inrijden?Na hoelang longeren erop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

inrijden?Na hoelang longeren erop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 19:37

Hoi..

Ik weet niet of het hier hoor te staan anders mijn excusses.

Na hoelang longeren met en zonder zadel zijn jullie voor het eerst op je paard geklommen.? En dan heb ik het over paarden die dus echt nog ingereden moesten worden./Worden ingereden.
Of wanneer vind je dat het mag.
*Het verschilt natuurlijk per paard weer,maargoed.

Gentle_Joy

Re: inrijden?Na hoelang longeren erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:54

Met mijn vorige paard ben ik er pas opgegaan toen ze een 30 minuten aan de longe goed volhield.
Ik heb eerstymijn vorige paard aan de longe de commando's stap en draf goed aangeleerd.
Toen met longeersingel om longeren en dan een keer een zadel erop....
Op een gegeven moment het commando galop erbij en er langzaam aan op klimmen..
Galop vond ik niet zo belangrijk aan de longe.
Ik vind stap en draf en dat je paard stil gaat staan als je ho zegt veel belangrijker.
Ben er gewoon opgeklommen en het galop is er vanzelf bij gekomen.
Is vrij makkelijk gegaan bij mijn vorige paard.

Heb nu weer een 2,5 jarige en die met cht alles nog leren.
Zoals...... bitje in.....dat wil alleen nog niet zo lukken Bloos

Ik heb er wel altijd iemand bij eghad als ik erop klom...dat zou ik je zeker aanraden

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:56

Het ligt trouwens wel aanje paard na hoe lang longeren je erop kan hoor....de ene moet je zorgen dat die wat vermoeider is als de ander vooral de eerste keren

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:23

IK zou eerst een band met het paard opbouwen en eerst recht richten aan de hand, je kan een paard eerst heel veel leren eer je op zijn rug gaat zitten,
Ik zou het zeker niet vermoeien, is niet eerlijk tegenover het paard en denk juist dat ze dan in verzet komen, zorg gewoon dat je het paard vertrouwt, dan zal hij jou ook vertrouwen en dus zonder problemen op zijn rug toelaten.
Dus begin bij het begin en leer je paard om een ruiter te dragen, rechtrichten dus en dat kun je vanaf de grond leren, zodat het paard in balans is als hij het ruitergewicht moet gaan dragen.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:25

midgie schreef:
IK zou eerst een band met het paard opbouwen en eerst recht richten aan de hand, je kan een paard eerst heel veel leren eer je op zijn rug gaat zitten,
Ik zou het zeker niet vermoeien, is niet eerlijk tegenover het paard en denk juist dat ze dan in verzet komen, zorg gewoon dat je het paard vertrouwt, dan zal hij jou ook vertrouwen en dus zonder problemen op zijn rug toelaten.
Dus begin bij het begin en leer je paard om een ruiter te dragen, rechtrichten dus en dat kun je vanaf de grond leren, zodat het paard in balans is als hij het ruitergewicht moet gaan dragen.

Vertrouwen ben ik het mee eens !
Soms is het wel wat fijner als je paard al wat langer gelopen heeft voordat je erop klomt. Zeg niet dat hij bekaf moet zijn dat is idd niet fair.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 08:39

hoe lang longeren maakt niet uit, met opzadelen kan je al merken of hij, het eng vind, bewegingen naast, boven, achter hem, als hij dat niet meer erg/ eng vind, is er bijna geen probleem meer te verwachten, rammelen met een plastiek zak, als hij aan allerlei dingen gewend is, zetten wij er een pop op, net als Monty Robbers dat werkt prima, ze wennen aan alle bewegingen van een ruiter, alleen minder zwaar en niet trekkend aan teugels, zo kan je een vertrouwen op bouwen. Een paard hoeft niet moe gelongeerd te worden voor je er op stapt.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:07

Hangt zo af van paard tot paard. Het minimum dat ik ooit gehad heb is een half uur (was echt wel een uitzondering zo een braaf beest vol vertrouwen, het kende het longeren een ienimienie beetje van de fokker die veel te weinig tijd had, die overigens gelijk had gezegt dat hij niet verwachte dat deze niet moeilijk zou zijn). Het langste was twee maanden. Gemiddeld duurde het zo 1 a 2 weken voor we erop kropen. Maar dat was op een africhtingsstal.

Als het vertrouwen er is, kan het en ik test dat inderdaad als montyjansen. Dingen erover gooien, pop, op en neer springen, hangen...(belachelijk zicht maar het helpt zo veel ellende te voorkomen)

Moelongeren doe ik ook niet. De frissigheid eraf zodat ze net wat minder geneigd zijn om wat te veel energie te verspillen Haha! . Bij jonge paarden is dat toch al snel na een 10 minuutjes Sommige wat meer sommige wat minder.

Echte rotzakken heb ik wel eens moegelongeerd, maar dan rij ik erg kort en als het goed gaat mogen ze dan gelijk stoppen. Maar een oplossing op lange termijn is dat nooit. Die beestjes krijgen conditie he, en dan sta je er op den duur een uur te kongeren. Lijkt me geen leuk idee.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:49

ik probeer er altijd voor te zorgen dat de paarden alles kennen en mij vertrouwen.

Bij mijn hengstje ben ik bijna een half jaar bezig geweest zijn vertrouwen te winnen, wij denken dat hij iets naars met mensen mee heeft gemaakt waardoor hij zo angstig was. In dat half jaar ben ik wel gelijk begonnen met longeren, eerst aan halster enz tot hij alles kende. Toen na bijna een halfjaar hij mij helemaal vertrouwde ben ik er eens op gaan zitten. Deed ie helemaal niks op en binnen 3 wk reed ik hem los in de bak.

ik probeer altijd te kijken naar het paard, die geeft meestal wel aan waneer hij er klaar voor is. Helaas is het zo als je dit voor mensen moet doen voor je brood te verdienen niet altijd mogelijk.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:56

paard is iets van 5 keer met zadel gelongeerd (ongeveer) en ook zoiets zonder zadel. Daarna erop geklommen, maar hooguit maar 2 rondjes de eerste keer. Longeren duurde niet langer dan 10 min.
Het tuig kennen ze al dus vandaar dat het zadel niet zo'n probleem is.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:37

Iedereen heeft hier zijn of haar eigen methode in, en iedereen vind haar of zijn methode altijd de beste,

Ik vind dat het per paard heel erg verschillend kan zijn!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 22:35

Met het hoelang longeren bedoel ik niet bijvoorbeeld: 50 minuten mee,
Maar meer hoelang hebben jullie over het longeren gedaan voordat jullie erop klommen.

Sorry dat het niet duidelijk was.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:41

Ik denk dat dat per paard verschillend is. Zorg dat ze aan de longe de stemhulpen heel goed kennen. Stap, draf, galop en nog belangrijker, het terug komen in de div.gangen. Ook het halthouden moet er al goed inzitten.
Dan pas kan je, in mijn ogen tenminste, er eens heel voorzichtig mee beginnen om er iemand op te zetten. En dan beginnen met hangen en heel even erop natuurlijk. Zadelmak maken is een vak appart, al denken tegenwoordig een hele hoop mensen dat ze het wel even zullen klaren!

CarolineXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:06

Je moet er in iedergeval voor zorgen dat je paard netjes rond loopt (dus geen stukken afsnijd) en goed de rug ontspant. Vaak als ze het longeren eenmaal gewend zijn en dit steeds binnen elkele rondjes oppakken kun je beginnen met rijden.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:38

ik ben op mijn vorige paard vrij snel opgeklommen scheelt wel dat ze een zadel al kende hoor.ben er geloof ik met een week opgeklommen.

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:33

Het licht ook aan het paard. Heb je een paard dat snel leert en heeft hij al een goede bouw kan je je eerste rit wagen. Let op: Laat hem wel aan je zit wennen. Dit kan je doen door in stijgbeugels te staan en over het paard te hangen doe dit zolang hij blijft lopen staat hij mak steel ga je erop. je eerste ritten WEL aan de longe!

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:33

Correctie: Ligt