Je paard straffen als hij ergerns van schrikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Je paard straffen als hij ergerns van schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:42

Heey!

Soms als ik lekker aan het rijden ben staat mijn pony opeens stil terwijl er helemaal niks aan de hand is. Ik geef hem dan gewoon een tik en rij gewoon door beloon hem als ik hem weer aan de praat heb en daarna staat hij ook niet van elk scheef bloemblaatje stil.

Is dit de goede manier? Hoe lossen jullie zoiets op?

Flew

Re: Je paard straffen als hij ergerns van schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:43

Als mijn paard ergens van schrikt negeer ik dat gewoon en rij ik door.

Als hij bang is, laat ik hem kijken, en beloon ik hem als hij er langs gaat.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:43

maar als ik dat doe dan blijft hij de hele tijd schrikken om niks

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:43

ligt eraan hoe schrikken, in jouw geval straffen goed (want het werkt) zou hem dan alleen niet belonen want dat was niet braaf

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:44

Nee niet straffen als hij ergens van schrikt.Daarmee bevestig je juist dat het eng is.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:45

Ik straf ze niet af, maar ik vind dat mijn pony wel gewoon kan kijken EN lopen.. Ze mag dus best wat eng vinden, als ze maar wel gewoon blijft/gaat lopen. Voor de rest negeer ik haar gewoon.

Het belangrijkste is dat je zelf net doet alsof er niks aan de hand is.. Dan merkt het paard vanzelf dat er ook werkelijk niets aan de hand is Knipoog .

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:45

ja maar hij gaat stil staan!.. schrikreactie is bij mij opzij springen, dat wel negeren

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:48

Flew schreef:
Als mijn paard ergens van schrikt negeer ik dat gewoon en rij ik door.

Als hij bang is, laat ik hem kijken, en beloon ik hem als hij er langs gaat.

soms is laten kijken goed maar soms ook juist stelling aannemen zodat ie het niet ziet. ik kan het niet zo beoordelen.. moet je denk ik toch echt zelf aanvoelen. negeren werkt bij sommige paarden indd het beste want als je overdreven gaat geruststellen laat je merken dat er iets engs is. je stelt je paard nam altijd gerust als er iets gebeurt dat eng is. zelf ontspannen zitte en misschien even zeggen'het is goed'lijkt mij genoeg.. en natuurlijk gelijk bezig houden met veel oefeningen zodat ie er niet/minder meer bij nadenkt.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:50

Ik vind het eng als ik in galop zit en hij wil ineens stilstaan dat wil ik gewoon voorkomen. Het helpt dus om hem gewoon meteen een tik te geven als ik voel dat hij dat gaat doen. Als hij weer netjes loopt dán beloon ik hem. Opzij springen heb ik ook een hekel aan dat doet hij ook als hij een liggende boom ziet ofzo. Hoe voorkom je dat opzij springen dan?

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:52

bij iederpaard is een schrikreactie anders. als een paard ineens iets ziet wattie eng vind gaatie of stilstaan of rennen of vechten/ steigeren.. bij jou dus blijkbaar het eerste, maar ook dit is volgens mij wel een schrikreactie hoor..

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:54

Itsmy1987 schreef:
ja maar hij gaat stil staan!.. schrikreactie is bij mij opzij springen, dat wel negeren

Dat zou ik gewoon aandrijven en zorgen dat ze verder lopen. Het ligt natuurlijk ook wel een beetje aan de situatie, maar meestal drijf ik gewoon aan Lachen .

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:54

Mijn paard schrikt door een luchtsprong te maken, opzij of omhoog. Ik vind dat ik zoiets beter kan negeren. Clown

Als hij bang is wil ik juist dat hij kijkt, gewoon even rustig kijken wat het is of doet, en dan gaat hij er vaak wel langs. Lachen

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:55

laten doorlopen,, dus negeren als ze schrik als ze bang is even laten kijken,,:)

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:58

MaartPaard schreef:
Ik vind het eng als ik in galop zit en hij wil ineens stilstaan dat wil ik gewoon voorkomen. Het helpt dus om hem gewoon meteen een tik te geven als ik voel dat hij dat gaat doen. Als hij weer netjes loopt dán beloon ik hem. Opzij springen heb ik ook een hekel aan dat doet hij ook als hij een liggende boom ziet ofzo. Hoe voorkom je dat opzij springen dan?

als je zelf al in de gaten hebt dan er iets aankomt wat je paard weleens eng zou kunnen vinden: bezig houden. de aandacht moet bij jou blijven, niet bij de boom Haha! (klinkt heel makkelijk maar is soms erg moeilijk, heb er zelf soms ook moeite mee) en meestal is het opzijspringen heel plotseling en (niet toevallig) ook vaak op de momenten dat jij zelf er ff niet helemaal met je aandacht bij bent Bloos Knipoog (dus je ook geen oefeningen met je paard doet) (erg irritant soms, juist op die momenten dat je zelf een beetje aan het dagdromen bent Knipoog )

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:00

Als hij iets heel eng vindt, en wil nergens langs dan kan je trouwens het beste van hem afstappen. Dit klink heel fout amar is het niet. Hij maakt hier absoluut geen misbruik van =)

Maar het opzijspringen (dat doet hij vooral in de galop) En het stilstaan blijft gewoon irritant

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:02

Flew schreef:
Als hij bang is wil ik juist dat hij kijkt, gewoon even rustig kijken wat het is of doet, en dan gaat hij er vaak wel langs. Lachen

Bij mijn ándere paard werkt dat inderdaad ook goed.. Denk dat het dus flink verschilt per paard wat je moet doen als ze schrikken.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:44

Dat tikje geven is bij mij meer zoiets van ajoh niet aanstellen en gewoon met een leeg hoofd verder rijden Knipoog

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:29

ik straf hem nooit als hij schrikt. het is ook maar een vluchtdier! kan hij niets aan doen. ik geef hem de tijd om er aan te wennen en zonodig als het kan er heen te lopen en het te laten zien. daarna kan ik weer rustig verder

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:38

MaartPaard schreef:
Heey!

Soms als ik lekker aan het rijden ben staat mijn pony opeens stil terwijl er helemaal niks aan de hand is. Ik geef hem dan gewoon een tik en rij gewoon door beloon hem als ik hem weer aan de praat heb en daarna staat hij ook niet van elk scheef bloemblaatje stil.

Is dit de goede manier? Hoe lossen jullie zoiets op?

Ik zou inplaats van metteen een tik te geven eerst proberen hem weer vooruit te krijgen door gewoon aan te drijven en als hij dan niet reageerd een tikje geven.. Belonen als je er langs bent is inderdaad goed.. Lachen

Als mijn pony schrikt gaat ze ook stilstaan, gelukkig is ze niet zo'n pony die wegrent of opzij springt. Bij mijn pony helpt het heel goed om haar aan te moedigen en vooral niet te gaan slaan of boos te worden..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:41

dit doe ik ook. vooral als ik het onnodig vind dat hij schrikt. dan krijgt hij ook wel een tik

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:47

heb weleens op een pony gereden die stil ging staan alsie voorop liep.. dan wel aanpakken! Knipoog

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:49

Als ik rijd straf ik eigenlijk nooit heel erg, ik negeer het en probeer door te rijden zodra dat niet lukt gebruik ik me benen en meestal is dat genoeg.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:52

Mijn verzorgpaard kan soms ook om vanalles 'schrikken'. Ik rij dan voorwaarts verder. Als ze van de hoefslag afgaat dan maak ik er een volte van etc.
Helpt bij haar prima.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:02

ikke20 schreef:
dit doe ik ook. vooral als ik het onnodig vind dat hij schrikt. dan krijgt hij ook wel een tik

Als een paard echt schrikt, vind ik niet dat je kan zeggen dat hij onnodig schrikt want hij kan er gewoon niks aan doen.. Ik vind dus niet dat je je paard dan maar een tik moet geven want het is gewoon instinctief gedrag..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:03

mijn pony schrikt ook wel es en in die 9 jaar dat ik heb nu heb weet ik dan ook dat hij echt schrikt!

hij doet niet net alsof hij schrikt,dat kan een paard volgens mij helemaal niet Knipoog
dus als hij schrikt stel ik hem gerust,vraag of hij misschien even wil kijken naar datgene waar hij van schrok en dan rijden we gewoon weer verder Haha!