(graag daar niet reageren, is een oud topic
)Hier dan deel twee.
Ik heb veel geprobeerd met de gekregen tips, ik vraag me alleen af of ik niet te lief voor hem ben en hem teveel zijn eigen gangetje laat gaan.. Ik ben zacht in zijn mond en laat hem nu erg lang met z'n neusje over de grond... Wijken en andere zijgangen zijn we nog lang niet mee bezig. Ik vind het zelf niet zo leuk, en Jip is ook niet zo weg van dressuur. Stap, draf, galop, halthouden, heel soms een pasje achterwaards.. die knoppen zitten d'r op.
Even ter informatie, Jip is een 16 jarig paard, mijn verzorgpaard voor zo'n 3,5 jaar. Hij wordt slechts 2 keer per week bereden, en wel door mij. De eigenaresse rijdt niet tot nauwelijks op hem. Ook staat hij enkele keren voor de koets, voor de rest heeft hij heel wat daagjes vrij

Bespiering is dan ook ver te zoeken, en hij is mooi rond
De bak is inderdaad erg zwaar...
Het 'losrijden' is wat langer gaan duren dan normaal, bijna meer dan een half uur. Ik wilde aan mijn dressuur sleutelen (en ja, ik ben een recreatieruiter, maar de dressuurbasis die wij missen, mag er ook in!) maar we missen die ontspanning oh zo erg.
Nou heb ik hem ongeveer een half uur lang met z'n neusje over de grond laten lopen.. Lange teugel, veel overgangen en toch enkele voltes erin gekregen ondanks de zware bak. Hoewel ik hem de kans gaf, vaak kwam hij ook weer zelf omhoog met z'n neus de lucht in. Oortjes heeft hij ook standaard altijd naar achteren..
Ik vraag me toch zo af wat ik fout doe...

Doordat de bak zwaar is, maak ik minder figuren dan normaal, het midden is het zwaarst en anders moet hij zo ploegen en zijn conditie is al niet zo best. De figuren die ik rijd, zijn voltes, ben nu ook begonnen met toch wat meer kleine voltes te maken en meer met stelling te werken. Maar dat is niet te zien op de foto's, moet ik nog meer stelling gebruiken? Je kan het echt nauwelijks zien.. Verder maak ik ook veel overgangen en schijnovergangen.
We zijn nu maar een paar weken verder, en afgelopen week ging 't niet zo lekker ivm vuurwerk, maargoed da's begrijpelijk.
Ik vind dat er eerst ontspanning moet komen, niet alleen van zijn kant, maar ook van mijn kant. Kwam d'r pas later achter dat ik 2 gaatjes korter dan normaal zat, ik heb dan wel de neiging een stoelzit aan te nemen. Ik heb er ook op gelet dat ik mijn handen niet te hoog houd, wat in 't vorige topic werd opgemerkt

Helaas.. zooo helaas, geen galopfoto's! Want die ging nou echt lekker! De laatste galop was echt na heel lang 'losrijden' en zijn galop voelde heel gesloten aan. Meer omhoog, zijn rug voelde boller aan en hij was licht in de hand, zelfs de volte door het diepe midden van de bak. Erg jammer dus, maar ik wilde dus even melden dat er vandaag toch daar een kleine verbetering in zit! Normaal galopperen we redelijk ongecontroleerd door de bak..
Merendeel foto's was op een fout moment gemaakt.. maar dan ook echt fout. De flitser stond erop, en elke keer als ik maar even uitschoot met m'n houding, ging die flits richting mij
Ook erg veel foto's op het charmante sta-moment
Toch zijn er enkele goeie uitgekomen, maar op elke foto doe ik wel iets fout, met name in mijn houding. Na dit hele verhaal dan eindelijk de foto's
Toch raad ik je aan dat hierboven gelezen te hebben, het is fijner wat informatie over het paard zelf te hebben voordat je commentaar geeft
Kijk ook aub in het vorige topic!
Nou.. als dit niet ontspannen is weet ik het ook niet meer.. D'r net op, alleen ik zit wel heeeuul ontspannen en krom.. en 't peerd valt in slaap

Oh wat zit ik kort

Door 't zware midden...

Bh bandje zakte af

De enge linkerhoek.

Totaal geen actiefheid.. en de teugels hangen gewoon los.. ook niet echt de bedoeling

En dan wil je wat aan de slag en pak je de teugels op.. en direct gaat het koppie omhoog..

En vervolgens zagen de slechte momenten er zo uit..
Ik moet zeggen dat de foto's wel best vertekenen, in het echt zag het er wel ietsje beter uit, maar toch heb je zo een goed beeld.
Mijn houding is om te janken, da's denk nog meer verslechterd eigelijk, maar volgens mij is er wel meer ontspanning van beiden kanten gekomen.... Of niet?
Dat m'n sokken zo leuk bij het dekje kleuren was overigens puur toeval

Nou is mijn vraag... Is er enigszins verbetering in deze paar weken? Ik ga d'r niet vanuit dat het in één keer lukt, maar ik heb het idee dat hij wel wat ontspannener loopt...

Wat doe ik fout, wat kan ik beter doen, is waar ik nu mee bezig ben de goede manier? Allemaal vragen waar ik graag antwoord op heb, en tips zijn ook reuze welkom. Ik wil nl echt dat het wat beter gaat lopen tussen ons

Nou, schiet maar af dat commentaar en de tips. Ik hoor het allemaal graag, maar wees een beetje lief

herken in z'n gangen ook wat van mijn verzorgpaard(is nl. een draver) en crosst(e) ook door de bak, maar ik heb bij haar dat als je op een volte aanspringt en veel figuren probeerd te rijden, dat de galop dan veel gecontroleerder word.