inrijden met lage of engelse neusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maggie

inrijden met lage of engelse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 23:13

Ik heb een hoofdstel met een engelse neusriem maar mijn jonge paard wat net aan het leren is vind het nogal wennen een bit in en ik merk met deze neusriem dat hij zijn mond ver kan openen zodat er niks mee te doen is.
Is een lage neusriem beter omdat deze laag om zijn mond zit ik denk van wel.

Fritsiej

Re: inrijden met lage of engelse neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:17

Zelf gebruiken wij wel en lage neusriem. Gewoon puur omdat we het bij jonge paarden fijner vinden. Niet omdat hij z'n mond open doet, maar gewoon fijner. Als hij later een jaartje of 3,5/4 is krijgt die gewoon een engels hoofdstel Knipoog

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:18

Als je een `gewone` neusriem met een sperriempje hebt is dat vaak voldoende. Als je geen sperriempje hebt is een lage neusriem een prima idee.

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 23:21

Ja het is dus een hoofdstel van boomloosrijden zonder sperriem, ik denk dat ik die even ga wegleggen en een hoofdstel koop met een lage neusriem.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:36

Zonder sperriempje lijkt mij fijner , waarom mag een paard zijn mond niet open doen??
IK rij mijn paardje bitloos in, omdat ik vind dat je zoveel mogelijke uit de mond moet blijven en aangezien jonge paarden nogal eens wat misstapjes kunnen zetten en er niet gelijk aan het bit getrokken kan worden, zodat de ervaring van het bit gelijk soms te hard kan zijn.
Een sperrriem vind ik so ie so helemaal niets.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:00

Ik heb zelf de voorkeur voor een engels neusriem en een goede sperriem eraan. Dan kunnen ze ook niet zoveel met het bit klooieen en met hun tong en het feit dat ik een lage neusriem ontzettend lelijk vind!!! Bloos

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:59

Ik heb al veel jonge paarden ingereden en altijd nog met een neusriem met een sperriem eraan.
Ze lopen allemaal nog goed in de sport.
Dus ik heb daar de voorkeur voor.
Succes verder...