Opbouw les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Maxime_

Opbouw les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:55

Hallo,
ik had een vraagje voor jullie allemaal. Ik ga nu een paardje berijden, maar ik heb geen lesgever. Ik heb nog nooit gereden zonder les. En nu vroeg ik me af hoe een gewone les er dan uitziet.
Het is gewoon een beetje dressuur rijden. Maar hebben jullie soms leuke ideeën? Ik bedoel, wat doen jullie in een les? Op welke volgorde? Heb je soms leuke oefeningen die iemand zonder lesgever kan oefenen?

Ik vroeg me ook af of iemand soms een overzicht had van alle figuren die je kan rijden. Of een goede site met veel informatie? Ik heb al op google geprobeerd en hier ook de zoekfunctie maar ik vond niet meteen iets nuttig.

Even ter informatie, het paardje dat ik rijd is niet meer zo jong Tong uitsteken

Ik hoop zeker op reacties.

Maxime

Jasmijn159

Re: Opbouw les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:01

Ik neem aan dat je ooit wel les hebt gehad? Dan weet je toch wat er in een les gedaan wordt? Dan kan je dan ook gewoon doen als je voor jezelf rijdt.
Aantal figuren: gebroken lijnen, van hand veranderen, voltes in alle soorten en maten, afwenden, rechts- en linksomkeert. Zijgangen kun je eventueel meenemen.
Wat het belangrijkste is, in mijn ogen, is de opbouw. Je begint met zoiezo 5 minuten relaxt instappen en dan begin je met wat oppakken en figuren rijden. Dan zeker een kwartiertje wat in de draf werken voor je een galopje gaat maken. Ook het afbouwen is weer belangrijk, zeker 10 minuten uitstappen. Stel ook voor jezelf een tijdsduur vast dat je gaat rijden, voor je het weet is er een uur voorbij.
Veel plezier verder.

_Maxime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:13

@ Lotte 1990
Ja hoor, ik heb wel les gehad, ongeveer 3jaar. Maar nu heb ik al van augustus niet meer gereden, en dus ook geen les. En ik wist het niet juist meer, en ik wou niets fout doen met mijn nieuw verzorgpaardje :p.

Dankjewel voor je reactie trouwens, het geeft me al een heel goed idee van hoe te beginnen.

leo_nore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:05

Onze lessen zien er een beetje zo uit:

ongeveer 10 min losstappen
Dan zo'n 30 min draven, met veel figuren (veel voltes vooral) op beide handen
dan galop links- en rechtsom met een stukje stap ertussen
dan uitdraven/stappen..

Ik weet niet of je er veel aan hebt, maar zo gaat het bij ons Bloos

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:38

idd 10 min stap, 30 min draven achter elkaar houdt ik en het paard wat ik rij niet vol - zou ook voornamelijk veel overgangen rijden! Eventueel een stukje galop (kan ook aan het begin, sommige paarden worden daar lekker los van) en dan iig 10 min uitstappen (droog/op tempratuur / op adem).
Zoals lotte al aangeeft zijn er veel figuren, die je kan gebruiken MET EEN DOEL! Bijvoorbeeld het gymnasticeren van je paard of het paard te leren in balans te gaan oid. Als het doel ontbreekt hebbel je gewoon een beetje rond - ik vind het prima hoor, kan heel ontspannend en leuk zijn!

Het probleem is dat je voor een goed passende opbouwende les je echt iemand nodig hebt die vanaf de zijlijn toekijkt en op de juiste momenten aanwijzingen geeft.
Wij weten allemaal niet hoe jij rijdt en hoe je paard loopt, dus we kunnen alleen hele algemene dingen schrijven. Als je bijv. 10 min stapt met je paard in de krul getrokken oid dan is dat namelijk ook niet erg goed voor je paard. Draven kan je hard/zacht/ uit balans/ met een harde ruiterhand etc.

Probeer gewoon les te krijgen, dan weet je "zeker" dat je niks fout doet bij je verzorgpaardje.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:23

Tja je hebt verschillende manieren, zal ereen paar geven.

1:
-losstappen
-los draven, eventueel een losrijgalopje
-stappen
-galop
-draven
-rustig afbouwen in draf
-uitstappen

2:
-warmstappen
-even draven
-losrijgalopje
-verder loswerken in draf
-stappen
-galop
-draf
-afwerken in draf
-uitstappen

Maar het lijkt me beter om minimaal eens per week les te nemen, en je instructeur specifieke tips te laten geven, wat de best opbouw van een uurtje rijden voor jou pony is.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:58

als ik ga rijden, met of zonder les.. begin ik altijd met minimaal 10 min losstappen.. dan een simpel drafje en galopje om lekker los te werken.. dan even stappen.. en daarna gewoon trainen.. en minimaal 10 min uitstappen.. als je langer uitstapt ligt eraan hoe bezweet je paard is of hoe zwaar de trainig was..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:11

Ik vind de opmerking van Lise81 ook nog wel de moeite waard als aanvulling op mijn verhaaltje inderdaad Lachen
Je moet bij alles wat je doet eigenlijk bedenken wat je doel is en wat voor uitwerking het op je paard heeft.
Natuurlijk kun je ook gewoon relaxt voor de lol rijden, het is wat je zelf wilt.

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:08

Oke, als ik jou was zou ik het zo doen.

- 5/10 minuten instappen, daarbij maak je een paar figuren zodat je de spieren opwarmt.
- Draaf je aan, als je pony niet zo actief meer is (je zei al dat hij oud is.) Probeer je oefeningen te doen om hem actief te houden. Denk aan middendraf, heel sloom draven, paar tellen stappen en dan weer aandraven enz. Vergeet niet figuren te rijden Knipoog Als dat er eenmaal goed inzit kan je ook halsstrekken ofzo proberen.
- Galopeer aan en maak een volte, probeer op de volte aan te galoperen enz enz.
-Stap even 5 minuutjes, en probeer terwijl je van hand veranderd middenstap. (Bijv. H van hand veranderen, tussen H en X middenstap, ertussen gewone stap, dan weer van X naar M middenstap.)
-Draaf weer aan, maak even een volte, en galopeer dan weer aan. (Let op, ga nooit na het galoperen gelijk stappen, hiervan wordt je paard erg lui.)
-Blijf na de galop nog even doordraven, maak nog een paar figuren
-En stap dan lekker uit Haha!

Nog een paar tips:
-Controleer goed of je op het goede been zit
-Zelfde geldt voor de galop
-Probeer je paard echt actief te houden, het rijdt veel lekkerder
-Probeer ook eens les te nemen, je kan altijd jezelf foute dingen aanleren

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt!

XXX
Claire