Ik hou teveel vast op links

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Ik hou teveel vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:08

Heey,

Ik rij een fjord (Ben de enigste die erop rijd). Mijn probleem: Ik hou teveel vast met me linkerhand. Op de rechterhand valt het nog mee en is zenog aardig te rijden. Maar de op de linkerhand in het een ramp ! Ze valt naar binnen (doordat ik teveel druk op links hou), ze gaat hangen in de teugels omdat ik me linkerhand niet ontspan als ze goed in de aanleuning loopt. Nu heb ik me teugels langer gedaan maar dan gaat ze alleen maar rennen.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

_Christine

Re: Ik hou teveel vast op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:19

sowieso niet je teugels langer doen, want ze gaat er in hangen.
Ik zou les nemen en vragen aan je instructeur, verder zou ik proberen met je binnenbeen de druk op te lossen die je in je handen hebt. Reageert hij niet op je been geef je een tik.
Verder moet je niet teveel op het 'aan de teugel lopen' letten. Het is veel belangrijker dat jij hem op 2 teugels, je zit en benen kan sturen en hem kan laten doen wat jij wilt. goed van achter naar voor rijden en van voor blijven ontspannen, niet vastpakken als je pony dat ook doet!

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:23

Is les misschien een optie?
Ik weet niet of je dat al hebt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:25

Ik ben natuurlijk ook wel een notoire zeikerd..
maar les??? is misschien wel een leuke optie..

Aangezien wij hier op bokt natuurlijk niet kunnen
zien waarom!!! hij links vasthoudt...
En wat jij precies allemaal doet...

(deze malloot rijdt sinds gisteren met trailer
een uur heen en een uur terug voor les!! en nog geen
goedkope les ook! maar ja.. je moet wel eens wat... )

Als je wel al lest, wat ik me goed kan voorstellen..
Eens goed met je instructie overleggen over je probleem..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:42

Hier volgt een stukje koffiedik kijken, aangezien ik niet helderziend ben..
En niet weet hoe jij rijdt, hoe je paard is (hoe oud, hoe lang onder het zadel),
hoe vaak rij je..... etc.. etc.. wat jullie niveau is.. etc. etc..
Maar ik verveel me momenteel, want er is niets op tv.. dus ADHD gaat typen

Je schrijft zelf dat je je hand links niet ontspant als ze in aanleuning loopt..
Zou natuurlijk eigenlijk wel moeten.. als het paard netjes in aanleuning loopt
zou de druk links en rechts gelijk moeten zijn..

Overigens snap ik wel dat als jij meer druk geeft met links (of als je paard dat
aangeeft en jij erop reageert, dat ze naar binnen valt en niet op de hoefslag blijft..
Kan ook een balans probleem zijn.. Als je hem links scheef trekt.. waardoor ie zijn gewicht
maar naar binnen plaatst om niet om te vallen..(nou overdrijf ik weer)
(Eigenlijk rijdt in princiepe natuurlijk je paard met de buiten teugel de bocht door (en niet met je binnenteugel... ))

roep elke meter tegen jezelf, links niet vasthouden, links niet vasthouden.. links niet..
(handiger als iemand anders je erop wijst, maar ja, je hebt niet altijd iemand naast
of in de bak staan neem ik aan.. )

Als je paard gaat rennen als je je teugels langer maakt,
(wat je zelf schrijft) was ze ook niet goed in de aanleuning..
Aangezien een paard wat goed in aanleuning loopt, ook met langere (geen waslijnen uiteraard)
teugels in aanleuning kan blijven lopen en het tempo hetzelfde zou moeten blijven..
Moet je uiteraard netjes meer teugel geven, en toch aanleuning blijven vragen. niet zomaar
teugels los gooien..

Reageert je paard goed op je been? en je zit?
En dan bedoel ik dus niet dat ie zelf haast heeft, maar dat jij het tempo regelt..

Wat doet hij als je bijvoorbeeld een slangevolte gaat rijden? met gelijke druk?
links en rechts? valt hij dan ook naar binnen bij een bocht naar links? of alleen in de
hoeken van de bak???
Wat doet ie als je probeert met een recht gesteld paard de hoek door te komen?
dus geen buiging aan hem vraagt? En dan ook echt erop let dat je teugeldruk
links en rechts gelijk is? (wel sturen met je buitenhand uiteindelijk, anders klapt ie
waarschijnlijk op de bakrand... aangezien het een fjord is.. en als jij niet stuurt
vermoedelijk gewoon rechtdoor stampt..)

overigens is goede instructie vinden, ook nog wel eens een kunst geef ik toe..
Succes in ieder geval... Probleem lost zich vast wel op!
Ik kom ook elke dag weer nieuwe grappen van mijn paard tegen!
Maakt het paardrijden leuk! weer een uitdaging!

Lientje_luf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:30

Doe dan je linkerhand van de hals en probeer zo te even te rijden, valt ze naar binnen dan geef je binnenbeen reageert ze hier niet op tikje achter je kuit. Maar probeer jezelf niet vast te zetten, dus je hand ook niet verstijft vasthouden als je je hand van de hals houd, maar soepel te blijven Knipoog

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:00

Zorg dat er iemand staat (liefst instructie) die zegt dat je moet loslaten. Dan word je er bewuster van.
Wat je ook kunt doen is binnenhand los, naar voren steken, terug, druk, los, naar voren steken, terug, druk. Bijvoorbeeld op een volte. En gewoon zorgen dat hij gaat vliegen voor je been! Knipoog

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 12:55

Helaas heb ik geen les.

@Sjolvir : Bedankt voor je hele uitleg! Ik zal vanmiddag een paar tips gaan proberen,kijken hoe ze er op reageert. Ze reageert goed op me been en zit. Op de slangenvolte wilt ze het liefst elke bocht de rechterhand opschieten.

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:02

Nou je kan je hand IETJES naar voren steken hang je niet zo erop

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 18:33

Helaas, heb wat uitgeprobeerd maar ze reageerde er niet echt goed op (De bak werkte ook niet echt mee, was net een zwembad.)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:02

Op de linkerhand rijden met buitenstelling. Daarbij moet je natuurlijk niet het hoofd naar buiten trekken, maar "zetten". Je linkerhand moet je daarbij ontspannen en die moet toestaan dat het hoofd naar buiten kan, eventueel de linkerteugel langer laten dan de rechter als je echt stug bent op links. (Niet letten op de "dressuurhouding" die is nu even niet belangrijk en komt vanzelf wel als jullie weer recht en los zijn.) Daarbij goed voorwaarts rijden. Goed de hoek in rijden. Als je voelt, dat het paard in de hoek naar binnen wil vallen, zet je hem gewoon stil. Dat hoeft niet rijtechnisch stil te zijn (mooi vierkant en aangeleund) maar het moet uiteraard ook niet lomp met geweld zijn. Valt het paard naar binnen in de hoek: Zet hem stil! (Drai eventueel even een klein rondje rechtsom om daarna meteen weer door te gaan op links). Staat ie stil, meteen weer aandraven met buitenstelling. Volgende hoek, zelfde verhaal. Verder zoveel mogelijk op de binnehoefslag rijden.
Als je zelf heel stug bent op links en je krijgt je paard niet op 2 teugels, kun je ook het volgende proberen: Laat je linkerteugel die je paard vast heeft juist wat losser, en de rechter die waarschijnlijk geen contact heeft, neem je met iets meer contact. Zo geef je het paard geen gelegenheid om op jou stugge kant te gaan hangen en moet de rechterteugel ook aangenomen worden. En als je voelt dat je je lichaam gaat spannen, "schud" jezelf dan even rustig los, lekker de schouders en armen even rustig bewegen, om te er bewust van te worden wanneer je gaat spannen en het te voorkomen!

Succes ermee!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 11:25

@Kamy: Bedankt voor de goeie tips ! Dat zal ik is gaan uitproberen

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:34

Wat ook belangrijk is: Als je paard links vasthoudt, wil dat ook zeggen dat hij rechts niet aan wil nemen. Neem daarom op de volte linksom heel bewust je rechterteugel op contact en ontspan links. rijd daarbij met je linkerbeen naar die rechterteugel toe. Daardoor zal hij in eerste instantie met zijn hoofd naar buiten (rechts) gaan lopen, maar uiteindelijk zal hij de rechterteugel aannemen en daarop rechter worden van staart tot hoofd. je binnenbeen zal dan ook beter doorkomen.
Je voelt je in eerste instantie misschien een klungel, maar hij zal die teugel echt aannemen. Dit werkt bovendien op de lange termijn beter dan 'loswerken met ophoudingen links' omdat het niet alleen je paard traint om links los te laten, maar ook jezelf als ruiter.

Nog een ander punt: controleer of het paard geen haken op de kiezen heeft waardoor hij 'scheef' voelt in de mond