Angstig met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elke02

Angstig met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 16:46

Hoi hoi,

Ik heb een aantal jaar geleden een ongeluk gehad met springen. En sindsdien ben ik bang om weer te gaan springen. Heb het nog wel gedaan maar zit echt de hele les in de zenuwen. Heb het ook nooit echt goed geleerd.
Heeft iemand misschien tips om mijn angst te overwinnen en er wat zekerder bij te worden? Want het paard voelt het natuurlijk ook als ik onzeker ben.
Alvast bedankt Lachen

Anoniem

Re: Angstig met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:08

Klinkt heel makkelijk maar is het niet: de druk wegnemen bij jezelf. Wéét dat je elk moment kunt stoppen. En DOE dat ook als het goed is. Altijd stoppen op het hoogtepunt, vóór het mis gaat.
Dus lekker balkjes draven, en niet eens die druk van springen bij jezelf neerleggen. Eerst weer balkenwerk kunnen doen zonder dat je met een hartslag van >100 zit. Pas daarna eens aan hele kleine sprongetjes gaan denken.
Maak springen weer leuk!

(ALS je nog wilt springen ten slotte. Het HOEFT niet Knipoog Hobbies zijn bedoeld om leuk te zijn... )

Elke02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 17:20

Oke, dank je wel. Ik zal het in me achterhoofd houden. Ik zou het wel graag willen leren want het is wel leuk als je het kan en niet meer bang bent ...

Elke02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 20:12

Nog meer tips?

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:20

Vooral niet overhaasten. Lekker rustig aan doen. En als er verhoogd wordt en je durft niet, zeg het gewoon en vooral niet doen. Als jij onzeker wordt geef je het door aan je paardje. In het begin niet over je grenzen gaan. So what dat je met een paard van 1.80 40 cm springt. Als jij het kleine beetje vertrouwen wat nog in je zit maar behoudt. Als het altijd goed gaat en je op die hoogte niet meer bang bent rustig omhoog en zo verder gaan. Je vertrouwen komt echt wel weer terug!

Ik weet niet wat voor ongeluk het was, maar misschien kun je ook in het begin iemand anders op je paardje laten springen (als die bij het ongeluk betrokken was en daardoor misschien ook een beetje angstig is) Die persoon kan dan eerst je paard vertrouwen geven, en dan weet jij zeker dat je alleen nog over je eigen angst heen moet. Dat je paardje het doet, en durft. En als jij ziet dat je paardje leuk kan springen, dat ie er plezier in heeft, en geen angst helpt dat jezelf ook al weer een stukje.

Het komt wel goed, geloof me!

(Mijn pony wilde in het begin niet springen en ik viel telkens, ik durfde niet meer, en daardoor werd mn pony ook onzeker, toen is mn broer er op gaan springen want die durfde wel, toen zag ik dat mn pony vertrouwen kreeg, dat hij het kon, en vertrouwen in de persoon moest hebben, en daarna de persoon hem kon gaan vertrouwen, terwijl ik zelf eerst vertrouwen wilde hebben in de pony, en hij daarna mij kon gaan vertrouwen. Dat werkte dus niet. Maar toen ik zag dat het goed ging, wilde ik zelf ook weer. In het begin ging het nog vaak genoeg fout. Maar omdat ik wist dat ie het kon heb ik doorgezet. Nu gaat het super en we vertrouwen elkaar. Daar gaat het om!)

Heel veel succes, en vooral plezier!!

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:40

Hey.
Wat erg zeg!.
ik denk dat je toch er gewoon voor moet gaan.
Niet in de zenuwen zitten dat voelt je paard en dan gaat hij het automatisch niet goed doen,
en gewoon in je zef denken ik kan het ,, en voor de hindernis
gewoon gaan !..

Elke02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:58

Jolienn schreef:
Vooral niet overhaasten. Lekker rustig aan doen. En als er verhoogd wordt en je durft niet, zeg het gewoon en vooral niet doen. Als jij onzeker wordt geef je het door aan je paardje. In het begin niet over je grenzen gaan. So what dat je met een paard van 1.80 40 cm springt. Als jij het kleine beetje vertrouwen wat nog in je zit maar behoudt. Als het altijd goed gaat en je op die hoogte niet meer bang bent rustig omhoog en zo verder gaan. Je vertrouwen komt echt wel weer terug!

Ik weet niet wat voor ongeluk het was, maar misschien kun je ook in het begin iemand anders op je paardje laten springen (als die bij het ongeluk betrokken was en daardoor misschien ook een beetje angstig is) Die persoon kan dan eerst je paard vertrouwen geven, en dan weet jij zeker dat je alleen nog over je eigen angst heen moet. Dat je paardje het doet, en durft. En als jij ziet dat je paardje leuk kan springen, dat ie er plezier in heeft, en geen angst helpt dat jezelf ook al weer een stukje.

Het komt wel goed, geloof me!

(Mijn pony wilde in het begin niet springen en ik viel telkens, ik durfde niet meer, en daardoor werd mn pony ook onzeker, toen is mn broer er op gaan springen want die durfde wel, toen zag ik dat mn pony vertrouwen kreeg, dat hij het kon, en vertrouwen in de persoon moest hebben, en daarna de persoon hem kon gaan vertrouwen, terwijl ik zelf eerst vertrouwen wilde hebben in de pony, en hij daarna mij kon gaan vertrouwen. Dat werkte dus niet. Maar toen ik zag dat het goed ging, wilde ik zelf ook weer. In het begin ging het nog vaak genoeg fout. Maar omdat ik wist dat ie het kon heb ik doorgezet. Nu gaat het super en we vertrouwen elkaar. Daar gaat het om!)

Heel veel succes, en vooral plezier!!

Het was niet met me eigen paard. Was gewoon met een manegepaard dus dat heb ik in ieder geval niet.
Wat er gebeurde tijdens dat ongeluk... we gingen dus springen maar het ging niet goed en het paard viel en daardoor viel ik natuurlijk ook en toen lag hij dubbel met zijn nek en toen ie zichzelf weer goed kreeg landde hij met zijn kont op mij. Resultaat: 5 dagen ziekenhuis met gekneusde longen, maag en een gebroken sleutelbeen. En uiteraard een angst voor springen. Toch heb ik daarna wel weer gesprongen. Wel heel laag hoor. Heb nooit hoog gesprongen, en kan me ook niet voorstellen dat ik ooit hoog ga springen. Denk niet dat ik dat zou durven.
Ze zeiden dat ik wel veel geluk heb gehad... als ik me niet 5 seconden voordat het paard op me landde op me rug had gedraaid was ie op me rug gekomen en dan had ik mijn rug gebroken. Daar waren ze nu al bang voor maar dat was gelukkig niet het geval.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:52

Jemig, da's heftig!
Heel veel succes ermee, en onthoudt vooral: Je doet het voor je lol! Misschien kun je beter eens op je gemakje buiten de les over kleine kruisjes hobbelen, zodat die druk wat minder is? Bedenk dat het niet meer dan grote galopsprongen zijn, maar ook - als het niet goed voelt, gewoon een stapje terugdoen.
succes!

Mistral_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 09:57

Eigenlijk, Zal je er gewoon zelf een maniertje voor moeten vinden, Of als er bij jullie op stal een goed springpaard staat, Daar een Keertje op, en dan elke keer de hindernis een beetje opbouwen,
eerst 10 cm dan 20 cm en dan wat hoger, ga eerst is tm de 30 ofzo,
probeer dan ook gewoon goed in de verlichte zit zitten handen goed naar voren, het paard springtwel, (alshetgoedis:P)
en Je doet het voor je LOL! dus je moet niet denken van, het moet het moet,
Ja dat moet je eigenlijk wel zelf weten maar goed, Oefen trouwens ook buiten de lessen om,

succes, xx Mistral_Love

Elke02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 15:24

Oke, dank je Lachen

Lientje_luf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:43

Zelf rustig proberen te blijven ( ik weet dat het moeilijk is Knipoog ), het paard gewoon rustig rijden en begin gewoon laag en bouw het steeds hoger op. Het komt van zelf weer, wanneer je er zelf vertrouwen in hebt Lachen

Carino_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:47

Ik heb precies hetzelfde als jij.. bij mij werkt; eerst een goede band op bouwen met het paard! (weet niet of het je eigen paard is of van de manege ofzo?) Maar als je het paard echt vertrouwd gaat het al stukken makkelijker! En jaa oefenen.. misschien zonder mensen er bij?? haalt bij mij in ieder geval de meeste stress weg.. hoef je ook niet bang te zijn dat mensen kijken ofzo.. Veel succes verder ! Lachen

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:12

ik heb zo'n zelfdesoort probleem gehad

toen ik een paar jaartjes paard reed,, ben ik heel vaak achter elkaar van hetzelfde paard gevallen iedere keer weer. uiteindelijk durfde ik helemaal niks meer, durfde nog net een paard te aaien. toen heeft mijn moeder tegen me gezegd dat ik mijn angst moest overwinnen, en gewoon moest doorzetten Bloos (ik wou namelijk op dat moment niets liever dan van paardrijden af) ik reed op een manege en ik mocht toen een paar keer op mijn oude vertrouwde paardje rijden, en toen steeds een stapje verder. ik ben toen weer helemaal bovenop gekomen, en durf nu alles. soms kunnen ouders toch wel handig zijn Tong uitsteken

dus ik weet niet of je op een manege rijd ofzo??
maar je zou kunnen vragen of je bij springen een paar keer op een vertrouwd paardje mag rijden,,
omdat je het best wel eng vind om weer te gaan springen Knipoog

succes Lachen

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:18

misschien eerst gewoon een heel laag hindernisje neer zetten.
en in een lekker rustig drafje er op af rijden ..( wel in verlichte zit) en gewoon over de hindernis heen kijken.

( heb zelf ook spring angsten, maar door over de hindernis heen te kijken helpt echt 'ZO VEEL'!)

Succes. Cool

Mistral_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:48

Mistral_Love schreef:
Eigenlijk, Zal je er gewoon zelf een maniertje voor moeten vinden, Of als er bij jullie op stal een goed springpaard staat, Daar een Keertje op, en dan elke keer de hindernis een beetje opbouwen,
eerst 10 cm dan 20 cm en dan wat hoger, ga eerst is tm de 30 ofzo,
probeer dan ook gewoon goed in de verlichte zit zitten handen goed naar voren, het paard springtwel, (alshetgoedis:P)
en Je doet het voor je LOL! dus je moet niet denken van, het moet het moet,
Ja dat moet je eigenlijk wel zelf weten maar goed, Oefen trouwens ook buiten de lessen om,

succes, xx Mistral_Love

Probeer ook eens over draafbalkjes ofzo.

cleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:14

Langzaam opbouwen. Pas als je je vertrouwd voelt op de hele lage hindernissen hoger gaan springen. Ook al doe je hier maanden over, plezier is het allerbelangrijkste. Springen onder begeleiding van een instructeur geeft vaak ook meer vertrouwen dan alleen. Daarnaast zou ik, indien mogelijk, kiezen voor een ervaren paard en eerst heel veel vanuit draf gaan springen. Waarschijnlijk ga je springen, als je er de tijd voor neemt, vanzelf leuk vinden en wordt het ook veel minder eng om een keer een gaatje hoger te gaan springen. Succes en veel plezier met het springen!