaad probeer ik het nu ook op de rechte stukken te oefenen. Dat is wel wennen voor hem. Maar in de proef (M2) zijn ze ook altijd op een recht stuk. Ik merk ook dat hij daar beter van wordt.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:10

Ik lees even mee, maar @Scum: wanneer en waarom span je je bovenbeen aan?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:58

Dat heb ik nodig om hem nog meer op te kunnen sluiten en toch impuls te kunnen behouden.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:53

Wat ik een fijne oefening vind om je paard te verzamelen, want daar gaat het om is in galop travers rijden op de volte. Als het paard dit goed uitvoert (en jij als ruiter) moet ie echt gaan zitten. Van daar uit een overgang rijden. En eerst een goede gesloten overgang naar draf rijden, dan direct weer gesloten houden door travers te rijden. Als dit bevestigt is pas de overgang galop-stap.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:57

Geen benen aanspannen dan klem je en zit je het paard tegen. Wel je bekken kantelen om zwaarder te gaan zitten.
Voor de correct overgang galop stap moet je stap galop al goed voor elkaar hebben.
Paard eerst super aan e been en zit maken en juist verzamelen, dus verruimen en weer terug verruimen en weer terug.
Dan in het terug gaan eens extra terug maak je zelf lang buitenbeen op de singel terug leggen en sluit de hand de overgang moet nu komen en direct hand ontspannen als die overgang gemaakt is.
Sleutelwoorden zijn aan zit en been en direct reageren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:10

Klemmen met benen schiet niet op om te sluiten. Voor een overgang terug naar stap best wel te doen maar als je langere stukken moet sluiten wordt het echt moeilijk.

Ik werk ook graag op een kleinere volte in eerste instantie om de galop te sluiten.
Dan probeer ik ze terug te rijden in een tempo dat dicht bij de stap ligt en dan weer eruit te rijden
Op die manier leert je paard te sluiten ipv eruit te vallen.

Als ze dan wel in draf vallen dan doen ze dat meestal omdat ze niet willen sluiten. Dus op het moment dat ze in draf zijn sluit ik die zo ver mogelijk door op die manier is het een stuk minder aantrekkelijk om eruit te vallen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 07:37

Ik zeg ook nergens dat ik klem met mijn bovenbenen. Maar alleen dat ik die spieren heel goed moet aanspannen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:57

Mijn mening veranderd niet echt daardoor. Is nog altijd leuk voor een klein stukje maar niet handig als je lange stukken moet doorsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:19

Misschien ben ik wel een erg grote zeikerd of doe ik het zelf niet goed, maar ik lees bij niemand wat ze nou precies doen in die laatste galopmomenten. (Of het is zo vanzelfsprekend dat niemand er nog bij nadenkt, maar ik denk dat het voor iemand die deze oefening nog niet beheerst belangrijk is om over na te denken en mee te experimenteren)
Ben ik nou de enige die het paard eerst recht maakt door de schouder even iets bij te zetten? Bv in rechtergalop (dan is het paard iets rechts gebogen), dan maak ik mijn paard eerst recht door m'n linkerhand iets (!) naar links te doen en de linkerschouder tegelijk even iets met m'n linkerbeen te begrenzen. Pas als 'ie recht is* sluit ik de overgang door door m'n zitbeenknobbels naar beneden/voren in m'n zadel te drukken, waarbij ik DIRECT daar op volgend m'n hand ontspan.
Dit zorgt er voor dat m'n paard beter in balans is in, en na, de overgang, waardoor ik ook meteen goed door kan stappen.

* en op DIT moment kan ik nog alles met die galoppade doen wat ik wil. Daar kan ik 'm alsnog weer vergroten, wisselen, etc. Heel belangrijk dus om 'm ten allen tijde GOED aan het been te houden, en niet op DAT moment je been te vergeten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:35

Ik vind het moeilijk om precies te vertellen wat je moet doen omdat ik dat per paard verschillend doe. De ene laat ik zoals hij is qua buiging de andere misschien iets schoudervoor en de volgende liever iets traversachtig. Daarom kan ik niet precies aangeven wat de route is alleen in grote lijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:41

Katja, IS ook moeilijk hoor, want het is eigenlijk maar zo minimaal wat je doet. Moet je voor de grap eens proberen te beschrijven wat je met je zitbeenknobbels en de spieren in je zitvlak doet tijdens een overgang terug Haha!

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 10:20

Ik vind het erg leuk wat iedereen allemaal te vertellen heeft. De meningen zijn zo wel verdeeld, de ene recht en de ander op een volte in travers. Ik denk dat ik het ook ga proberen om het op de lange zijde te oefenen zoals jij beschrijft Sonja!
In ieder geval alvast iedereen bedankt voor de tips! Ik hou het in de gaten voor meer tips...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:01

Voor mij is het no het makkelijkste om van de lange zijde af te wenden en op de middenlijn ongeveer de overgang te maken. Dan kan je gebruik maken van je wending voor het sluiten en maak je de overgang daarna toch redelijk rechtuit.
Ik moet erg goed voorbereiden oftewel sluiten en tel dan tot 3 om voor mezelf heel duidelijk een voorbereiding te hebben. Ik merk dat als ik dat niet doe ik mijn paard erg overdonder en daardoor ook geen mooie overgang krijg. Bij 1 begin ik hem meer door te sluiten en bij 3 ga ik zwaar zitten. Niet te veel tegenhouden van voor en meteen weer actief zitten om niet stil te vallen.

Ik denk dat je in het begin de oefening beter te progresief kunt rijden dan te abrupt. Dan heb je de klans dat je je paard te veel leert op de voorhand te duiken.

Na de eerste poging meteen uit stap weer naar galop en na een paar passen weer de overgang terug. Dit geeft je paard ook de gelegenheid om uit te vogelen wat je vraagt.
Tussendooor ook controleren of je nog vooruit weg kunt. Zo niet dit weer in orde maken.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:09

volte kleiner en groter maken (wijken en appuyeren)
daar worden ze goed op achterhand van en
op de volte sluiten en been goed aanhouden voor de
tempo galop en eventueel met zweepje bijtikken
voor goeie achterhand en dan op juiste moment terug nemen

oefeningen zijn gewoon galop veel mogelijk opvangen en dan eruit rijden en weer iets verder opvangen
keertwendingen enz hielpen bij mij ook erg goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 09:06

In galop? Dan heb je het al over een pirouette... Volgens mij is iemand die de overgang galop-stap nog niet beheerst daar nog niet helemaal aan toe...

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 10:41

Haha nee klopt, toen ik het las begreep ik het ook niet helemaal. Want dat gaat zeker niet lukken.... Maar misschien bedoelt ze keertwending in stap of travers op volte in galop?

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:18

Ik heb niet het hele topic gelezen dus mischien dat mijn tip algenoemd is...

Ik rij bijv. een kleine volte bij a of c, halverwege ga ik men paard echt goed verzamelen in de galop, de laatste paar sprongen tel ik en maak ik me steeds iets zwaarder 1 2 3 plop stap.. Hij loopt dan met zen neus als het ware een beetje tegen de a of c. Vind het moeiilijk om uit te leggen maar bij mij werkt het heel goed.. Op wedstrijd krijg ik er altijd een 7 voor. Terweil ik bij mijn andere overgangen veel meer me hand moet gebruiken.. Succes iig!

Edit: spelfouten verbeterd
Laatst bijgewerkt door Elodie1 op 11-01-08 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:20

Kolere ik hoop dat je beter lesgeeft dan schrijft.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:34

Sonja schreef:
Kolere ik hoop dat je beter lesgeeft dan schrijft.

heb het al verbeterd, heb last van typ***** hahah Clown