hoe vaak les in de week? advies gevraagdt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chance

hoe vaak les in de week? advies gevraagdt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 17:09

Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje te denken om wat vaker les te nemen.Ik rijd in de klasse B met 0 winstpunten (Ik heb nu 1x in de week een half uur les)
Je zult wel afvragen waarom ik dit topic open. Het gaat om het volgende:

-ben een onzekere ruiter.Dat uit zich voornamelijk tijdens wedstrijden.

-mijn zit is slecht (doorzitten voornamelijk)

-als ik alleen rijd heb ik veel moeite om de oefeningen correct uit te voeren en mijn zit wordt dan nog slechter doordat ik aan het stressen ben.

- verder is er niemand op stal die me echt begeleid op het moment, of mij corrigeert als het nodig is.

-de merrie die ik rijd is ook helaas niet 1 van de gemakkelijkste. Ze is vrij koppig met rijden. En ze gooit hoog op met de benen. (Ze heeft in het verleden wel z gesprongen en z gedressuurd, nk, indoor brabant, clinic anky van grunsven enz.)
dus ze kan het perfect.

Dus mijn vraag aan jullie:

Zouden jullie vaker in de week een prive-les doen of gewoon 1x een uur lessen ipv half uur?
Of iemand vragen om tijdens het rijden mij in de gaten te houden.

Alle tips zijn welkom!!

Voor meerdere vragen mag je me altijd een pb sturen.

Ninie

Re: hoe vaak les in de week? advies gevraagdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:11

Het is goed dat je in ieder geval van jezelf weet dat je les nodig hebt. Ik zou meerdere keren (bijv. 2X) les nemen, dit is efficienter voor in het begin dan 1X pw 1 uur. Ik heb hetzelf ook gedaan, het is veel, want je moet tussendoor ook nog oefenen, maar je zult er baat bij hebben. Als je ziet dat je vooruit gaat, zul je merken dat je het later makkelijker met 1X pw af kan. Suc6!!

MirandaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:13

Ik ben zelf momenteel een 4 jarige merrie met een werklustig maar koppig karakter aan het doorrijden. Zij is sinds juni 2007 onder het zadel. Zelf ben ik ook wel onzeker. Ik heb nu zelf 2 keer per week een half uur les. Soms als we echt vastlopen hebben we zelfs 3 keer per week les. Ik merk dat ik wel beter ga rijden als ik tijdig gecorrigeerd wordt.

Succes met rijden!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:16

In jouw geval zou ik zeker vaker lessen. Je kunt beter 2x in de week of zelfs 3x in de week een half uur GOED les nemen dan 1x in de week een uur.

Wanneer je vaker in de week lest, zit je dus minder vaak in je eentje te rommelen. Je word vaker gecorrigeerd wanneer je iets fout doet (en ook word er als het goed is gezegd dat je het goed doet) en zo voorkom je dus dat je maar blijft hangen in de neerwaartse spiraal.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:23

Ik ga ook voor 2x per week een half uur. Dan is het ook voor jou makkelijker vol te houden. Als je zelf je paardje goed loswerkt in de stap dan kun je een half uur aan de slag. Met name als je je veel gaat richten op doorzitten en je houding verbeteren, ben je na een half uur wel gaar hoor. Knipoog

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 17:23

Iedereen alvast bedankt voor de tips zover.
Ik zal van de week alvast dit aan mijn instructrice voorleggen.

sherrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:24

Zoals hier boven gezegd wordt het is beter om dan 2x per week een halfuur te gaan lessen dan een uur.

En je zou als er iemand bij je rijdt ook altijd kunnen vragen hoe hun het zouden aanpakken of hoe hun het zien.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 17:26

@sherrie, dat is dus mij het probleem nu juist. Ik ben er altijd alleen aan het rijden. En de andere 2 pensionklanten zijn er bijna nooit en hun rijden ook niet echt super. Dus ik vind het dan fijner om commentaar te krijgen van een zeer ervaren persoon.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:28

kweet niet wat je budget ed is..
maar je zou bv 3 keer in de week een half uur kunnen lessen oid..
en dan beetje verdeeld, zodat je niet vaak alleen hoeft te rijden..
je instructrice zou je jou dan beetje ''huiswerk'' kunnen geven Lachen
stapje voor stapje kom je er heus wel!

nicole_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:36

je hebt zeker les nodig..
niet alleen om jou houding maar ook het
rijgedrag van je paard te veranderen.
ik zou beginnen met 1x perweek,
om aan je instructrice te wennen en je paard
wat anders te laten doen dan wat hij
normaal doet met rijden.
En uiteindelijk zou ik dan 2 of misschien wel 3 keer
perweek gaan lessen.
Ik heb 1x perweek les en dat ging ook vet slecht
en nu na bijna een jaar les gaat
het super en je leert er ook nogeens een hoop van Lachen

nicole_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:38

btw; ga in je omgeving opzoek naar
iemand die les geeft en probeer
via via dan aan haar nummer te komen & maak een afspraak!:D

nicole_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:39

oh sorry.. ik lees nu dat je wel
al les had Knipoog

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 17:40

@nicole_x ik heb al een goede instructrice en heb al een aantal keren les gehad van haar. Ze is superaardig en legt ook alles zeer goed uit. Het paard wat ik rijd heeft zij vroeger ook op wedstrijden uitgebracht zowel z dressuur al springen. Zei zegt ook dat de merrie ook niet gemakkelijk te rijden is.

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:44

euhm.. ik had er toch voor gekozen om min. 2 keer les te nemen maar niet al te vaak want dat hoeft niet altijd goed te zijn. (zelfvertrouwen)

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:45

Ik had het verschillend bij een moeilijke status met mijn pony 2 x per week.
is ze makkelijk lekker los etc 1 x per week. Vind ik dat het niet zoveel nodig is 1 x in 2 á 3 weken Pling

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:51

Ik rij altijd met les ,
Want mijn ouders vertrouwen het gewoon anders niet ,
Wel , mij best Clown Want ik rij gewoon veel liever les dan zelf ,
Al is het niet aaaltijd meer nodig denk ik ,
Maar als je zelf weet dat het niet gaat zoals het hoort ,
Dan zou ik toch gaan lessen ! x

wendy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:55

ik zou 2 a 3 keer in de week les pakken, en de andere dagen zelf rijden en de oefeningen zelf doen die in je les gekregen hebt

sherrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:42

ik weet niet hoe lang je nu bij je huidige instructice les heb. Maar anders zou je misschien een keer van een andere instructeur les kunnen krijgen. Om zo te kijken wat hij van het beeld vindt en dat die nou net even een iets andere aanpak heeft.

en je zou ook 1 x per week een groepsles kunnen volgen en 1 x per week priveles. Want in een groepsles wordt er dan wel niet altijd omgelet, maar kan je soms ook zelf kijken of het je lukt. Als je er dan niet helemaal uitkomt kan je het wel vragen.

Sjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:18

Ik denk dat 2x in de week een half uur sowieso beter is als 1x in de week een uur.
Iemand jou in de gaten laten houden lijkt me niet echt een optie, zo te horen weet je zelf heel goed wat je moet veranderen.. Dus op die punten hoef je niet meer gewezen te worden. De enige die hier nu aan kan werken ben jij . Knipoog
Veel succes nog. Lachen

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:23

hoi! hoor alleen niemand over zitles, wat mij juist ook in dit geval ( je geeft het zelf al aan ) heeel zinnig lijkt! dus zeker niet alleen vaak les, maar ook zitles erbij. succes hoor, groetjes deess

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:05

Ninie schreef:
Het is goed dat je in ieder geval van jezelf weet dat je les nodig hebt. Ik zou meerdere keren (bijv. 2X) les nemen, dit is efficienter voor in het begin dan 1X pw 1 uur. Ik heb hetzelf ook gedaan, het is veel, want je moet tussendoor ook nog oefenen, maar je zult er baat bij hebben. Als je ziet dat je vooruit gaat, zul je merken dat je het later makkelijker met 1X pw af kan. Suc6!!

hier ga ik in mee Ja
over het lgemeen heb ik 1x in de week een half uur priveles. Heb ik meer nodig of gaat het niet lekker doen we een paar keer meer. En we stoppen de les pas als het goed gaat

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:08

ik heb 1x per week een uur les.
deze week waarschijnlijk even 2x omdat we zondag een wedstrijd hebben.

maar voor mij is het prima zo.

ik zou als ik jou was iig 2x per weer les nemen, een half uur of 1x een uur en andere keer half uur, dat is beetje uitvogelen voor jezelf wat je het fijnste vind (en betaalbaar is Knipoog)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:12

Rijd je alleen in de bak met je paard of ga je ook weleens de bossen in?
Een bosrit is eventueel misschien wat ontspannender voor je dan in de bak te rijden. Misschien loop je dan iets minder te stressen en kun je ook in het bos wat oefeningen rijden.
Verder zou ik inderdaad ook 2 x een half uur lesnemen ipv een uur.
Je zegt dat er nooit iemand op stal is, zou je eventueel iemand mee kunnen nemen om je te filmen zodat je correct terug kan zien wat er goed gaat en wat verbetering nodig heeft. Het is altijd fijn om terug te zien waar er dingetjes mis gaan en waar je aan moet werken.
Verder lijkt het me inderdaad slim om zit lessen te volgen, al is het maar aan de longe bij je instructrice. Misschien heb je een vriendin die eens mee kan die jouw paard longeert terwijl jij erop zit.
Waarom stres je op wedstrijd? omdat je op vreemd terrein rijd? probeer anders ook zoveel mogelijk op andere plaatsen te rijden, bv wat oefenwedstrijdjes, eens ergens anders op stal. Misschien krijg je zo wat meer vertrouwen.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:14

timokyana schreef:
Rijd je alleen in de bak met je paard of ga je ook weleens de bossen in?
Een bosrit is eventueel misschien wat ontspannender voor je dan in de bak te rijden. Misschien loop je dan iets minder te stressen en kun je ook in het bos wat oefeningen rijden.
Verder zou ik inderdaad ook 2 x een half uur lesnemen ipv een uur.
Je zegt dat er nooit iemand op stal is, zou je eventueel iemand mee kunnen nemen om je te filmen zodat je correct terug kan zien wat er goed gaat en wat verbetering nodig heeft. Het is altijd fijn om terug te zien waar er dingetjes mis gaan en waar je aan moet werken.
Verder lijkt het me inderdaad slim om zit lessen te volgen, al is het maar aan de longe bij je instructrice. Misschien heb je een vriendin die eens mee kan die jouw paard longeert terwijl jij erop zit.
Waarom stres je op wedstrijd? omdat je op vreemd terrein rijd? probeer anders ook zoveel mogelijk op andere plaatsen te rijden, bv wat oefenwedstrijdjes, eens ergens anders op stal. Misschien krijg je zo wat meer vertrouwen.

Betrefd zenuwen op wedstrijden: Ik krijg juist last van zenuwen als anderen mij moeten gan oordelen over hoe ik het doe. Niet zo zeer om het "vreemde" terrein.

Helaas is het paard wat ik rijd niet echt verkeersmak en we hebben helaas geen bossen in de buurt. Anders wilde ik het graag een keer proberen om met haar buiten te rijden , juist voor de ontspanning.
Ik merk wel aan haar dat ze het leuk vindt om tussen door te springe, ze is tenslotte een springpaard. DUs dat doe ik nu ook vaker tussendoor.

Ik heb vandaag een vriendin gesproken en die gaat mij de komende tijd ook helpen met mijn zit.
Aangezien ik vandaag een superbaalmoment had dat ik ff dacht ik stop met rijden. Huilen
Ik zat vandaag nl zeer slecht in het zadel. benen alle kanten op, stuiteren in het zadel, handen alle kanten op. Ik leek net een beginner die voor de eerste keer op het paard zat.
Dus komende week krijg ik hulp. En ze helpt me ook zekerder te worden van mezelf.

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:16

je kunt misschien 2x in de week gaan rijden? dan heb je een uur...?!

ik rij zelf 6x in de week 1 uur en een kwartier.. 1 uur echt rijden en een kwartier uitstappen..