Bekken kantelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sven002

Bekken kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 00:38

Al anderhalf/ 2 jaar zit ik niet meer goed op mijn zitbeenknobbels.
Ik ben mezelf ervan bewust dat ik veel meer op mijn bovenbenen/kruis zit, hoewel dit voor het plaatje niet altijd zichtbaar is.

‘Vroeger’ toen ik wel meer op mijn zitknobbels zat en ik afstapte had ik vreselijk veel last van mijn heup, eerst heel erg daarna nog was zeurderige pijn. Het lijkt dan net of hij niet goed meer in zijn kommetje schiet..

Ik vraag me af of er een verband zit tussen het bekken kantelen, en last krijgen van je heup? Ik denk namelijk dat ik onbewust anders ben gaan zitten om het te ontlasten.

Vandaag kreeg ik les van een nieuwe instructrice en kreeg als commentaar dat ik netjes zat maar zij niet het idee had dat ik er al een elastiekje opzit (en dat klopt ook!).
Ik vroeg me af of meer bokkers last hebben last hebben van hun heup naar het rijden.

En hoe kan ik het mezelf afleren? Ik vrees iemand aan de kant die er constant op hamert….

kaatje77

Re: Bekken kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 00:41

Ga terug naar de basis.
Zoek een goede instructeur en ga aan de longeerlijn, zonder beugels en zonder teugels op je gevoel rijden.
Op een gegeven moment wordt je vanzelf gedwongen om goed te zitten, anders kukel je ervan af.
Succes.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 00:43

Ik heb ook last van mijn heup tijdens het rijden, maar bij mij komt het door de spanning die ik opbouw. Daardoor ga ik dus ook klemmen waardoor ik mijn zitbeenknobbels vast zet. Ik ben nu voornamelijk bezig om mezelf te leren ontspannen, misschien dat jij ook onbewust spanning opbouwd?

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 00:48

Ik heb naar mijn idee weinig spanning..
Juist hoe langer ik rij hoe beter ik ga zitten!

Ik ben op dit moment al bezig met de zitlessen.. Maar dan denk ik alleen een uur lang, zitten op je kont bekken kantelen onderbenen lang en er vanaf houden, simpel klusje..
Het probleem komt dan weer als ik moet sturen, voorwaarts rijden enz

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 00:58

Onderbeen er vanaf houden? Die moet je juist continue aansluiten. Verward

Je moet ook stap voor stap weer alles leren en ik weet zelf uit ervaring dat dat vreselijk moeilijk is, maar je krijgt er echt iets voor terug, dus ..........vol houden. Haha!

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 01:03

Ik denk ook dat het volhouden wordt..

Met eraf houden bedoel ik niet er vanaf steken, maar lang maken en langs het paard laten hangen (maar wel aansluitend natuurlijk)..
Het paard reageerd op een kleine kuitdruk maar niet als je constant met je onderbenen aan je paard zit

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 01:05

Oké, ik dacht ook al. Nagelbijten / Gniffelen
westernruiters doen dat namelijk wel. Bloos

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 08:12

het lijkt mij dat het probleem meer vanuit je onderrug bekken en lenden overgang zit, dat daar een soort spanning zit, probeer eens voor je gaat rijden of je je tenen kunt aanraken zonder je knieën te buigen, en draaien met je schouders zo ver mogelijk naar links en rechts.
Rek en strek oefeningen. Met rijden je buikspieren aan spannen, voor al met de bewegingen in draf , boven benen, knieën losjes en onderbenen licht aanspannen naar achteren, alsof je op een bureaustoel zit die achteruit wil, en die jij moet tegen houden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 08:21

Heel vervelemd is het. Maar opzich moet iemand gewoon zijn of haar bekken kunnen kantelen zonder daarna last te hebbem. Ik denk dat er verschillende oorzaken kunnen zijn.

Het zadel kan een oorzaak zijn. Wanneer een ruter namelijk niet in het middelpunt/ dieptepunt van het zadel zit, komt een ruiter met het kantelen het zadel tegen. Niet in het dieptepunt zitten heeft vaak te maken met het niet passen van het zadel op het paard of het niet correct op de rug liggen (bv te ver naar voren dwingt de ruiter achter het diepte unt te zitten)

Een andere oorzaak kan het paard zelf zijn. Wanneer een paard niet recht is, moet het paard dat compenseren (om niet te vallne) Hierdoor ontstaat er een andere balans. Het gevolg kan dan zijn dat een ruiter onbewust dus verkeerde spieren aanspant.

Een andere mogelijkheid dat er misschien een klein probleem in de rug van de ruiter zekf zit, wat je normaal niet merkt. In het geval van het paardrijden kan dus een klein probleem bij het paard het effect bij de ruiter veroorzaken.

Misschien kan je eens overleggen met je instructeur om wat zitlessen te doen. (liefst even zonder zadel) Vaak kan een goede instructeur daar al veel uithalen. Want zo ie je haast tegen het paardrijden op als je iedere keer last krijgt....en daar is paardrijden veel te leuk voor toch?

Succes

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:24

Ik heb ook heupproblemen door het rijden (én het werk er om heen..) Ik heb 2 wkn geleden voor het eerst foto's gemaakt, en godzijdank geen slijtage o.i.d.
Ik moet nu gaan zwemmen om mijn spieren wat aan te sterken, zodat mijn heup niet zo snel meer los schiet.

lysannehooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:30

ik heb het ook..
ben naa 2 jaartjjs weer begonnen met rijden.
eerst was doorzitten en afstappen geen probleem.
als ik nu doorzit, stuiter ik al een gek op en neer, Bloos
instructrise zegt dat bekken moeten kantelen,maar ik doe al het mogelijke en het helpt niet.
ook is het soms pijnlijk.
meisje dat ik ken zei dat ze het ook had,en dat het bij haar zomaar opgehouden was..kan dat?
naa 't rijden hou ik last van m'n rug.
ongeveer een week..