Buiten rijden en over de rug lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gowgirl

Buiten rijden en over de rug lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 09:51

Met mijn pony rij ik alleen buiten. Als ik met haar in de bak rij (die ik nu dus niet meer heb) krijg ik haar wel met moeite aan de teugel.
Buiten is het natuurlijk spannnend en dan lukt het me dus niet om haar aan de teugel te rijden. Ze gebruikt haar achterhand nu veel te weinig. Met een wat lossere teugel doet ze haar hoofd wel wat naar beneden maar ze blijft wel op de voorhand lopen. Ik rij haar nu met een martingaal maar dat heeft niet heel veel effect vind ik.
Nu heb ik een paar tips gekregen en vroeg me af wat jullie daarvan vinden:
* met een thiedemann teugel rijden, maar ik vind het zelf wel fijn als ze haar hals gewoon kan strekken, ik wil wel paardvriendelijk rijden.
* met een spoortje rijden (dit deed haar vorige eigenaress altijd) zodat ze beter aan het been is?

Andere tips zijn ook gewenst, hoe kan je haar buiten nou het beste voorwaarts neerwaarts rijden.

Anoniem

Re: Buiten rijden en over de rug lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:15

Aan de teugel rijden is een RESULTAAT en geen DOEL.
Rij je paard netjes van achter naar voren met een rustige en niet dwingende hand om te begrenzen en het komt echt wel goed. Focus je niet op dat krulletje in de hals; het zegt niets.

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 10:47

nee, het gaat me ook niet om het krulletje, dat kan me zelfs niets schelen, maar ze drukt haar rug vaak weg en gebruikt haar achterhand niet. En dat is natuurlijk niet goed voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:52

Als je dat snapt, waarom richt je je dan met 2 van je 3 oplossingen op de voorkant van je paard, terwijl je zelf al aangeeft te begrijpen dat het probleem uit de achterkant komt?

Voorwaarts is je toverwoord. Lekker actief naar voren rijden, (schijn-)overgangen, schakelen in tempo, eens een pasje wijken erbij om sterk te maken en zorgen dat 'ie lekker aan het been (en niet aan het spoor) is. Dat, in combinatie met rechtrichten en een nette ruiterhouding inclusief rustige en eerlijke weerstandbiedende hand, maakt dat het echt wel goed komt. Maar blijf je focussen op voorwaarts en actief.

sherrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:52

Rij je buiten alleen rechtuit of draai je ook voltes?

Probeer is om op een stuk gras veld allerei verschillende figuren te rijden. Bijvoorbeeld volte te verkleinen en weer te open enz. En veel overgangen rijden.

Ik zou het eerste proberen om te lossen zonder spoortje want zoals ik het lees is ze wel genoeg aan je been. Alleen gebruikt ze haar achterhand niet.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:32

Sonja schreef:
Voorwaarts is je toverwoord. Lekker actief naar voren rijden, (schijn-)overgangen, schakelen in tempo, eens een pasje wijken erbij om sterk te maken en zorgen dat 'ie lekker aan het been (en niet aan het spoor) is. Dat, in combinatie met rechtrichten en een nette ruiterhouding inclusief rustige en eerlijke weerstandbiedende hand, maakt dat het echt wel goed komt. Maar blijf je focussen op voorwaarts en actief.

Idd, precies wat ik ook als antwoord zou geven. Met dit advies moet het goed komen. Succes.

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 00:23

o.k. bedankt voor jullie advies,
ik ben nu al op de goede weg bezig als ik jullie hoor.
Dan laat ik de hulpmiddelen achterwege (hou daar ook niet zo van).

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:59

Succes Cowgirl!