Luister naar jezelf!!! Als je het echt eng vind: Niet domweg toch doen!!
Ikzelf ben, tegen mijn eigen gevoel in, van het voorjaar toch opgestapt, terwijl mijn gevoel eigenlijk zei dat ik het niet moest doen. Waarom ik dat gevoel had weet ik niet, er waren verder geen aanwijzingen dat het niet goed zou gaan, maar toch. Juist omdat ik het niet kon verklaren ben ik er toch opgestapt. Paard schrok tijdens het opstijgen, spoot weg waardoor ik wat harder in het zadel kwam dan de bedoeling was, en toen was het paniek bij het paard. Dus bokken tot ik eraf lag. Gevolg: Bovenarm gebroken.... Had ik nou maar naar mezelf geluisterd!!
Sindsdien ben ik ook wel enigzins mijn vertrouwen kwijt. Maar ik doe dus niks waaraan ik twijfel. De eerste weken toen ik weer begon met rijden, heb ik iemand mijn paard vast laten houden, al weet ik dat die er nooit vandoor zou gaan (ander paard dan waar ik vanaf viel). Het voelde voor mij gewoon beter het zo te doen. Ik vond het de eerste keren overigens wel spannend dat ik er weer opstapte en er weer op zat, maar dat heb ik opgelost door iemand erbij te hebben.
Laatst zou ik echter op een pony stappen die ik niet zo goed ken. Ergens voelde het niet goed, dus toch maar gevraagd of iemand haar vast kon houden. En ja hoor, ze spoot achteruit weg. Omdat iemand haar vast had ging het goed. Uiteindelijk ben ik er overigens veilig opgekomen en heb heerlijk gereden, wat je vertrouwen ook weer goed doet.
Wat ik hiermee probeer aan te geven is dat je goed naar jezelf moet luisteren. Is het gewoon spanning waar je even doorheen moet, of vertrouw je het gewoon niet?? Als je het niet vertrouwd, ookal heb je geen aanwijsbare reden waarom niet, gewoon niet doen. Als jij het spannend vind er weer op te gaan en je denkt dat het kan helpen als iemand je paard aan de longeerlijn heeft, zou ik daar voor gaan. ALs je liever hebt dat die ander hem eerst rijd, en je pas opstapt als hij bij haar braaf was en al een beetje moe is, moet je dat doen.
Kies dat waar je je vertrouwd bij voelt. En als jij je niet vertrouwd voelt bij dit kleine bakje, zou ik gewoon even wachten met rijden tot je verhuist bent.
Schaam je in elk geval niet voor je angst, en laat je ook nergens toe overhalen wat je eigenlijk niet durft. Dat is vragen om problemen, en om je vertrouwen terug te krijgen moet je juist problemen zien te voorkomen.
Ik hoop dat je er iets mee kan!! In elk geval succes er mee!