waarom doet ze dit? tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

waarom doet ze dit? tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 21:26

Vanwege het slechte weer heb ik de laatste tijd vaak in de manege gereden. Daar loopt mijn friese merrie als een trein. Echt super fijn!Gelukkig ging het dooien en kon ik weer in de bak thuis rijden. Daar deed ze heel raar: ze liep constant te hikken met haar hoofd: ze voelde licht aan, maar veeeel te licht. ik had bijna geen druk in de handen. Het ene moment had ik lichte druk op mijn teugels en het andere moment hingen ze weer in een waslijn, dus geen enkele druk. Dat wisselde elkaar om de seconde af. Om gek van te worden...
Van de week had ik weer met haar in de manege gereden en was er niks aan de hand. Toen liep ze weer als een trein. Maar vandaag ging ik in de bak thuis rijden en begon het weer van voren af aan. De hele tijd liep ze te hikken.
Ik probeer van alles: teugels korter pakken, overgangen rijden, tempowisselingen, naar voren rijden enz. maar niks helpt. Ik weet niet meer wat ik moet doen........
Ik probeer de teugels korter te pakken, zodat ik weer druk hebt, maar dan wordt ze weer veel te kort in de hals en ze loopt dan nog te hikken.
Wie kent dit en/of heeft goede tips? Waarom doet ze dit?

Anoniem

Re: waarom doet ze dit? tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:52

Ik heb geen idee wat je met de term 'hikken' bedoelt, maar zo te lezen krult je paard zich gewoon vreselijk op en kruipt ze dus achter het bit.
Kan meerdere oorzaken hebben; buitenbak is spannender dan een afgesloten binnenbak, dus misschien beetje spokerig? Of mogelijk is jouw bodem zwaarder of gladder, waardoor het paard niet fijn over de rug komt, en jij dat dus merkt in je aanleuning.

Kant en klare oplossing heb ik niet voor je, daarvoor moet je echt eerst de oorzaak achterhalen.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:56

Klinkt alsof ze achter de teugel gaat lopen, wat de meeste friezen erg makkelijk doen. Dan is de enige oplossing hand naar voren en naar voren rijden tot ze je hand weer opzoekt. Snap alleen niet waarom ze het in de ene bak wel doet en de andere niet. Misschien een erg zware bak?

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 21:59

ik vind het moeilijk om uit te leggen wat ik bedoel met hikken, maat het komt erop neer dat mijn paard de verbinding constant verbreekt. Ze loopt naar mijn idee niet achter de teugel.
Ik krijg als het ware de hele tijd korte, keine rukjes aan mijn teugels.

Buitenbak vindt ze niet spannend.... daar rijd ik al 2 jaar in en ze is ook niet schrikkerig/ kijkerig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:08

Bedoel je zo'n knikje dat ze elke keer net achter de loodlijn kruipt en daardoor het contact verbreekt?
Dat is kwestie van voorwaarts blijven werken, toch tegen die hand aan gaan laten lopen. Mijn ervaring is dat het met friezen best moeilijk is om ze mooi lang in de lijn te houden en een mooie aanleuning te houden. Vaak door verkeerd ruggebruik.
Ik vermoed dat het dus met je bodem te maken heeft. Bodem van de binnenbak is waarschijnlijk vlakker en lichter, daardoor het ruggebruik beter, daardoor beter op lengte en in fijne aanleuning te rijden.
Goed naar voren op blijven lossen. Blijf uitnodigen om voorwaarts-neerwaarts te komen, en kom niet in de verleiding om je teugels korter te maken om op die manier kunstmatig te proberen de verbinding terug in stand te brengen, want dat wordt 'm niet.

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 22:16

kan het ook met haar tanden te maken hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:18

Nee wat dan zou ze het ook in de binnenbak hebben.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:47

Je zou zeggen tandproblemen en dat ze in de binnenbak zoveel te zien heeft dat ze dat even vergeet en thusi op de vertrouwde plek weer meer last heeft,
Ik zou voor de zekerheid toch even laten kijken.
Een friesje heeft idd veel sneller dat ze achter de teugels kruipen, zou als het allemaal okee is in haar mond en haar lichaam, dan proberen wat naar voren te rijden.
Zeker niet te kort vastpakken denk dat dat juist averechts gaat werken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:49

Hoe is de bodem thuis in vergelijking met op de manege? Krijg je les op de manege?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:59

En als je haar longeert in je eigen buitenbak? Misschien moet je dat eens proberen om te kijken hoe je paard dan loopt. Vanaf de grond zijn "afwijkingen" beter te zien.

Als het aan de bodem van de bak ligt zou je dat bij het longeren ook wel moeten zien aan haar rug en halshouding. Probeer het even met bijzet en zonder en kijk wat het verschil is. Bij dit probleem moet je eerst de oorzaak achterhalen.

Bedoel je met hikken trouwens niet "knikken"?

Succes ermee!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:20

komt bij mij over als spanning, tenminste mijn friesje dit ook als ie iets erg leuk of spannend vind.
dan maak ik veel overgangen en figuren zodat t koppie bij mij blijft en er vanzelf weer ontspanning in komt.
je moet ook nagaan dat ze in een buitbak veel meer zien, horen en ruiken.
bij mij reageert m'n paardje de ene dag ook anders als de ander dag, en met dit weer is ie ook gewoon wat frisser.

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 18:19

bedankt voor de tips!

Ja, je zou het ook kunnen zien als knikken/ met haar hoofd de hele tijd ja schudden.....en daarbij constant klepperende teugels.

Ik las wel iets op internet over 'trap' in de mond. daarbij heeft het paard last van zijn tanden en gaat het heel kort aan het bit lopen.

Catharina (het paard) is nog nooit bij de paardentandarts geweest. Ze is nu 7,5 jaar. Het is niet mijn eigen paard....
Ik zit er zelf aan te denken om eens een controle te laten uitvoeren.

In de binnenbak is ze altijd veel kijkeriger dan thuis in de buitenbak. De grond van de manege is wel lichter. Maar goed, ze loopt er al 2 jaar in (thuis in de bak) en ze heeft er sinds kort last van.
Ik heb haar lichaam al laten nakijken, maar was alleen een zere schouder links. Is nu vrijwel over...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:55

Klinkt als een rijtechnisch probleem,dit paard moet je heel erg naar voren rijden.Naar je hand toe en voorwaarts/neerwaarts.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:31

Een paardentandarts laten komen kan natuurlijk nooit kwaad. Lachen