Opgekropt / achter de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renee__

Opgekropt / achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:48

Ik rijd op dit moment een zenuwpeesje, NRPS merrie en ze heeft nog wel is een handje van opgekropt en/of achter de teugel lopen.
Aangezien de eigenaresse er niet altijd is om te helpen hebben jullie misschien wat tips om haar wat langer en minder diep te laten lopen?

asjemenou

Re: Opgekropt / achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:50

Voorlopig alleen maar voorwaards neerwaard rijden en zorgen dat ze daar in ontspant.
Op een gegeven moment gaan ze dan wel de hand volgen, kan alleen wel even duren.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:51

Oke, bedankt voor de tip. Zal is kijken of het wil werken. Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:52

Duurd wel een x aantal weken/maanden hoor!

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:56

Ja, dat maakt ik op uit je bericht. Knipoog
Maar ik moet sowieso kijken of ze goed mijn hand naar beneden wilt volgen. Zelfs als we aan het uitstappen zijn blijft ze hetzelfde lopen, alleen dan wat langer.

Maar nog een vraagje, ze wordt met dubbelgebroken bit gereden, ik heb nu 2x met enkel gebroken gereden en daar liep ze lekkerder op, maar dat kan ook aan haar dag liggen. Clown Maakt dat nog veel uit?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:00

Licht helemaal aan het paard.

De mijne liep ook helemaak opgekropt, ook met lange teugel nog in de krul lopen. Ben nu 3 maanden verder, en sinds vorige week loopt ze pas ontspannen over de rug en volgt de hand.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 23:02

Oke, bedankt voor je reacties.
Zal het morgen even aan de eigenaresse vragen.

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:15

overgangen, maar ook dingen als draven lange teugel en terug op je zit dat soort dingen maar ook buigingswerk, als ze die rugspieren ontspant gaat ze vanzelf ook volgen

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:21

Op het moment dat ze te diep gaat, zal ze omhoog komen wanneer jij been geeft. Inderdaad veel overgangen kunnen werken. Wees erg zacht in je hand.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 23:22

Meeste gevallen komt ze niet omhoog, ze blijft vrijwel altijd naar beneden lopen. Knipoog

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 11:35

Ik ga vandaag als het goed is rijden, dan zal ik proberen haar lang en laag te laten lopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:25

Laat het paard eens nakijken door een osteopaat, kan heel goed vanuit de achterhand komen.
Gebit na laten kijken , kan een oorzaak zijn.
In elk geval moet je niet de fout bij het paard zoeken maar bij jezelf als er verder geen lichamelijke oorzaak is, maar zou dat eerst even uitsluiten.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:08

Op welke manier bedoel je vanuit de achterhand? (Voelt zich blond)
Ik zat wel aan te denken dat het iets medisch zou kunnen zijn en over haar tanden toen ik erop zat. En tuurlijk kan ik ook fout zijn, maar als zij gespannen is zorg ik dat ik rust uitstraal naar haar toe, rustig met m'n hand en vooral teugels niet te kort, zelfs lang(er).

Heb vandaag een poging gedaan, ze liep opzich wel goed. Had een enkel gebroken bitje in gedaan en daar liep ze sowieso al beter door, maar contact was nog steeds minimaal, maargoed dat zal ook niet meteen na 1x lukken. Dus voorlopig ga ik proberen lang te rijden met haar.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:33

Ik heb hier een paard op stal die heeft scheve bekken en daardoor kruipt ze makkelijk achter de teugel, dus het probleem kan vanuit achter komen, bekken ,heupen , wat vaak vergeten word.
Het paard geeft aan dat er iets niet goed is in haar lichaam of dat het aan jou rijstijl ligt, dus gewoon even alles controleren.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:36

Oke, zal het even overleggen dan. Ze loopt niet altijd zo, ik heb ook wel gewoon is goed contact en dat ze lekker te 'sturen' is zoals wij dat zeggen. Maar zal het iig even zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:41

Ik neem aan dat de tandarts zijn mond heeft nagekeken?

Ik zou eens een ongebroken trens proberen.
Verder eigenlijk niks met de hand doen.
Gewoon meegaand op de plaats houden.
Vaak probeer je als ruiter dan zelf de mond op te gaan zoeken, maar toch is dat verkeerd om Knipoog

En is je paard goed aan het been?
Niet vluchterig, dat is ook niet goed aan het been, maar ook niet dat je hem eerst 3 aanwijzingen moet geven. Lachen
Een paard dat niet aan het been is en daardoor niet vanuit achteren gereden kan worden kan ook nooit de hand op een goede manier leren volgen Lachen

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:44

Ze is af en toe vrij snel, maar goed aan mijn been, ze loopt uit zichzelf al wel naar beneden. Vandaag heb ik eerst ook gewoon mijn handen stil gehouden met vrij lange teugels, maar ze liep zelf naar beneden. Op de lange zijdes heb ik wel druk op de teugels (niet vasthouden natuurlijk Knipoog) voor het rechtrichten en tussen mijn been enz. houden, in de hoeken stelling en ook met figuren heb ik druk op mijn binnen en buitenteugel. Maar het is niet zo dat ik haar dwing naar beneden zonder dat haar achterhand eronder zit. Knipoog)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:46

Ik bedoel ook niet dat je zit te trekken hoor Lachen
Maar ik merk aan mezelf dat ik me ook betrap op zelf de druk te gaan zoeken als deze weg is Lachen
En zie dat ook bij andere mensen Lachen
En bij druk bedoel ik een licht contact.

Op dat moment is het paard eigenlijk altijd achter het been

Lientje_luf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:53

Het paard voorwaarts rijden, en niet te veel aan de teugels hangen. De enige tip die ik kan geven Lachen
Succes ermee!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:57

Het is ook een manier om de achterhand niet te hoeven gebruiken{rug weg,kruis omhoog},en het kan ook heel goed door spanning komen.Je moet haar heel erg naar je hand toe rijden,dmv overgangen{wat hierboven ookal gezegd is} haar heel goed voor je been maken.En je moet de teugels niet te lang laten,maar gewoon meegaan met je hand in alles{als het te gek word voor,te diep} dan geef je meer been.Maar je moet wel contact houden anders weet je niet wanneer ze het bit wel aanneemt.Als ze het bit wel aanneemt,dan moet je de kant die ze het minst aanneemt zorgen dat je daar heel goed contact houdt.Het belangrijkste hierin is de balans tussen been en hand,kruipt ze erachter,gelijk weer been geven.Loopt ze goed ,niks doen en belonen.Zorg dat dit paard zich nooit "stoot" op de hand.Sucses dit is een vrij lastig probleem.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:16

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Maar het probleem is, ze komt bijna nooit omhoog als ik been geef, ze blijft vrijwel de hele tijd naar beneden, af en toe komt ze omhoog.
Achterhand is er goed onder, voorwaarts enz. Dat van spanning kan wel kloppen, maar de laatste keren is er bijna geen spanning.
Ik zal jullie tips en tricks meenemen Knipoog.

@ runningkawa: Af en toe heb ik dat wel Ja Maar dat is eigenlijk als ze omhoog komt. En ik moet sowieso wel druk opzetten als ik een volte ofzo rijd toch, anders rijd ik haar scheef. Knipoog Of begrijp ik je nu verkeerd? Tong uitsteken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:40

Dan mag je best een flinke ophouding maken{wel gelijk weer los na reactie}op die kant die zij niet wil aannemen en flink je benen erbij.Dan moet ze leren dat zo diep lopen niet mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:44

aubgeen flinke ophoudingen bij paarden die vasthouden of bang zijn in de mond...hoe wil je die nu leren dat ze aan het bit mogen komen? Verdrietig

Rechtrichten, ik doe het zoveel mogelijk met de benen.
Sturen hoeft niet met meer druk. Ook daar zit en benen, maar beweeg je hand bijv eens opzij als het anders nog niet duidelijk genoeg is voor hem. Dus niet naar je toe alleen even opzij.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:45

Elisa2 schreef:
Dan mag je best een flinke ophouding maken{wel gelijk weer los na reactie}op die kant die zij niet wil aannemen en flink je benen erbij.Dan moet ze leren dat zo diep lopen niet mag.

En als het nou je eigen fout is??
Of het is lichamelijk??
Een flinke ophouding wat versta je daar onder, flink aan het bit trekken, paardrijden doe je niet aan de voorkant!!
Denk dat het veelal de ruiter zijn fout is en dan is het niet eerlijk tegenover het paard om het een flinke ophouding te geven toch??

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 20:35

Elisa2 schreef:

Wat runningkawa zegt, als ik dit bij haar doe en dan in haar mond 'trek' ben ik nog verder van huis hoor... En ze blijft net zo diep lopen, dat kan ik je nu al vertellen, het enigste wat er gebeurt is haar verpesten. Knipoog