Heb vertrouwen verloren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustJames

Heb vertrouwen verloren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 13:26

Hallo

Nadat mijn paard vertrouwen in mensen had verloren (bij ab van der pol vandaan), gemeen was en overal tegen vechte, heb ik hem 6 maanden in een kudde laten lopen. Terug naar stal gebracht en overnieuw begonnen. Springen werd steeds beter tot ik een enorme smak maakte. Vertrouwen kwijt. Dat was 2 bijna 3 jaar geleden.

toen moeset ik mijzelf weer opbouwen. Ook weer gedaan. Paard gedeeld met een meisje die wel alles durfde op hem, ik heb een wedstrijd gereden en ging prima, geen paniek of angst. Nu heeft hij alweer een paar maandenrust gehad, nieuwe baan en even geen tijd gehad, merk alleen nu dat ik weer angst heb voor hem. hij is 1.74m hoog! Enorm lief aan de hand maar als je op hem zit en ik voel dat hij weer wil gaan stijgeren en bokken....eng! Ik sta nu op een stal waar er een mini bak is, kan hier niks in doen bijna, verhuis over een maand naar een stal met binnen en buiten bak in de hoop dat het beter wordt! Heeft iemand anders ook wel eens vertrouwen verloren en terug gekregen? Ik weet dat het aan mij ligt en niet aan het paard.

welshje68

Re: Heb vertrouwen verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:31

zoek goede begeleiding. Neem privelessen kost wel wat maar is het waard. ik ben ook ooit alle vetrouwen in paarden verloren toen ik met een buitenrit met paard en al in galop over de kop gevlogen ben. Onbewust zoveel angst opgebouwd.... toen privelessen genomen en weer vertrouwen terug gekregen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:48

het is eigenlijk makkelijk gezegd dan gedaan, ik ken die angst verder niet, maar ik zou persoonlijk denk ik beginnen met longeren, beetje grondwerk, daarnaast zou ik goede begeleiding zoeken, die je ten alle tijden steunt en jou het vertrouwen terug moet geven.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:05

Niet overhaasten, goede instructie zoeken die jou vanaf de grond goeie begeleiding kan geven!!!
Heel veel succes verder en veel plezier op je nieuwe stal met je paardje!!!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:10

heel veel tijd ervoor nemen vertrouwen opbouwen is een proces wat maanden duurt. Ga veel grondwerk met je paard doen en ga dan langzaam weer aan het rijden beginnen. Al is het de eerste keer alleen maar op en af stappen. Doe waar jij je goed bij voelt en niet wat een ander je zegt. Ga pas draven als jij dat aandurft en niet omdat een ander (vaak instructeur etc. ) dat zegt. Neem een goede instructeur die dit begrijpt en die je ook wil helpen vertrouwen op te bouwen.

Ik heb hier een beetje ervaring in. Niet met het gewone rijden maar met het buitenrijden ik heb hiermee een aantal zware ongelukken gehad en gezien dus ik durf buiten de bak absoluut niet te rijden. Ik heb het met mijn jonge merrie 1 keer geprobeerd en op het moment dat ik begon te wijfelen en onzeker werd begon zij te klieren en is ze gaan rennen. Nou ben ik heel langzaam aan het opbouwen ik heb nu 1 keer van de bak terug naar huis gereden dit was 2 minuten in stap terwijl er een ander te paard voorop liep. Ook heb ik nu 1 keer van huis naar de bak gereden ook samen met een ander paard maar dan ik voorop. Ik heb wel 1 regel waar ik mij aan hou als ik het zelf niet vertrouw stap ik af en loop ik verder. Ik vind niet dat ik mijn paard mag leiden onder het zadel als ik zelf niet zeker ben. (parelli --> bij twijfel stap af)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:57

Luister naar jezelf!!! Als je het echt eng vind: Niet domweg toch doen!!
Ikzelf ben, tegen mijn eigen gevoel in, van het voorjaar toch opgestapt, terwijl mijn gevoel eigenlijk zei dat ik het niet moest doen. Waarom ik dat gevoel had weet ik niet, er waren verder geen aanwijzingen dat het niet goed zou gaan, maar toch. Juist omdat ik het niet kon verklaren ben ik er toch opgestapt. Paard schrok tijdens het opstijgen, spoot weg waardoor ik wat harder in het zadel kwam dan de bedoeling was, en toen was het paniek bij het paard. Dus bokken tot ik eraf lag. Gevolg: Bovenarm gebroken.... Had ik nou maar naar mezelf geluisterd!!

Sindsdien ben ik ook wel enigzins mijn vertrouwen kwijt. Maar ik doe dus niks waaraan ik twijfel. De eerste weken toen ik weer begon met rijden, heb ik iemand mijn paard vast laten houden, al weet ik dat die er nooit vandoor zou gaan (ander paard dan waar ik vanaf viel). Het voelde voor mij gewoon beter het zo te doen. Ik vond het de eerste keren overigens wel spannend dat ik er weer opstapte en er weer op zat, maar dat heb ik opgelost door iemand erbij te hebben.
Laatst zou ik echter op een pony stappen die ik niet zo goed ken. Ergens voelde het niet goed, dus toch maar gevraagd of iemand haar vast kon houden. En ja hoor, ze spoot achteruit weg. Omdat iemand haar vast had ging het goed. Uiteindelijk ben ik er overigens veilig opgekomen en heb heerlijk gereden, wat je vertrouwen ook weer goed doet.

Wat ik hiermee probeer aan te geven is dat je goed naar jezelf moet luisteren. Is het gewoon spanning waar je even doorheen moet, of vertrouw je het gewoon niet?? Als je het niet vertrouwd, ookal heb je geen aanwijsbare reden waarom niet, gewoon niet doen. Als jij het spannend vind er weer op te gaan en je denkt dat het kan helpen als iemand je paard aan de longeerlijn heeft, zou ik daar voor gaan. ALs je liever hebt dat die ander hem eerst rijd, en je pas opstapt als hij bij haar braaf was en al een beetje moe is, moet je dat doen.
Kies dat waar je je vertrouwd bij voelt. En als jij je niet vertrouwd voelt bij dit kleine bakje, zou ik gewoon even wachten met rijden tot je verhuist bent.
Schaam je in elk geval niet voor je angst, en laat je ook nergens toe overhalen wat je eigenlijk niet durft. Dat is vragen om problemen, en om je vertrouwen terug te krijgen moet je juist problemen zien te voorkomen.

Ik hoop dat je er iets mee kan!! In elk geval succes er mee!

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:01

neem inderdaad alle tijd die je nodig hebt..overhaast niets het zal zeker weer goed komen

Cucaracha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:18

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem en ben nu bezig om weer vertrouwen te krijgen.
Ik doe het rustig aan en ga eerst aan de longe tot ik wat zekerder ben.
Soms laat ik iemand erop rijden en ga er daarna op.
Heb ook prive les erbij.

M_irella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:39

Ik ben zelf ook van me vorige paard afgevallen. hij ging op mijn bovenarm staan met als gevolg gekneuste bicep en spierbeschadigingen.. Hij was 3 jaar en net zadelmak ik zat er voor de 6e los op.
Het heeft toen heel lang geduurt voordat ik er weer op ben gegaan waar ik achteraf erg spijt van heb,
omdat hoe langer het duurde voordat ik er weer op ging hoe enger het werd.

Ben wel heel veel grondwerk met hem gaan doen waardoor me vertrouwen in het paard terug kwam. En ik weer een goede band met hem kreeg. Maar toch was de eerste keer dat ik er weer op ging best eng.
De eerste keer ben ik op prive-les gegaan met hem en heb ik aan de longe gereden.
Dat gaf gewoon een veilig gevoel. Daarna heb ik altijd iedere week prive les genomen en is mijn vertrouwen in het paard weer helemaal terug gekomen.

Ik zou jou ook aan raden er op te gaan als jij je daar goed bij voelt. En er hulp bij te zoeken. Zoals ik zei eventueel kun je iemand vragen om hem aan de longe te houden als jij er op gaat omdat dat een veilig gevoel geeft. En ik zou er goede begeleiding bij zoeken. Een goede instructeur/instructrice die jou kan helpen bij het terug winnen. Geef het duidelijk aan als jij iets niet wilt of durf en laat niets aan je opdringen!

Heel veel succes ermee!

JustJames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 19:08

bedankt voor alle wijze woorden. Ik ga het rustig aan doen. Neem alle tijd en ga veel aan de longe doen. Ik vindt het altijd zo erg om niks met hem te doen aangezien hij zo goed en lief is. Ach, ik kom er wel. Jullie ook allemaal heel veel sucess

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:55

heb dit ook gehad.ben als de doods geweest om te springen nadat ik in een hindernis ben beland toen pony stopte. daarna paar keer gesprongen maar struikelde de pony en was ik weer alles kwijt. daarna wel paar keer met ander paard gesprongen ging dan weer goed. nu vorige week voor het eerst met mn ander eigen paard weer balkjes gaan doen enz. en voelde me super dat ik het durfde. gewoon rustig aan doen en desnoods op een heel braaf paard gaan rijden

JustJames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 13:51

Ik ben verhuisd van Stal. Ben er nu een week. Eerst rustig buiten gereden aan de losse teugel. Volede alsof ik meteen alles moest durfen aangezien iedereen op stal competitie doet. Heb gisteren voor het eerst sinds wedstrijd weer gesprongen. Was eerst rustig door de bak gaan werken en opwarmen, hindernissen gemaakt en klein! Toen floepte ik er zo overheen. Was wel bang maar wou het zo graag doen dat het lukt. Blijf nu klein springen tot ik het makkelijk vindt en niet meer eng en dan steeds weer wat meer! Paard was zo braaf!

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:00

gewoon heel rustig aan doen en je door niemand op laten jagen
ik ken het gevoel heb dan wel geen eigen paard maar ben er zo vaak heel hard afgevallen waar van 1 keer echt heel super hard dat was toen de ruin waar ik op reed aan het klieren was samen met een hengst die in dezelfde les reed
toen heeft het ook een hele tijd geduurd voordat ik weer durfde te rijden

susil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:34

Kun je niet iemand vinden die hem eerst een tijdje voor je rijd. Daarna kun je het zelf weer een beetje gaan opbouwen, eerst aan de longe ofzo, samen met goede instructie. En mischien als je er weer een keer opgezeten hebt, dat het wel weer meevalt.