Te Snel bij voor de Hindernis.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xannemijn

Te Snel bij voor de Hindernis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:36

Heey Allemaal..

Me paard gaat veelst te snel op
de hindernis af. En daardoor is me houding heel anders,dan anders.
Maar soms zit ik wel goed.

hebben jullie tips??

Groetjes Annemijn

Lielle

Re: Te Snel bij voor de Hindernis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:19

dressuurwerk gaan doen en zorgen dat je tempocontrole voor elkaar is.

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:20

Idd de dressuurbasis goed voor elkaar hebben Ja
Anders eerst nog even op de hindernis afstappen en daarna pas in draf?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:21

op die manier leer je ze zeker rennen, eerst vasthouden om ze te laten stappen en dan been geven om harder te gaan.

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:49

Ik heb geleerd om er dan in een volte erop af te rijden... Weet niet precies waarom Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:55

Eerst dressuurmatig aan je tempocontrole werken. Balken op de grond, schakelen in tempo, figuren rijden etc.
Je houding komt dan vanzelf wel weer goed, als je paard zich weer fijner laat rijden.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:27

... en zelf niet drijven voor de hindernis
... en evt. pijn uitsluiten bij het paard

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 13:52

BEdanktt Haha!

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:43

Met een laag hindernisje gaan oefenen.
Als ze bij mij te snel gaan probeer ik ze zo snel mogelijk na de hindernis stil te zetten zodat ze leren wachten op de amazone.
Vanuit een volte doe ik ook dan zien ze de hindernis niet zo snel en kunnen ze niet heel hard gaan rennen van te voren.
Veel succes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:05

Melis20 schreef:
Als ze bij mij te snel gaan probeer ik ze zo snel mogelijk na de hindernis stil te zetten

Wat leert een paard daar van dan?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:07

Belleza schreef:
Ik heb geleerd om er dan in een volte erop af te rijden... Weet niet precies waarom Bloos

Dan kunnen ze minder vaart maken. Maar ook dit kan alleen als de sprong niet te hoog is.

@ TS: als je merkt dat je paard te snel naar de hindernis gaat, zou ik haar niet laten springen maar voor de sprong een wending maken en de snelheid eruit halen. Dit net zo lang doen totdat ze weet dat ze rustig aan moet doen.
Het is waarschijnlijk uit enthousiastme.
Hoe is ze met dressuur? Gaat ze dan ook zo snel?

Als ze na een aantal wendingen voor de sprong nog niet rustig aan gaat doen,
mag je d'r gerust een keer op de plek zetten!
Laatst bijgewerkt door Up_to_Date op 07-01-08 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:08

Sonja schreef:
Melis20 schreef:
Als ze bij mij te snel gaan probeer ik ze zo snel mogelijk na de hindernis stil te zetten

Wat leert een paard daar van dan?

Volgens mij niet veel.Want dan ben je al te laat.
Het feit blijft dat je paard te snel naar en over de hindernis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:10

Haha! my thoughts exactly Knipoog maar ik ben wel benieuwd naar de visie van Melis20 er op.

KimberleyCo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:19

Belleza schreef:

Dat is om het paard rustige te houden:) Maar dat kan je niet bij elke hindernis in het parcour doen. Dat zijn strafpunten.

Maar wat ik altijd zo is soms 3 of 4/5 meter van te voren het paard stil te laten zetten. Je leert het paard niet om te wijgeren. Maar je leert het paard op je te wachten. Je moet het niet te vaak doen want dan doet hij het vanzelf. En ontzettend veel dressuur werk doen. Dat hij leert als jij hem terug rijdt dan ook terug gaat. Heb zelf ook een pony gehad die heel hard op de hindernis af ging. Maar wat ook hielp is een scherper bit. Dan is het zo over. Dat is nodig als hij te sterk word voor de hindernis! Een paard moet ook wel zelf naar een hindernis willen. Maar jij bent de baas tegen over hem. Dus jij bepaald hoe snel hij naar een hindernis gaat! Dus heel veel dressuur werk doen. Tempo werk. Dat is de enigste oplossing of een scherper bit. Maar dat is wel uit nood.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:26

het kan wel helpen. Als je een paar keer na een hindernis een overgang rijdt, zijn ze daar al op voorbereid en gaan ze ook voor de sprong al rustiger lopen. Maar persoonlijk zorg ik er liever voor dat je pas aanrijdt als ze ontspannen blijven.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 17:35

Lielle schreef:
het kan wel helpen. Als je een paar keer na een hindernis een overgang rijdt, zijn ze daar al op voorbereid en gaan ze ook voor de sprong al rustiger lopen. Maar persoonlijk zorg ik er liever voor dat je pas aanrijdt als ze ontspannen blijven.

\Bedanktt

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:38

Dressuur is de basis van alles, dus eerst dressuurmatig meer tempocontrole krijgen. Als het dressuurmatig goed gaat, is het altijd handig om, als je merkt dat je te hard op de hindernis afgaat, een volte voor de hindernis te draaien. Wel ruim uitrijden, niet op het laatste moment wegtrekken: nadenken voor je iets doet. Pas als je merkt dat je rustig een volte kunt draaien voor de hindernis een keer er overheen. Als het tempo goed blijft, belonen. Niet té vaak doen, maar af en toe helpt het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:31

KimberleyCo_ schreef:
Maar wat ik altijd zo is soms 3 of 4/5 meter van te voren het paard stil te laten zetten. Je leert het paard niet om te wijgeren. Maar je leert het paard op je te wachten. Je moet het niet te vaak doen want dan doet hij het vanzelf. En ontzettend veel dressuur werk doen. Dat hij leert als jij hem terug rijdt dan ook terug gaat. Heb zelf ook een pony gehad die heel hard op de hindernis af ging. Maar wat ook hielp is een scherper bit. Dan is het zo over. Dat is nodig als hij te sterk word voor de hindernis! Een paard moet ook wel zelf naar een hindernis willen. Maar jij bent de baas tegen over hem. Dus jij bepaald hoe snel hij naar een hindernis gaat! Dus heel veel dressuur werk doen. Tempo werk. Dat is de enigste oplossing of een scherper bit. Maar dat is wel uit nood.

Met het feit dat je je paard een paard stil zet voor de hinder ben ik het helemaal eens, daar leert ie wel van wachten. Overgaan op een scherper bit ben ik geen voorstander van, dan stap je over op een (imo onnodig) hulpmiddel, omdat jezelf de basis er niet goed in hebt zitten bij je paard. Zelfs bij nood niet nodig, dan maar terug naar de basis en even niet springen.
En idd het vele dressuurwerk, eventueel voltes voor de hindernis als ie hard gaat, en pas laten springen als ie rustig is voor de hindernis.

marco_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:54

Je moet je paard leren dat hij/zij op jou moet wachten. (is al vaker gezegd volgens mij..) Ik heb hetzelfde bij mijn pony, Als hij er zo hard op af scheurd stuur ik hem altijd weer voor de hindernis weg, omdat hij zijn zin dan niet krijgt. Dat helpt erg goed! Dat de hele tijd blijven vol houden dan wordt het vanzelf beter! Wat ook goed kan helpen is in stap (gewoon een laag kruisje of zo!) op de hindernis af gaan en vlak voor de hindernis aan draven, na de hindernis direct weer terug nemen en weer stappen of rustig drafje!
Succes er mee!! Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:57

dirtect voor de sprong aandraven leidt meestal tot extra trekken, met de rest ben ik het wel eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:27

Lielle schreef:

Bij een heel goede en ervaren ruiter kan ik hier in mee kunnen gaan daar het dan direct om dressuurmatig corrigeren zou gaan, maar ik verwacht in dit geval eerlijk gezegd dat er flink gesleurd moet worden om het paard stil te krijgen binnen een 'leerzame afstand' van de hindernis. Daar leert het paard niets van, daar het redelijk grof stilgezet zal gaan worden. Ik denk niet dat het de link legt tussen het over de hindernis heen scheuren en vervolgens op de handrem getrokken worden. Bovendien verstoor je de balans en het ritme dusdanig dat als het paard er op gaat anticiperen je al geen fijne afsprong meer zult krijgen omdat het al blokkeert in zijn lijf.

Waar ik wél voorstander zou zijn, is om een (of meer) galopbalk(en) voor én na de hindernis te leggen en het paard het zonder verder ingrijpen van de ruiter gewoon uit te laten zoeken. DAT is volgens mij het ideale leermoment, doordat het paard zichzelf moet gaan corrigeren en als het fouten maakt DIRECT zelf de gevolgen ondervindt. Een mens is vaak te laat. Door de balken moet het paard goed opletten en zorg je er meteen voor dat het mooi doorspringt na de sprong zonder dat 'ie als een achterlijke door de bak kan scheuren.