Jip @ work, poging twee :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

Jip @ work, poging twee :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 18:55

N.a.v. dit topic: [HAW] Jip @ work, kijk ook vooral naar de überhippe sokken
(graag daar niet reageren, is een oud topic Lachen )

Hier dan deel twee.
Ik heb veel geprobeerd met de gekregen tips, ik vraag me alleen af of ik niet te lief voor hem ben en hem teveel zijn eigen gangetje laat gaan.. Ik ben zacht in zijn mond en laat hem nu erg lang met z'n neusje over de grond... Wijken en andere zijgangen zijn we nog lang niet mee bezig. Ik vind het zelf niet zo leuk, en Jip is ook niet zo weg van dressuur. Stap, draf, galop, halthouden, heel soms een pasje achterwaards.. die knoppen zitten d'r op.
Even ter informatie, Jip is een 16 jarig paard, mijn verzorgpaard voor zo'n 3,5 jaar. Hij wordt slechts 2 keer per week bereden, en wel door mij. De eigenaresse rijdt niet tot nauwelijks op hem. Ook staat hij enkele keren voor de koets, voor de rest heeft hij heel wat daagjes vrij *LOL*
Bespiering is dan ook ver te zoeken, en hij is mooi rond Lachen
De bak is inderdaad erg zwaar...

Het 'losrijden' is wat langer gaan duren dan normaal, bijna meer dan een half uur. Ik wilde aan mijn dressuur sleutelen (en ja, ik ben een recreatieruiter, maar de dressuurbasis die wij missen, mag er ook in!) maar we missen die ontspanning oh zo erg.
Nou heb ik hem ongeveer een half uur lang met z'n neusje over de grond laten lopen.. Lange teugel, veel overgangen en toch enkele voltes erin gekregen ondanks de zware bak. Hoewel ik hem de kans gaf, vaak kwam hij ook weer zelf omhoog met z'n neus de lucht in. Oortjes heeft hij ook standaard altijd naar achteren..
Ik vraag me toch zo af wat ik fout doe... Lachen
Doordat de bak zwaar is, maak ik minder figuren dan normaal, het midden is het zwaarst en anders moet hij zo ploegen en zijn conditie is al niet zo best. De figuren die ik rijd, zijn voltes, ben nu ook begonnen met toch wat meer kleine voltes te maken en meer met stelling te werken. Maar dat is niet te zien op de foto's, moet ik nog meer stelling gebruiken? Je kan het echt nauwelijks zien.. Verder maak ik ook veel overgangen en schijnovergangen.
We zijn nu maar een paar weken verder, en afgelopen week ging 't niet zo lekker ivm vuurwerk, maargoed da's begrijpelijk.

Ik vind dat er eerst ontspanning moet komen, niet alleen van zijn kant, maar ook van mijn kant. Kwam d'r pas later achter dat ik 2 gaatjes korter dan normaal zat, ik heb dan wel de neiging een stoelzit aan te nemen. Ik heb er ook op gelet dat ik mijn handen niet te hoog houd, wat in 't vorige topic werd opgemerkt Lachen
Helaas.. zooo helaas, geen galopfoto's! Want die ging nou echt lekker! De laatste galop was echt na heel lang 'losrijden' en zijn galop voelde heel gesloten aan. Meer omhoog, zijn rug voelde boller aan en hij was licht in de hand, zelfs de volte door het diepe midden van de bak. Erg jammer dus, maar ik wilde dus even melden dat er vandaag toch daar een kleine verbetering in zit! Normaal galopperen we redelijk ongecontroleerd door de bak..
Merendeel foto's was op een fout moment gemaakt.. maar dan ook echt fout. De flitser stond erop, en elke keer als ik maar even uitschoot met m'n houding, ging die flits richting mij Clown Ook erg veel foto's op het charmante sta-moment Ja Toch zijn er enkele goeie uitgekomen, maar op elke foto doe ik wel iets fout, met name in mijn houding.

Na dit hele verhaal dan eindelijk de foto's Clown Toch raad ik je aan dat hierboven gelezen te hebben, het is fijner wat informatie over het paard zelf te hebben voordat je commentaar geeft Lachen Kijk ook aub in het vorige topic!

Afbeelding
Nou.. als dit niet ontspannen is weet ik het ook niet meer.. D'r net op, alleen ik zit wel heeeuul ontspannen en krom.. en 't peerd valt in slaap

Afbeelding
Oh wat zit ik kort

Afbeelding
Lachen

Afbeelding
Door 't zware midden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bh bandje zakte af Knipoog

Afbeelding
De enge linkerhoek.

Afbeelding

Afbeelding
Totaal geen actiefheid.. en de teugels hangen gewoon los.. ook niet echt de bedoeling Scheve mond

Afbeelding

Afbeelding
En dan wil je wat aan de slag en pak je de teugels op.. en direct gaat het koppie omhoog..

Afbeelding
En vervolgens zagen de slechte momenten er zo uit..

Ik moet zeggen dat de foto's wel best vertekenen, in het echt zag het er wel ietsje beter uit, maar toch heb je zo een goed beeld.
Mijn houding is om te janken, da's denk nog meer verslechterd eigelijk, maar volgens mij is er wel meer ontspanning van beiden kanten gekomen.... Of niet?

Dat m'n sokken zo leuk bij het dekje kleuren was overigens puur toeval *LOL*

Nou is mijn vraag... Is er enigszins verbetering in deze paar weken? Ik ga d'r niet vanuit dat het in één keer lukt, maar ik heb het idee dat hij wel wat ontspannener loopt... Lachen
Wat doe ik fout, wat kan ik beter doen, is waar ik nu mee bezig ben de goede manier? Allemaal vragen waar ik graag antwoord op heb, en tips zijn ook reuze welkom. Ik wil nl echt dat het wat beter gaat lopen tussen ons Bloos

Nou, schiet maar af dat commentaar en de tips. Ik hoor het allemaal graag, maar wees een beetje lief Knipoog

Selket

Re: Jip @ work, poging twee :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:08

heb even het andere topic ook bekeken.. zie niet heel veel verschil.. behalve dat het er nu toch iets ontspannender uit ziet en je je handen beter op de plek hebt Lachen Paard loopt wel erg op de voorhand, probeer lekker actief te rijden en de kont erbij te houden.. Teugels ietsjes korter om contact te houden en handen wat dichter bij elkaar..
Misschien ook slim om beugels iets langer te doen, want nu kom je echt heel ver uit het zadel met lichtrijden..

verder kun je natuurlijk niet verwachten dat je in zo'n korte tijd heel veel verschil ziet en verbeterd, komt allemaal vanzelf! Succes ermee!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:13

ziet er netjes uit hoor, beter als inderdaat de vorige foto's is leuk om vooruitgang te zien hoor Lachen is altijd knap Lachen
veel succes met trainen....

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 19:15

Ha, ja bedankt ! Lachen
Ik kwam d'r zelf ook achter dat ik erg kort zat, normaal zit ik 2 gaten langer Haha!
Ik verwacht idd ook niet dat er direct een verschil te zien is, dat heb ik zelf ook aangegeven Lachen
Ik zal de volgende keer toch wat meer de teugels korter houden, alleen komt hij dan ook direct weer met z'n koppie omhoog..
Het ziet er misschien niet naar uit op de foto's.. maar het paard is erg voorwaards. Ik probeer hem toch naar voren te drijven en enigszins op te vangen van voren, maar het wil nog niet allemaal even lukken. Knipoog
Heel erg bedankt voor je reactie! Ik ga d'r zeker wat mee doen Lachen

@ Roylinde: Bedankt! Er zit niet veel voruitgang in inderdaad... maar alle beetjes helpen, niet? Lachen

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:18

Ik vind dat je echt super bezig bent. Probeer alleen je teugels wel in gevoel te houden. Probeer de lengte ook te krijgen in de overgangen en maak die ook heel veel.

Op het moment dat hij laag blijft en je je teugels in gevoel hebt zou hij eigenlijk een beetje aan je teugels moeten gaan trekken (rekken in de hals). Als je dat voelt kun je een beetje gaan vragen of hij los wil laten. Wanneer hij dan loslaat kun je de teugels steeds een stukje korter nemen (hele kleine stukjes) en hem weer steeds los vragen. Zo zou hij steeds ronder moeten worden en los moeten blijven.

Volgens mij ben jij al een heel eind op de goede weg. Blijf wel ook op je eigen houding letten, doe net alsof er een touwtje aan je cap zit en rek je uit naar boven.

Ik zou ook kijken of je niet een keer in de week les zou kunnen nemen, het is handig om je vorderingen hier op bokt te bespreken, maar het is natuurlijk geen vervanging voor les. Veel plezier!

Debbyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:20

Zit wel vooruitgang in vind ik, ook in je houding Knipoog maar probeer hem idd wat actiever te rijden, krijgt hij ook wat sneller een conditie van en komt de achterhand er wat beter onder..Lachen

ff offtopic: is dat een draver? Tong uitsteken herken in z'n gangen ook wat van mijn verzorgpaard(is nl. een draver) en crosst(e) ook door de bak, maar ik heb bij haar dat als je op een volte aanspringt en veel figuren probeerd te rijden, dat de galop dan veel gecontroleerder word.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 19:23

Geweldig Annemeik, bedankt voor je reactie en fijne uitleg Ja
Ik heb inderdaad amper contact op de foto's. Nou moet ik wel zeggen dat zo'n beetje alle foto's van het 'losrijden' zijn. Ik had graag foto's van de galop willen laten zien, want dat voelde als nooit tevoren aan Ja Als ik hem wat meer opgepakt hebt en z'n hoofd gaat omhoog, trekt hij me weer wel heel vaak met een ruk naar beneden, en vervolgens gaat het hoofd weer gestrekt naar voren/omhoog. Wat geeft hij zo aan?

Ik krijg geen les meer. Ik heb bijna 8 jaar op een manege gereden en sinds kort gestopt. Het valt alleen absoluut niet te zien op de foto's. Het stomme is.. Op andere paarden kan ik het dus wel... En ik ga nu niet zeggen dat Jip moeilijk is bij elkaar te rijden, ik weet gewoon zeker dat ik hier iets fout doe, en dat probeer ik op te lossen Lachen

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 19:26

@ Debbyy_
Bedankt voor je reactie! Ik vind m'n houding op sommige punten misschien wat beter (handen Ja ) maar merendeel juist slechter.. ik zit krommer.. veel te kort.. benen naar voren (doordat ik te kort zat) .. Tong uitsteken

Nee, het is een KWPN. De vader is Joost volgens mij Lachen Hij wordt nauwelijks bereden, en staat ook 1 á 2 keer per week voor de koets Lachen Bij het aangalopperen bleef hij idd een beetje loperig, maar zodra ik hem opving en op de volte zette, ging het idd véél beter! Ook na de volte rechtuit.. ik was zo trots op hem! Vind het dus ook heel jammer dat daar geen foto's van zijn.. had ze graag met jullie willen delen..

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:29

_Denise_ schreef:
Als ik hem wat meer opgepakt hebt en z'n hoofd gaat omhoog, trekt hij me weer wel heel vaak met een ruk naar beneden, en vervolgens gaat het hoofd weer gestrekt naar voren/omhoog. Wat geeft hij zo aan?

Dat hij verwend is en het fijner voelt om lekker los te lopen Haha! Als je contact houd hoort hij het te gaan aanvaarden en dan zelf voorzichtig druk te nemen. Dat voel je doordat hij je iets naar voren trekt (zachtjes en niet met een ruk). Daarna kun je dus gaan vragen of hij ronder wil komen.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 19:37

Oke! Ik doe inderdaad toch (te) weinig met m'n handen. Het gevoel wat je beschrijft ken ik wel bij hem! Hij doet het soms, en dat zijn inderdaad ook de momenten dat hij niet als een giraf door de bak dendert. Helaas worden de foto's alleen vaak nou nèt op het slechte moment genomen.
Ja dat hij verwend is daar stem ik mee in Clown Hij hoeft nauwelijks te werken en ik ben niet streng tegenover hem.
Vandaag was overigens niet een al te beste dag, maar vorige week schuimde hij een beetje uit z'n mond na het rijden. De eigenaresse zei dat hij dus met het bit speelde en dus een goed teken is. Er komt dus wel een kleine verbetering.. Haha!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:57

hey denise, fijn dat de vorige tips goed geholpen hebben..

ik zie wat je probeerd is het paard ontspannen naar beneden laten lopen, maar wat nu het probleem is, je gooit de teugels los en heb totaal geen contact meer met de mond.

je moet je teugels elke keer een klein stukje laten meer vieren en vragen te gelijk zodat je paard naar beneden komt en je teugels VOLGT...

verder zie ik dat je nog veel overgangen moet rijden ivm met zn achterhand die er totaal niet onderzit..

je bent goed bezig ben trots op je! Vork

tips qua houding:

handen DICHT houden ik zie vaak dat je, je handen open hebt.
geen piano maar mooi recht houden je handen.
voor de rest kan je beugel 1 a 2 gaatjes langer.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 22:31

Goed dat je 't opmerkt over m'n handen! Ik heb inderdaad altijd de neiging ze te losjes te houden en dan gaan ze open. Dat ik langer moet zitten ben ik me bewust van, hij zat vandaag 2 gaatjes korter dan normaal Bloos
Ik zie idd dat ik gewoon de teugels losgooi, logisch dat hij dan lekker kan doen wat hij wil Lachen
Ik kreeg idd net ook van Annemeik goede uitleg over het eea wat ik met m'n handen moet doen. Ik wil niet al teveel in z'n mond lopen rommelen, maar ik heb wel 't idee dat ik nu te lief voor hem ben geweest.
En dat hij actiever moet lopen, da's zeker waar! Hij loopt echt als een giraf voorwaards, maar geen achterhand eronder. Ik probeer zeg maar stil te staan, half pasje achterwaards, wegdraven ed, alleen achterwaards is hij niet zo blij mee... Ik heb vandaag ook niet zoveel overgangen gemaakt als vorige keer, dat moet ik toegeven! Bloos
Heel erg bedankt voor je tips!