allereerst leuk paardje.
Alleen denk ik dat je er nog niet bent.
Kwa houding heb je zelf al wat gezegt maar mis er nog een aantal
Oa je benen onder je houden. Als je ze afsteekt (en de rechte lijn schouder-heup-hak verbreekt) zul je met lichtrijden terug ploffen in het zadel. daardoor zal je ook eerder voorover neigen om weer evenwicht te vinden. Probeer op de juiste plaats in het zadel te gaan zitten en breng je benen naar achter vanuit je heup. Ook kun je je benen vanuit je heup naar binnen draaien zodat je knieën netjes worden aangelegd en je tenen meer naar binnen draaien. Maar dan je rug stukje voor stukje recht, maar zet hem niet vast. vooral bij je heupen juist lekker bewegelijk. Je schouders en bovenarmen zwaar laten afhangen en je onderarmen laten drijven op water in het verlengde van de teugels (dus rechte lijn van elleboog naar biting).
Ik vind het beeld nog erg gespannen. Als je paard niets medisch heeft (rug, gebit, etc) kun je gaan werken aan hand laten opzoeken. Los aan de voorkant en met name werken aan zijn lijf. Aan de teugel komt vanzelf dus rondkijken hoeft niet
Als je hem in de wendingen kan laten buigen om je binnenbeen zal je paard 1 zijdig moeten loslaten en die kant moeten verlengen en eenzijdig spieren moeten aanspannen waaronder de buikspieren omdat het binnenachterbeen meer onder de massa wordt geplaatst. Dan heb je 2 vliegen in een klap dus loslaten en ondertreden. Beetje bij beetje zal je paard dan losser en leniger worden en kun je het wat gaan uitbreiden naar schouderbinnenwaarts op de volte waarbij het gevraagde net iets sterker word. Je paardje zal mits je het juist vraagt en een stille hand hebt je hand vanzelf gaan opzoeken tenzij er dus iets medisch is. Wissel de buiging ook voldoende af naar links en recht en vergeet ook niet stukken recht ertussen en pauzes.
Als je alles beetje bij beetje doet komt het vast goed.
En nog 1 ding wat betreft de hulpteugel ik denk dat deze bij een paard dat in verzet komt het bit dubbel klapt met de punt omhoog, deze drukt dan in het gehemelte van het paard, iemand die dit zeker weet?