Dressuur met touwhalster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn_Goos

Dressuur met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 22:40

Hallo,

Ik wil graag in de bak bitloos gaan rijden. Maar vroeg me af of écht dressuur ook kan met een touwhalster..? (dus net als of je mét bit rijd)..
Of werkt het daarvoor te scherp in?

Groetjes Jasmijn!

Alicia2u

Re: Dressuur met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:12

Een touwhalster is niet de meest ideale optoming om bitloos te dressuren. Het werk in mijn ervaring te eenzijdig in en het is erg moeilijk om fijne hulpen te geven. Het paard kan maar moeilijk onderscheid maken tussen de verschillende hulpen.

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 23:14

Mijn paard loopt er in principe fijn mee.. Met bit is ze gespannen en trekt ze als het ware terug.. Hier mee ontspant ze, loopt ze over d'r rug en geeft ze stelling op de lichtste hulpen..
Vraag me alleen af of het niet "zielig" is zeg maar.. Of het niet te scherp inwerkt enzo..

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 23:14

Ow, ik heb het touwhalster van Emiel Voest..

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:16

Touwhalster lijkt mij ook niet de beste oplossing, ik denk dat je dan beter een proffesionele optoming kan kapen. Op http://www.bitloos.nl kan je ook een gratis proberen

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 23:17

Cortes_ schreef:
Touwhalster lijkt mij ook niet de beste oplossing, ik denk dat je dan beter een proffesionele optoming kan kapen. Op http://www.bitloos.nl kan je ook een gratis proberen

Waarom vind je het geen goede oplossing..?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:17

Als je met druk wilt rijden dan is een touwhalster niet de meest aangewezen optoming. Er zijn meer dan genoeg bitloze optomingen die qua gebruik meer aansluiten bij een hoofdstel met bit.

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 23:21

Ik weet wel dat er ook andere hoofdstellen zijn.. Maar nou ja *ping ping* zeg maar Tong uitsteken
Moet het natuurlijk allemaal zelf betalen en zo veel geld heb ik niet, helaas Bloos
Dit touwhalster heb ik gekregen en ze reageerde er goed op Ja

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:21

Een paard is echt wel leuk te rijden met een touwhalster hoor, daar niet van. Maar wil je echt serieus dressuren, dan is het imo gewoon niet de meest ideale bitloze optoming.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:22

Het ligt er een beetje aan hoe je er zelf mee omgaat.

Als je even "standaard" kijkt rijdt men met een bit met heel veel contact en gepruts in de mond , men stuurt direct op de mond , het hoofd van het paard.

Met een touwhalster is het idee dat je meer met neckreining werkt , en de hals van het paard stuurt. Je zit dan ook niet aan je teugels (aan de mond) te plukken om stelling te krijgen , maar je begeleid de hals in de juiste buiging , je geeft de juiste buiging aan met je hele lichaam en de teugels tegen de hals geven de laatste fijnafstelling door die je van het paard verwacht.

Nu is dat normaal gesproken ook wel de bedoeling dat je het paard met je hele zit stuurt , maar in de praktijk worden de teugels (bit) toch wel als grootste stuur gebruikt , en de zit als ondersteuning. Bij bitloos leer je het juist goed andersom om toch die fijnafstelling te krijgen. Je leert dit omdat de mogelijkheden van het bit ontbreken.

Eigenlijk is bitloos dan dus een veel zuiverdere manier van rijden vanuit de zit , maar je kan het ook zien als een minder duidelijk communicatiemiddel , want dat is het ook als je je teugels als stuur gebruikt ipv. je hele lichaam.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:24

Als je hier kijkt: [HAR] Overzicht van bitloze optomingen en waar ze te vinden

Daar staat een opsomming van de meeste bitloze optomingen. Een geschikt hoofdstel hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten Lachen.

Met een touwhalster kun je heel prima rijden, het is alleen bedoelt om niet continue druk op te hebben. Als je echt a la engelse dressuur met aanleuning en oprichting aan het werk wilt dan is een touwhalster daar niet voor geschikt.

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 23:35

Oprichting zijn we nog niet echt aan toe.. Het gaat nu meer om wat volte's stellingen wijken enz.
Ik rijd niet zoals veel gedressuurt word m'n paard met z'n kop naar beneden door aan de teugels te plukken ofzo..
En ik kan haar rijden met losse teugels op m'n zit en benen..
Maar voor de stelling heb ik toch m'n teugels nodig, dit gaat met kleine hulpen dus niet trekken ofzo maar gewoon ietwat druk en d'r hoofd gaat opzij (met touwhalster, niet met bit)..

Met m'n binnenteugel geef ik aan welke kant hij op moet kijken met m'n buitenteugel tegen de hals "sluit ik hem op ".. Maar ze reageert gewoon op lichte druk (met touwhalster), dus echt trekken en plukken en veel druk komt er niet mee.. Tong uitsteken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:37

Als je van mening bent dat je goed dressuur kunt rijden met je touwhalster dan is dat toch prima?

Dan vraag ik me alleen af waarom je dit topic hebt opgestart?

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 23:39

Was even de site van Cortes_ aan het lezen, staan wel interessante dingen op!
Zal morgen even jouw link bekijken Apple.. Ik ga nu slapen *LOL*

Ik vind dat mijn paard er makkelijk mee te rijden is Ja
Maar vroeg me af of het vriendelijk was, dus niet te scherp inwerkt..
Ik heb m'n teugels op maar, maar niet strak.. Ik heb dus contact maar het geeft geen druk..
Maar misschien dat het zonder dat ik het weet toch heels cherp op haar neus werkt, en dat vind ik dan zielig, dat wil ik niet..
Vandaar dit topic.. Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:41

Met een touwhalster rij je juist niet met je teugels op maat, dan heb je al teveel inwerking. Gewoon het leadrope losjes vasthouden en met zit/benen/neckreining sturen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:43

Inderdaad. Met een touwhalster rijdt je op het gewicht van de teugels en niet meer. Dus zonder contact. Anders gaat het touw waarschijnlijk snijden.

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 23:44

Als ik weer eens ga rijden, maak ik foto's..
Als ik ze dan hier/op bokt neer zet, kunnen jullie dan beoordelen of ik er "goed" mee rijd..? Bloos

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:55

Je kunt ook teugels gebruiken van hetzelfde touw als waar je touwhalster van gemaakt is , dan voel je ook aardig hoe sterk je inwerking is Knipoog

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:56

een persoon bij ons op stal heeft het ook geprobeert maar na een week (3X) gereden te hebben zatten er toch wel schuurplekken en was het paard ook wat verzuurd. Nu rijd ze met een echt hoofdstel (maar bitloos)!

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:42

Ik denk dat het een beetje van paard afhangt ,
Ik rij ook niet echt op mijn teugels
( Al betrap ik mezelf wel eens dat mijn binnenteugel toch vaak net iets teveel doet )
Als ik contact hou dan reageert ze ook prima op mijn benen en zit ,
Maar als ik met lange teugel durf stappen is het gedaan met het reageren op zithulpen ,,
Ach sja ,
Komt wel goed zeker ,
Sorry , nogal off topic ,
Ik denk dus dat het van paard tot paard afhangt !
K denk dat er zeker paarden zijn die perfect met een touwhalster gereden kunnen worden ,

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:20

wat versta je onder echt dressuur?
ik denk dat je best kan dressuur rijden met zon halster
maar sommige oefeningen (hogere klasses)
die gaan denk ik niet..ook ligt het aan wat voor paard je hebt

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 18:48

Dankjewel allemaal.

@Philadelphie; Hogere klasse zijn we nog lang niet hoor.. Gewoon wat wijken, voltes, je kent het wel.. In onze lessen lopen we op M1/M2 niveau..

Ik denk dat ik gewoon met bit dressuur en af en toe wat hobbel in de bak met touwhalster..
En wie weet misschien later in de verre toekomst ook wel buiten, als ik het vertrouwen kan vinden Lachen