tanden gedaan ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

tanden gedaan ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 10:53

bij mijn paard zijn donderdag de tanden gedaan. zaten wat haken op en was de eerste keer dat hij gedaan werd(hij is net 4). maar nu twijfel ik of ik door moet gaan met het rijden op een enkel gebroken bitje waar hij nu al een paar weken mee loopt of met een dubbel gebroken bitje waar ik hem ook een tijd mee heb gereden.

Elmond

Re: tanden gedaan ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:55

Ik zou denk ik gewoon eerst kijken of hij nu goed loopt op het bitje waar je de laatste tijd mee hebt gereden. Mocht dit dan niet bevallen, dan zou ik het andere bitje waar je wel eens mee gereden hebt proberen. Kan natuurlijk best zijn dat een ander bitje nu beter past...je weet het nooit Tong uitsteken

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:55

met het bit rijden waar hij het beste op loopt.
de tandarts heeft daar niets aan veranderd
[alleen haken toch?]

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:54

Met het minst straffe bit gaan rijden waar je toch goed mee kan rijden..
Moest je paardje dan toch wat straffer worden in zn mond ofzo, kan je nog altijd naar een iets straffer bitje..
Maar probeer altijd op het minst straffe bitje te rijden, is natuurlijk ook fijner voor je paard om een dik bitje in zn mond te hebben
dan zo'n dun scherp ding Lachen

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:59

Gewoon uitproberen waar hij het beste op loopt. Je bent blijkbaar overgestapt van dubbel naar enkelgebroken, daar had je vast een reden voor?

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:08

Waarom denk je dat je over zou stappen?? Je moet gewoon even kijken wat het beste rijdt. Dat is altijd zo, ook al is de tandarts geweest.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 15:31

ik ben overgestapt omdat hij heel erg begon te hangen en ik geen goede reactie krijg. dit is geprobeert door rijdne met goede intreuctice etc. die heeft aanbevolen toch ander bitje te gaan pakken en toen ben ik over gegaan op een enkel gebroken. allebei de bitten zijn even dik. het probleem is wel dat ik aankomende zondag wedstrijd heb.
Laatst bijgewerkt door ikke20 op 06-01-08 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:34

Ik zou advies van je instructise opvolgen. Die ziet wat voor effect de beide bitten hebben en welke het beste is.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 15:37

sorry stond een fout in ik ben overgegaan op enkelgebroken. instructrice zie ik deze week niet meer. denk dat ik eerst maar dubbel bitje weer ga proberen kan altijd weer terug naar het enkel

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:40

Maar gaat het dan niet goed met die enkelgebroken?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 15:40

gaat wel goed daar reageerde hij redelijk op maar nog niet helemaal perfect.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:02

Okee, maar dat hoeft niet aan je bit te liggen. En als het met dit bitje al beter gaat dan met de vorige, zou ik of nog een ander bit proberen (bijvoorbeeld ongebroken trens) of gewoon wat meer geduld hebben.

viktorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:57

Kan het niet zo zijn dat hij op het dubbelgebroken bitje is gaan hangen doordat hij haken had?? Als dat zo is, dan zou je nu dus terug kunnen gaan naar het dubbelgebroken bit.
In wezen zou het wat betreft het bijwerken van de tanden niet uit moeten maken welk bit je gebruikt. Het bit komt namelijk als het goed is niet tegen de tanden aan. Dus zou het ook niet uit moeten maken welk bit je gebruikt.

Het ene paard loopt fijner op een dubbel gebroken bit, de ander op een enkelgebroken. Je hebt je paard met beiden gereden, dus volgens mij kan je gewoon kiezen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 18:12

met ongebroken trens wil ik niet gaan rijden.rij er ook wedstrijden mee. hebnet gelongeerd met enkelgebroken bitje en morgen kruip ik er weer op en dan zullen we een gaan kijken

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:38

Wat is er mis met een ongebroken trens? Die mag ook op wedstrijden hoor.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 22:47

is mij altijd van vroegeruit geleerd dat die erg scherp zijn

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:00

Als er verder niets aan de snijtanden is gedaan is de ruimte in de mond niet kleiner geworden na de gebitsbehandeling en zou het bit gewoon nog moeten passen. Vlak voor een wedstrijd wisselen van bit is sowieso niet handig.
Een ongebroken bit is niet persé scherper dan een gebroken bit. Ik vind een ongebroken trens vaak vriendelijker omdat het notenkrakereffect ontbreekt.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:04

ikke20 schreef:

Als er een hefboomwerking bij zit, wordt het scherp. Maar zonder dat, is het gewoon een trens met ongebroken mondstuk. Het ene paard loopt beter op een dubbelgebroken bitje, een ander op een enkelgebroken en weer een ander op een ongebroken, of wat heel anders.
Ik doe mij horloge liefst vrij strak om mijn pols, een ander wil hem wat losser. Stom voorbeeldje, maar het is dus heel persoonlijk/paardafhankelijk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:40

ikke20 schreef:

IK denk dat juist de hand die er aan vast zit het bit scherp maakt en de paarden mond hard maakt.
Dan maakt het niet uit of het dun, dik , of een stang is.

Zelf zou ik voor een dubbel gebroken bitje kiezen, of een billy allen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 21:18

heb vandaag gereden met gewoon enkel gebroken( waar ik normaal ook mee ree) hij liep er redelijk op.