Scherper maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikj

Scherper maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 22:38

Hoi,
Een van de pony's op stal, is met rijden heel stug in de mond. Je moet haar flink doorvragen, voordat je uberhaupt reactie krijgt. Zowel links als op rechts. Het is niet zo dat ze het bit vast heeft, maar meer dat ze gewoon niet reageert.
Heeft iemand hier tips voor, zodat ze weer wat 'scherper' in dr mond wordt?
Alvast bedankt.

midgie

Re: Scherper maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 23:07

Met zachtere hand gaan rijden, een paard rij je niet op het bit maar op je zit en lichaamshouding, van het bit afblijven zou ik zeggen, probeer het eens bitloos , maar blijf van het hoofd af.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:44

Waarschijnlijk wordt ze ook door meerdere ruiters gereden en in d'r mond gezeten (gertrokken/grove hulpen gegeven), daar worden paarden "hard in de mond van", ze zijn eigelijk gedesensibiliseerd/afgestopt (proberen zich ook af te sluiten van de pijn). Kortom eigelijk is het harstikke sneu.

Zoals midgie zegt is het wel een kwestie van afblijven en er voor zorgen dat anderen er afblijven. Overleg het eens met de eigenaar van de pony en je instructeur.

Het idee van een scherper bit wat vaak wordt geopperd heeft maar een kortdurend effect en is niet eerlijk tegenover het dier, vind ik.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 08:56

Ja het is eigenlijk diep triest dat zo`n mooi en machtig dier zovaak pijn word gedaan, een bit is en blijft een pijn prikkel als je hem fout gebruikt en dat is meestal het geval. lees ik dus ook hier op bokt heel vaak.
Veel mensen denken dat ze een paard met kracht moeten rijden en met bit, maar niets is minder waar.
Hoop dat het kwartje eens een keer gaat vallen en dat ze op maneges en prive intructeurs enz eens leren dat een bit niet het stuur of de rem is, maardat je een paard rijs met respect en niet met kracht.
Een scherper bit is alleen onmacht van de mens, hebben ze weer heel even wat te vertellen, maar dat gaat idd ook weer over en ja wat doe je dan, neem je een ander paard die het wel weer ven doet toch??

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:58

Heb je al geprobeerd gewoon door te teugels 'tegen de hals aan' te leggen de hals te laten buigen?
En meer op je zit concentreren bij het overgangen maken i.p.v. het paard te blokkeren omdat je gefocused bent op het 'rondrijden'?
Succes!

CarolineXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:24

het is geen kwestie van overdreven teugelhulpen geven om reactie te krijgen.. het is vooral belangrijk om kleine hulpen te geven en dan de reactie die je krijgt vast te houden zodat de pony steeds iets meer naar beneden komt, als je pony de hals omtspant kun jij ook ontspannen. Als je nog steeds geen duidelijke reactie geeft misschien een scherper bitje proberen?

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:36

Kan je zelf maseren?? want het kan ook aan zijn soepelheid in de nek etc liggen. Ik zal het maseren even proberen want het werkt echt!

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 19:48

swartbeessie schreef:
Heb je al geprobeerd gewoon door te teugels 'tegen de hals aan' te leggen de hals te laten buigen? En meer op je zit concentreren bij het overgangen maken i.p.v. het paard te blokkeren omdat je gefocused bent op het 'rondrijden'?
Succes!

Hoe bedoel je dit?

De rest allemaal bedankt!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 08:53

Doorvragen? Wat bedoel je daarmee? Ik zou ook juis, zoals hier al gezegd is, proberen met een zachtere hand te gaan rijden.
Daarbij zou ik veel dingen doen die het paard niet verwacht en hem dus dwingt om na te denken. Dus veel van de hoefslag af, voltes maken, overgangen, halthouden...en dat juist op plekken en tijden waar het paard het niet verwacht.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:09

@CarolineXxX een scherper bit, is dat de juiste oplossing dan??
Dat is de weg van de minste weerstand en een echt gemene manier vind ik.
A.u.b nooit een scherper bit, is geloof ik al eerder gezegt, maar dat is wel erg zielig voor het paardje, door die pijnprikkel gaat hij op een gegeven moment ook doorheen.
Het is je eigen fout, waarom dan een scherper bit??
Snap nog steeds niet waarom mensen steeds maar weer alles met kracht en pijn willen oplossen!! Kan daar soms zo boos om worden.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:24

Als bij zo'n pony de mond verpest is komt het denk ik nooit meer helemaal goed. Misschien is bitloos een optie.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:34

Nikj schreef:
swartbeessie schreef:
Heb je al geprobeerd gewoon door te teugels 'tegen de hals aan' te leggen de hals te laten buigen? En meer op je zit concentreren bij het overgangen maken i.p.v. het paard te blokkeren omdat je gefocused bent op het 'rondrijden'?
Succes!

Hoe bedoel je dit?

De rest allemaal bedankt!

Ik bedoel daarmee dat je met het gevoel van de teugel op de hals van het paard, daarmee probeert de hals van het paard te buigen (Op z'n westerns zegmaar). Op die manier stel je jezelf in de gelegenheid meer met gewicht te spelen, en voorkom je dat het rijden een touwtrek wedstrijd wordt. Zie hierbij niet het bit, maar de teugels als je 'stuur'.

Als je, gewoon in stap, oefent door met je gewicht en je teugels het paard een klein beetje te buigen, kun je op een ontspannen manier je paard stelling laten geven en oefenen met de rem.

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:15

iig niet met je handen.
Toch proberen met been en zit naar de hand toe te rijden...bijvoorbeeld doro het rijden van tempowisselingen...
als je met je handen doorvraagt wordt ie alleen maar stugger in de mond

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:51

probeer niet om door te vragen (zeurende hulp) maar om eerder met een korte ophouding te vragen. Net zoals je hem voor het been scherp maakt: kleine hulp, grotere hulp, grote hulp, doorpakken. En zodra hij reageert natuurlijk belonen, want ze leren juist van de beloning. Daarna nog eens herhalen wat je wilde hebben, zodat je paard je hulp leert begrijpen.
Probeer het uit te bouwen tot je uiteindelijk kunt remmen en sturen op zit en been.