Aan de teugel in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Aan de teugel in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:31

Heey,

Mijn pony staat op een heel klein stalletje met nog een andere pony. Daar hebben we alleen een padockje maar we staan tegenover het bos. Op zn tijd rij ik met barebackpad in de paddock en dat gaat eigelijk wel prima maar ik kan dan niet meer dan een rondje galopperen want daar is het gewoon te klein voor.

Het probleem is dat ik van zijn galop ongelofelijke rugpijn krijg. Loop dan ook bij een osteopaat enzo heb gewoon een slechte rug. Ik merk dat 'als' hij aan de teugel zit in galop dat hij dan veel fijner galoppeert en mijn rugpijn 1000x minder wordt. Ik krijg hem alleen zo moeilijk aan de teugel in galop. Het is ook vervelend dat ik hem in het bos niet even op de volte kan sturen. ALs ik heel erg m'n best doe krijg ik hem 5 passen aan de teugel maar hij is dan echt heel erg sterk in zijn mond.

Door de vrieskou is de paddock bevroren en kan ik hem ook eventjes niet longeren. Aan de longe doet hij het overigens wel maar wel met wat moeite.

Hebben jullie tips hoe ik hem anders kan laten galloperen zonder dat hij zo sterk in z'n mond wordt?

Alvast bedankt!

LadyMadonna

Re: Aan de teugel in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:32

aan de teugel zit niet in zn mond, zit van achter.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:33

Zorg in ieder geval dat je hem er in draf en in stap goe ddoorheen hebt - dan is de galop ook niet zo'n probleem. En inderdaad zou het handig zijn om op een volte te kunnen werken. Stelling links en rechts wil ook wel werken. Zorg in elk geval dat ze zich ontspant - dan zit ze ook een stuk lekkerder in galop. Dan hoeft ze niet eens aan de teugel te lopen - als haar hoofd maar een beetje laag blijft.
Maar als een paard goed aan de teugel loopt hoort ze ook niet sterk te zijn in de mond!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:35

Heb hetzelfde, als het paard de rug wegdrukt (wat op te lossen is met ontspannen lopen /nagevelijkheid) vang je zelf meer de klap van de sprong op in je rug.

Je moet je niet fixeren aan alleen aan de teugel in de galop maar ook in de stap draf. Je zal zien dat wanneer je paard dressuurmatig goed gaat lopen in de andere gangen dat de galop ook makkelijker gaat.
Mijn pony heeft ook veel moeite met de sprong zelf in de galop, daardoor geef ik haar voornamelijk meer ruimte bij de schouders (handen meer naar voren). Je kan ook niet verwachten dat het meteen goed gaat, maar met oefenen kom je er zeker wel.

iris123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:36

je zegt dat je pony sterk in zijn mond is, iets wat je dan echt niet moet doen is terug gaan trekken. hou de teugels gewoon op maat maar wel ontspannen, en probeer dan d.m.v. veel overgangen te rijden hem inderdaad van achter uit in de ontspanning te rijden. probeer niet door middel van de teugels hem in de krul te trekken, maar gewoon door wendbaarheid, goed aan het been, ontspanning en soepel maken van je pony hem ronder te krijgen. succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:37

Ik ben dan wel benieuwd hoe klein die paddock is. Zelfs in een bakje ter grote van een volte (20x20) kun je nog best redelijk werken met een paard. Maar verder is het zoals stef zegt. Rijd hem aan je been en aan je zit, dan komt de rest ook wel goed.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:38

stef schreef:
aan de teugel zit niet in zn mond, zit van achter.

Inderdaad.
Als jij zorgt dat hij in stap en draf ook goed loopt en lekker ontspannen is, is dat al de helft van het werk. Zorg ook dat hij actief loopt en als je merkt dat het niet wilt lukken, om het zo te zeggen, en je last van je rug krijgt gewoon gaan draven. Knipoog

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:41

8-jes rijden maakt je pony ook veel soepeler.. Haha! maar denk dat je daar niks aan hebt omdat je in het bos enzo rijd. is ong. zelfde idee als voltes dus.. de rest is al genoemd..

x_Staceyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:45

Probeer zelf te ontspannen. En het 'aan de teugel' rijden, begint met zn achterhand er onder te plaatsen, rijdt je pony lekker voorwaart/neerwaarts, En dit gaat niet in 1 ritje. Dit moet je trainen.
Zorg eerst dat je in stap alles voor elkaar hebt, en draf ook, nadat je aan de galop gaat werken.
Veel wendingen maken, overgangen. halt-galop, galop-halt enzo.
Of slangenvoltes waarbij je telkens de stelling moet veranderen.
Het ziet er dan misschien wel mooier uit, als een paard 'aan de teugel' loopt.
Maar ik zie liever een paardje dat gewoon een klein beetje naar beneden loopt met actief achterbeen, dan een paard dan helemaal in de krul wordt getrokken en de achterhand er maar een beetje bij hangt.
Dus.... begin eerst met de achterkant, dan de voorkant Knipoog

Heartflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:46

Veel afwisselen qua figuren rijden wil wel eens helpen. Lachen
Eerst met de achterkant beginnen en dan met de voorkant. Succes!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:48

Het padockje is heel klein er valt echt haast niet in de galopperen.

Het probleem ook met hem is dat als ik heb loslaat in de mond dan pakt hij zelf het bit en crosst hij er hard vandoor. In stap en draf kan ik hem heerlijk aan de teugel rijden zonder dat ik er aan hoef te zitten. Maar zodra ik ook maar in galop wil tilt hij zn hoofd omhoog pakt hij het bit en gaat hij metteen heel hard. Als ik hem aanspoor dan gaat hij dus alleen nog maar harder en om maar enigzins contact te hebben moet ik wel een beetje trekken. Ik weet niet hoe ik dit anders kan oplossen.

Hoe moet ik met de achterhand beginnen? Hoe kan ik zorgen dat hij van achter naar voren gaat? Zonder dat hij er vandoor crosst en heel erg sterk in zijn mond wordt?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:52

Van stap naar galop werkt trouwens best aardig gewoon voor de controle maar van galop naar stap krijg ik hem heel erg moeilijk omdat hij bijna nergens op reageert in de galop

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:52

MaartPaard schreef:
Het padockje is heel klein er valt echt haast niet in de galopperen.

Het probleem ook met hem is dat als ik heb loslaat in de mond dan pakt hij zelf het bit en crosst hij er hard vandoor. In stap en draf kan ik hem heerlijk aan de teugel rijden zonder dat ik er aan hoef te zitten. Maar zodra ik ook maar in galop wil tilt hij zn hoofd omhoog pakt hij het bit en gaat hij metteen heel hard. Als ik hem aanspoor dan gaat hij dus alleen nog maar harder en om maar enigzins contact te hebben moet ik wel een beetje trekken. Ik weet niet hoe ik dit anders kan oplossen.

Hoe moet ik met de achterhand beginnen? Hoe kan ik zorgen dat hij van achter naar voren gaat? Zonder dat hij er vandoor crosst en heel erg sterk in zijn mond wordt?

Het klinkt toch alsof hij in stap en draf nog niet helemaal 'voor elkaar' is. Veel tempowisselingen rijden, zorgen dat hij op je zit langzamer gaat... Voorwaarts rijden en zorgen dat je contact blijft houden met de mond. Niet gaan trekken.
Als je meer op je zit kan doen (ik heb dat ook geoefend toen mijn paard mondproblemen had) wordt het rijden en schakelen een stuk makkelijker.
Hou je paard vooral bezig op buitenritten, zodat hij op jou let en niet op dat aantrekkelijke stuk land voor hem... Tong uitsteken

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:05

In de stap en draf kan ik prima op mijn houding rijden. Als ik zucht gaat hij langzamer en als ik actief zit gaat hij harder. Zelfs sturen kan ik goed met mn houding. áls ik in de paddock rij doe ik eigeijkj ook alles met mijn houding.

In de galop kán ik gewoon niet zitten. Het is echt terrible om op zijn rug te zitten in de galop. En m'n rug gaat er ook ontzettend pijn va doen. Ik kan alleen zitten als hij aan de teugel is. Dan gooit hij zn achterwerk meer omhoog.

Dus eigelijk is het probleem dat ik niet kan beginnen waarmee ik moet beginnen, aldus het zitten. Van langzaam naar harder schakelen gaat heel makkelijk terug gaat bij draf en stap ook makkelijk maar bij galop gaat het gewoon niet. Wat moet ik doen als ik mijn zit niet kan gebruiken in zijn galop? waar moet ik dan beginnen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:12

Ik zou, als dat paddockje echt zo klein is, er maar niet te veel meer in gaan rijden en zeker het galoperen achterwege houden. In een te kleine bak draai je je paard erg snel kreupel. Met andere woorden, kijk of je ergens in de buurt een bak kan huren b.v.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:15

ja eerst had ik altijd les op de ponyclub. maar ik moet ff kijken of ik daar lid op mag worden van me oudertjes. Dan heb ik wel een bak maar moet ik er eerst 20 min heenrijden:P Snel kreupel zal hij niet worden denk ik. Ik heb er al best vaak in gereden en tot nu toe is het goed gegaan=) Longeren gaat ook prima

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:20

Hmmm, als je paard ineens omhoog komt en wegcrosst rent hij dus eigenlijk voor de galop weg, iets aan zijn rug?

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:23

aan de teugel lopen heb ik geleerd door: been geven en dit opte vangen met je hand. (zodat ook zn achterhand er mooi onder blijft) daarbij heb je je zit ds niet heel erg nodig maar misschien kun je m beter eerst longeren en dan een beetje bijzetten enz?ik noem maar wat hoor Haha! heb er zelf niet echt ervaringen mee..

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:27

kan het misschien zijn dat je pony ook last van zijn rug heeft door jouw zit?
Het kan zijn dat je door jouw rugprobleem, (zonder dat je het zelf door hebt) vooral in de gallop niet helemaal lekker in het zadel zit waardoor je pony zijn rug probeert weg te drukken.

Longeren kan een goede manier zijn om hem in gallop beter voor elkaar te krijgen.

en misschien heeft je pony ook baat bij een bezoekje aan een paarden ostheopaat. het gedrag wat je beschrijft: hoofd in de lucht, bit vastpakken en wegrennen komt op mij over als een paard met pijn.

in een kleine zware padock rijden lijkt me trouwens ook niet erg goed voor de pezen en gewrichten..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:31

Als ik ga galopperen met een ongetraind paard blijf ik meestal verlicht zitten. Zelf krijg je dan geen klappen in je rug en het paard heeft het net iets makkelijker. Vaak gaan ze dan l vanzelf zoeken en kun je ze met hun hoofd naar de knie rijden. Langzaam aan maak je je dan steeds kleine stukjes wat zwaarder.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:43

'het paard is laatst nog nagekeken en heeft geen last van zijn rug. Alleen van emotionele gevoelens maar dat is weer een ander verhaal;-)

Ik heb niet gezegt dat de paddock zwaar was.

Zover ik me herinner trok hij in de bak niet zo. In het bos wil hij gewoon harder omdat hij het prachtig vindt daar.

Meestal gaat been geven opvangen van voren bij mij ook wel maar opvangen van voren gaat in dit geval moeilijk en daarom ga ik een beetje trekken. En dat is ook niet goed.

Ben dus echt hopeloos haha

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:49

ok nou dan is dat iig fijn om te weten dat hij geen last van zn lijf geeft.
als het probleem emotioneel geaard is zou je misschien wel bach bloesem kunnen proberen?

en ik zou hem dan toch proberen sterker en soepeler te maken dmv longeren met een gogque (hoe je het ook schrijft), onbelast is het voor hem makkelijker en het spaart jou je rug.

veel sterkte.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 00:06

hij krijgt al medicijnen voor zn emoties en voor zn suikerziekte. dus qua lijf is het in orde. bedankt voor de tips allemaal! wie nog tips heeft, ik hoor ze graag!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 08:04

Kun je niet gewoon in d ebak gaan rijden als het paddock te klien is??
Zo te horen is het een balans probleem en ben je te veel bezig aan de voorkant om hem aan de teugel te krijgen met je handen, aan de teugel lopen komt vanachter en niet van voor.
Je zegt in het paddock kun je hem sturen op je lichaam, waarom trek je hem dan aan de teugel??
Paardrijden doe je met je lichaam en niet met je teugel.
Als je paard goed in balans is in de galop zou je gewoon zonder problemen moeten blijven zitten, maar bij jou paardje is dat dus niet het geval, dus werken aan zijn balans, en jij ben de gene die hem dat moet leren, want uitzichzelf zal hij dat niet gaan doen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 08:32