Galop verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Galop verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 15:34

Ik heb sinds een kleine 2 maanden een nieuw paardje. Ze is 7, maar kent nog niet erg veel. In stap en draf loopt ze lekker ontspannen, maar de galop blijft een ramp. Er is maar 1 snelheid, en dat is rondvliegen. Niet omdat ze er vandoor raced, maar omdat ze op een rustig tempo galopperen gewoon nog niet kan. Ik ben dus op zoek naar tips om haar toch wat rustiger te laten galopperen.
Op tempowisselingen in draf en stap reageert ze erg goed, maar in galop wil dat maar niet lukken. Ik kan haar wel extra vooruit rijden en daarna opvangen naar het oorspronkelijke tempo, maar trager gaan lukt me niet; dan valt ze steeds weer in draf.

Even tussen haakjes, ik kan pas vanaf eind deze maand weer les nemen, dus aan tips als 'zoek een instructrice' heb ik niet erg veel.

pearlie

Re: Galop verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:35

Wat doet ze aan de longe? Galoppeert ze dan ook in een hoog tempo? Misschien kun je dat op die manier trainen dat ze balans leert krijgen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:38

Het klinkt alsof ze in de galop haar balans nog niet goed heeft gevonden..
Misschien kun je lange rechte stukken galoperen buiten en anders bijvoorbeeld alleen de lange zijdes in de bak..

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 15:39

Ja, aan de longe galoppeert ze ook aan een erg hoog tempo, en wisselt ze ook constant van galop (dit doet ze met een ruiter erop niet). Ik heb dan echter enkel mijn stemhulp om haar op te vangen, dus dan komen we nog sneller in het draf-galop-draf-galop-spelletje terecht.
Ik heb haar nog niet gelongeerd met bijzetteugels. Misschien dat dat een verschil kan maken?

@ feliciaa: neen, die balans heeft ze inderdaad duidelijk nog niet gevonden, maar ik weet niet goed hoe ik haar daarbij kan helpen. Ik merk wel dat als ik langere stukken galoppeer, dat ze niet echt trager gaat, maar dat er wel meer cadans in komt als je begrijpt wat ik bedoel.
Laatst bijgewerkt door bakkabouter op 06-01-08 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:41

Inderdaad moet ze nog balans vinden. Dat heeft mijn pony ook nog lang niet 100%. Dus veel overgangen naar galop, maar niet lang achter elkaar galoperen. En wel de rust proberen te houden, door je buitenteugel in het ritme aan te knijpen: ophouding, los, ophouding, los etc. . Het hele rustige galloperen komt dan vanzelf als ie sterker wordt. Wel goed je buitenbeen eraan houden om ervoor te zorgen dat ie niet terugvalt. Longeren aan de bijzet werkt denk ik beter dan zonder, maar je moet de bijzet dan niet te strak doen want dan maak je het juist moeilijker. Dan krijge je meer spanning en een weggedrukte rug. Probeer de volte groot te houden als ze steeds overspringt met longeren.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:44

Lange stukken rechtuit kan idd ook, ik weet niet of ze braaf genoeg is om mee naar buiten te gaan, maar anders zou je dat ook kunnen proberen.

viktorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:54

Probeer om niet te lang te galoperen. Gewoon aangalopperen, en voordat ze te hard gaat alweer terug nemen. Door het aangaloperen word ze sterker, waardoor ze het uiteindelijk beter vol kan houden.
Domweg rondjes racen helpt niet, daar word ze niet sterker van of handiger, dus dat vooral niet te veel doen.

De tip om buiten lange rechte stukken te galoperen is wel een goede, mits je dan wel enigzins controle over het tempo kan behouden. Gaat ze ook daar racen, dan ook daar maar korte stukjes galoperen.

Soms kan het ook helpen als je wat in verlichte zit gaat zitten, zodat de rug wat vrijer kan bewegen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:05

Ze is zeker braaf genoeg om mee naar buiten te gaan, maar helaas hebben we hier in de buurt niet echt de mogelijkheid hiervoor, tenzij ik eerst een uur over de baan ga. Dit is dus niet iets wat ik echt vaak zal kunnen doen, maar zelfs al is het maar af en toe een keer: alle beetjes helpen Lachen.
@ Viktorie: als ik haar moet terug nemen voor ze te hard gaat, dan wordt er niet meer veel gegaloppeerd ben ik bang, ze vertrekt namelijk meteen aan een stevig tempo.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:08

Als je dnekt dat het te maken heeft met haar balans zou ik er zéker geen bijzet aanhangen. Daardoor wordt ze alleen nog maar meer in haar balans belemmerd.
Veel aanspringen wil denk ik wel helpen, daar maak je de spieren sterker mee zonder dat ze gelijk in zo'n idioot tempo zit.

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:10

@ guanacotje: Heb deze zondag wat met haar zitten oefenen op de galop. Haar aanspringen bij mij gaat al veel vlotter nu, ze doet het ook wat rustiger. Ook wat verlichte zit gedaan etc. Tempo is zoals je zelf al zei een beetje snel. Haha! Het is iig al een ietsiepietsie gebeterd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:06

Als je paard sterker wordt in het achterbeen zal ze ook rustiger gaan galopperen.
Oefeningen: vanuit stap aan laten springen, vanuit een grote volte gaan verkleinen en zodra de achterhand het niet meer aankan (vertraagt tov de voorhand) weer groter rijden, op de grote volte tempowisselingen rijden, gebroken lijnen in galop.

Daisy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:40

ja mee eens, veel galopjes rijden dat ze eerst haar balans vind

als je rustiger wilt niet gaan trekken aan de teugels enzo, maar juist met je benen aansporen en dat opvangen met je teugels dat ze wat verzameld, daarna als ze dat kan kun je rustiger gaan proberen vooral met je zit dan. Niet in draf laten vallen, benen blijven geven (gewoon normale zachte drukjes he) en met je handen blijven opvangen als ze toch in draf valt meteen weer aanspringen en hetzelfde. Doet ze het even goed dan laat je haar een overgang naar draf maken. (zorg dat ze goed het verschil weet tussen overgang naar draf en verzamelen in de galop.)
Veel oefenen tis en blijft een jong paard die het moet leren, geef het paard jou vertouwen ook en word niet boos;)

hoop dat het lukt