wegvliegen met andere paarden in de bak...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winx

wegvliegen met andere paarden in de bak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:37

Ik heb sinds kort een nieuw probleem met mijn pony. Nadat ik al veel overwonnen heb niet willen lopen, te hard willen, gaan galoperen als ik wil draven, bokken, omdraaien en al dat soort dingen heeft ze nu bedacht dat als er (een) ander(e) paard(en) is/zijn ze nadat ik opgestegen ben direct moet lopen en keihard galoperen mijn teugels hebben juist de verkeerde werking dan, ze gaat hangen en alleen maar sneller. Nou rijd ik haar teru op mijn zit en stem maar dit is natuurlijk niet de bedoeling dat ze dit blijft doen. Hier na ben ik vandaag gewoon blijven zitten en haar flink aan het werk gezet, en op mij laten letten omdat ze de zweep van anderen niet leuk vind dus goed aan het werk gezet. Na een poos ff een vreindin erop en daarna ik weer deed ze niets. Maar het vreemde is ze doet dit alleen met andere paarden misschien iemand tips hoe ik dit kan voorkomen/verhelpen? want ik wil er graag vanf omdat het gewoon vervelend is. Het heeft me wel van mijn angst afgeholpen in de galop maar nu mag het weer stoppen. Ik denk dat ze onder het werk uit wil ofzo, maar dat niet alleen want gister had ik les deed ze niets en vandaag wel weer en eergister deed ze het ook....

Alicia2u

Re: wegvliegen met andere paarden in de bak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:40

Als je zeker weet dat het geen angst is, dan moet je even consequent doorpakken. Eis dat hij stil blijft staan tot je zit, elke keer! En steeds opnieuw stilzetten, wachten tot je zit, dan nog even wachten en dan pas wegstappen. Daar begin je meer. Begint ze te rennen; zo snel mogelijk stilzetten en achteruitstappen. Op die manier moet het paard weer op jou focussen. Verder zou ik hulp zoeken bij een goede instructrice en als het probleem blijft bij een professionele ruiter. Dit kan namelijk heel gevaarlijk zijn.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:44

Het probleem is niet dat ze niet wacht tot ik zit, maar zodra ik zit en stap weg op mijn teken. Dan gaat ze eerst snel stappen en daarna draven en daarna galoperen als ik met de teugels probeer gaat ze steeds sneller ik kan op dat moment op de een of andere manier niets doen met mijn teugels.... Ik heb ook les 1x in de week van de man die haar doorgereden heeft gister ook alleen toen deed ze het niet. Ik denk dat er dus verband inzit dat er andere paarden bij in de bak zijn.
Maar angst eerst gaat ze heel hard en daarna loopt ze gewoon achter ze langs...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:46

Gaat ze sneller stappen; stilzetten. Dat is namelijk niet de bedoeling. Jij bepaald het tempo! En in stap is ze makkelijker terug te nemen dan in galop. Grijp dus in op het moment dat het niet meer onder jou controle is. Hoe eerder hoe beter en hoe sneller je paard doorheeft dat dat gedrag niet wortd geaccepteerd. Dan sta je maar om de 3 passen stil... If that's what it takes, dan is het nog niet zo erg.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:48

Het probleem is dat ik op dat moment al bijna geen stuur meer heb. Vandaag heel hard geprobeerd gewoon rustig wegstappen zij sneller na moeite stilgezet alleen ze werd steeds heter en teon vloog ze ineenkeer in snelle draf en toen in galop....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:51

Heb je al gebprobeert met één teugel te werken in plaats van twee? Zet je gewicht is naar binnen, duw de achterhand naar buiten met je been en til je binnenhand iets op om je paard zo om te draaien. Knap paard dat dan nog weg kan rennen. Het lijkt hard, maar soms is het nodig. Ho=Ho! No matter what it takes. (mits er geen angst in het spel is en dit gewoon dominant en respectloos gedrag is).

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:52

Ik denk dat het dominant gedrag is, omdat ze alles probeerd om gewoon te zorgen dat ze kan doen wat ze wil. Maar vallen ze niet om dan als je het op die manier doet?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:55

Dat is haar probleem. Moet ze maar niet wegrennen. Een paard wat met de achterhand de benen kruist kan anatomisch onmogelijk wegrennen, daarom doe je dat. Je brengt je gewicht naar binnen om de verandering van zwaartepunt op te vangen. Als je dit op snelheid doet, dan moet je wel oppassen, maar jou doel is dit te doen voordat ze gaat draven.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:57

Ik zal zeker gaan proberen als het weer gebeurt, bedankt voor jet tip!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:59

Ze zal waarschijnlijk een paar pogingen doen, dus blijf wel consequent volhouden. En overleg je probleem met je instructeur, want die kan je ter plaatse helpen.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 22:00

Het probleem is dat op het moment dat ze wegvliegt hij er niet bij is omdat ik dan alleen rijd... maar ik zal zowiezo wel even overleggen.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:02

Kun je niet opstappen, paar passen wegstappen, halthouden en afstappen en dan weer opstappen en wegstappen en dan dit steeds meer passen doen maar zorgen dat je haar gedrag steeds net voorbent?

Misschien is het wel een dom idee maar ik zit ook maar ff mee te denken wat ik zou proberen... Vork

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 22:06

misschien zou het bij andere paarden helpen, maar ik denk niet bij haar zij is namelijk een ongelovelijke stijfkop en wil alles doen zodat ze niet hoeft te werken dus in haar geal denk ik dat ze haar voordeel gaat doen hiermee. Maar toch bedankt voor het meedenken.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:11

misschien kun je haar trainen aan de longe terwijl er andere paarden in de bak gereden worden en kijken wat haar reactie dan is? Als je veel dingen doet met andere paarden in de bak zal het misschien vanzelf wat gewoner worden?

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 22:13

Ja dat denk ik ook, heb eingelijk de stiekeme hoop dat ze het niet weer doet omdat ze toen ik haar terug had vandaag toch flink moest werken en niet kon lopen lanterfanten. En het domme is ze deed het nooit sinds dat ik de eerste keer bij een pony in reed die er neit stond maar warr ze wel bijgestaan heeft doet ze het tot nu toe is die er ook steeds bij geweeest, maar op dit moment moet ik ff iemand anders zoeken van wie de pony er niet achteraan vliegt als het wel gebeurt anders zijn ze helemaal niet te stoppen ben ik bang.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 08:43

Is er misschien iets gebeurd in het land?

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:47

Nee dat kan niet ze staan op dit moment niet meer op het land en eerder deed ze het niet.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:17

Heeft je paard nog wel sociaal contact met andere paarden, daarmee bedoel ik dus echt met tweeën in de paddock ofzo? Anders zou ze het zien van andere paarden kunnen zien als 'eindelijk weer eens spelen met een ander paard'. Jij kunt het sociaal contact met een ander paard niet vervangen, alleen paarden kunnen zien of ruiken is echt niet voldoende voor de meeste paarden.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:31

ja ze komt normaal regelmatig met een andere pony in de paddock of de bak alleen dat meisje is er weinig de laatste tijd. Alleen het probleem is dat mijn pony met een andere pony nog een pony zo hebben getrapt dat die het been open had... Dat was omdat ze met zijn drieen waren want beide met zijn tweeen gaat goed. Maar er zijn dus nu veel die hun pony niet met mijn pony in de bak willen... omdat ze trapt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:12

Goede ruiter erop (ik kan jouw niveau niet beoordelen, dus mogelijk kun je 't zelf, weet ik niet) en aan de longeerlijn met dit paard.
Geen gesodemieter, maar meteen na het opstappen aan het werk, in stap, op de circel. Continue controle houden. En de longeur is de veiligheid voor als de ruiter het niet redt. Maar dit paard mag niet vaker de zin krijgen en maar een beetje dom gaan rennen. Is vervelend maar vooral gevaarlijk gedrag.

Ik zou er korte metten mee maken en me vanaf de grond laten begeleiden door iemand die 'm zekersteweten kan houden.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:14

Bedankt voor je tip! Alleen het domme is de ene dag doet ze het en de andere dag is ze een engel zo als vandaag. Geen druk gedrag gewoon direct ontspannen naaar beneden klaar en de hle tjid alleen soms als ik opstap is het mis heel vreemd. Maar ik oefen zelf nu heel erg op de volte en dit kan ze nu al redelijk ook in galop was altijd lastig met de palen dus volgende keer probeer ik haar dnek ik eerst op de volte te zetten zodat ze in elk geval moet remmen.