Rechtrichten: welke basisoefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willekes

Rechtrichten: welke basisoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 22:39

Hoi,

Mijn paard is herstellende van een (pees)blessure. We zijn nu langzaam weer aan het rijden. We rijden vooral buiten, maar bakwerk komt er ook weer aan. Mijn paard zet zijn linkerachterbeen in rechtsvoor. Wil hem dressuurmatig wat recht gaan richten maar welke 'simpele' oefeningen kan ik uitvoeren en welke afwisseling kan ik hem bieden?

Heb zelf al bedacht: Volte openen en sluiten, slangevoltes rijden, tempowisselingen, voltes rijden, achtjes draaien, schoudervoor (schouderbinnenwaarts is nog te zwaar voor haar). Ik vind het lastig. We hebben overigens wel les en ik ken de site http://www.paardenbegrijpen.nl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=153&Itemid=167 Van de DA mogen we voltes gaan rijden, dus daar hebben we akkoord voor. Dit probleem had de merrie trouwens ook al voorafgaand aan de kwetsure Bloos en we waren bezig met o.a. bovengenoemde oefeningen. (en ja, ik heb zitles op een ander paard maar haar scheefheid wordt niet verergert door mijn houding om het zo maar te zeggen?)

Ik zou graag wat meer input van mensen met ervaring in het rechtrichten van paarden op bokt horen. Meer informatief of ter afwisseling.

Iemand die mij verder kan helpen?

Willeke

8nnemiek

Re: Rechtrichten: welke basisoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:50

Veel op de tweede hoefslag rijden, dan leert je paard om minder steun te zoeken tegen de wand en gaat ie ook wat meer op zijn eigen benen letten, en inderdaad de oefeningen die je hierboven al hebt genoemd.
Verder zou balkjes draven ook wel kunnen helpen, maar daar moet je misschien nog even mee wachten na een blessure..

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:54

Op de 2e hoefslag rijden wilde ik je ook als tip geven, maar goed die gaf MysticTinker dus ook al. Zelf rij ik veel op de 2e hoefslag en voel toch duidelijk verschil.

Verder ga ik ook eens beginnen met veel voltes rijden, kijken of dat ook effect heeft!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:19

Weet jij hoe jouw paard gebogen is? rechts of links?
dat kan je zien op verschillende manieren:

- buigt jouw paard makkelijker naar links of naar rechts?
- op welke teugel neemt jouw paard de meeste druk, links of rechts?
- voel je aan de linkerzijde of rechterzijde meer zijn flank tegen je onderbeen?
(op de door jouw gegeven internetsite kun je meer info vinden over de kenmerken van een scheef paard)
misschien kan jouw instructrice ook wat antwoorden geven.

Om je paard goed te kunnen rechtrichten moet je je paard goed kunnen aanvoelen, en voelen wanneer hij zich scheef maakt om de goede aanwijzingen te kunnen geven om hem recht te maken. Dat valt te leren.

ik wil je best wat tips geven, maar dan is het handig om te weten hoe jouw paard gebogen is. (en dan nog ben ik geen instructrice en kan ik je alleen iets in theorie uitleggen)
mocht je echt les willen wil ik je het nummer van mijn instructrice wel geven (zal ik eerst met d'r overleggen).

pb maar als je dit wil.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:19

Een scheef paard gaat niet vanzelf rechtlopen op de 2e hoefslag, hij zal dan ook scheef blijven gaan. Contrastelling, schoudervoor, schouderbinnenwaarts, travers, renvers etc. zijn allemaal oefeningen om een paard recht te richten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:28

driebergen schreef:

- voel je aan de linkerzijde of rechterzijde meer zijn flank tegen je onderbeen?
(op de door jouw gegeven internetsite kun je meer info vinden over de kenmerken van een scheef paard)

Om je paard goed te kunnen rechtrichten moet je je paard goed kunnen aanvoelen, en voelen wanneer hij zich scheef maakt om de goede aanwijzingen te kunnen geven om hem recht te maken. Dat valt te leren.

Bij die drie manieren, hoe is je paard dan gebogen? Bijv als je paard links meer druk neemt, naar welke kant is hij dan gebogen?
Ik wil mijn paard ook graag zo rijden dat ik haar kan rechtrichten, maar vind het nog wel een moeilijk thema. Er worden allemaal oefeningen genoemd waarbij je paard in meer of mindere mate stelling heeft, zoals voltes, hoe kom je dan tot rechtrichten? Dat is blijkbaar niet je paard recht(door) laten lopen?

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:47

Betteke schreef:
Een scheef paard gaat niet vanzelf rechtlopen op de 2e hoefslag, hij zal dan ook scheef blijven gaan. Contrastelling, schoudervoor, schouderbinnenwaarts, travers, renvers etc. zijn allemaal oefeningen om een paard recht te richten.

Nee, tuurlijk word ie niet meteen recht.. Maar bij de mijne werkt het wel, hij is wel een stuk rechter dan op de gewone hoefslag.
Verder rij ik inderdaad ook de oefeningen die jij noemt.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:26

simodi schreef:
Bij die drie manieren, hoe is je paard dan gebogen? Bijv als je paard links meer druk neemt, naar welke kant is hij dan gebogen?
Ik wil mijn paard ook graag zo rijden dat ik haar kan rechtrichten, maar vind het nog wel een moeilijk thema. Er worden allemaal oefeningen genoemd waarbij je paard in meer of mindere mate stelling heeft, zoals voltes, hoe kom je dan tot rechtrichten? Dat is blijkbaar niet je paard recht(door) laten lopen?

Als jouw paard links meer druk neemt op de teugel en je de linkerflank meer aan je onderbeen voelt, moet je voor de lol eens een volte gaan rijden, met je buitenteugel helemaal los. vermoedelijk zal je het paard op de rechterhand makkelijker mee kunnen laten buigen dan als je de linkerkant op gaat.

het paard is dan rechtsgebogen.

een paard dat scheef is, dan zijn de spieren aan de linker- en de rechterkant niet gelijk.
even in het voorbeeld van het rechtsgebogen paard:
Aan de rechterkant heeft ie korte strakke spieren, aan de linkerkant heeft ie lang en zwakke spieren.
Je wilt natuurlijk de spieren gelijk hebben, dat kun je door buiging, contrastelling, en schouder voor bewerkstelligen.
maar je rijdt ook nog wel rechtuit hoor Knipoog

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:05

simodi schreef:
driebergen schreef:

Rechtrichten is inderdaad niet simpel je paard rechtdoor laten lopen. Je wilt dat een paard het gewicht goed verdeelt over zijn benen en niet bijvoorbeeld teveel op zijn schouder valt. De oefeningen die genoemd zijn als travers, renvers, etc gebruik je om de spieren te rekken, je paard soepel te maken en de bespiering gelijker te krijgen.
Wanneer je paard links meer druk neemt, dan is hij rechts gebogen. Het paard zal rechtsom op de volte makkelijker buigen, maar ook makkelijker over het buitenschouder weg willen lopen.
Links om heb je veel druk op de linker (binnen) teugel, paard reageert niet goed op je linker (binnen) been en wil naar binnen vallen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:52

Dat viel me ook al op op de dvd van Antoine de Bodt: dat ze juist voor het rechtrichten het paard telkens van links naar rechts laten inbuigen en ook een stelling nemen op de volte. Recht maken door buigen blijkbaar ...!

sabinejoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 00:36

Ik vind slangenvolte rijden echt een super fijne oefening voor rechtrichten.
en makkelijk uittevoeren als jij of je paard nog niet bijzonder ver zijn in de dressuuroefeningen als traver, sb etc.
Je neemt op die manier (als je het goed doet Knipoog) aan beide kanten de buiging en stelling mee,
als je naar de overkant rijdt stel je je paard weer recht en begin je aan de volgende bocht.

Het jonge paard wat ik nu rij, heeft hier veel baat bij gehad, en nog steeds rij ik regelmatig veel slangevoltes...
dit paard was ook zo scheef als een banaan.
nu hij steeds meer begrijpt wat ik van hem wil, pakt hij het schouderbinnenwaarts ook al op.
simpelweg omdat het hem bijna op een gouden bordje wordt aangereikt Knipoog

Ik vind altijd dat je het jezelf en vooral je paard niet te moeilijk moet maken als een van de twee nog
niet alles onder de knie heeft. Stapje voor stapje vooruit.

Succes!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 00:41

Stipje.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 08:25

eerst proberen hem gelijk te krijgen met de zelfde druk op beide teugels rechts net zo zwaar proberen te krijgen als links, daarna de schouder naar rechts rijden door twee handen naar rechts te doen en voorwaarts rijden, links ophoudingen maken, even stil dan weer ophoudingen, en zo verder.
Niet lang achter elkaar en veel ontspannen, is voor het paard zwaar werk.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 08:28

Je paard is dan scheef en waarschijnlijk is dat ook de reden van de peesblessure. Je paard overbelast dus duidlijk en dan wordt zeker een pees die slecht doorbloed is erg kwetsbaar.

Ik heb zelf goede ervaringen met het in eerste instantie aan de hand over balkjes stappen. Later kan je dat ook doen als je erop zit als je maar heel goed je paard van voren goed recht tussen de teugels houdt. Ik bedoel niet op druk maar tegen de hals aan.

Je schrijft dat je al les hebt en dat is denk ik heel erg belangrijk. Vaak is het moeilijk om dit soort technische ingewikkeldheden in je eentje op te lossen. Ik denk wel dat het belangrijk is dat de indtructeur deskundig is en dat je alles wat je thuis tegenkomt goed doorkoppelt naar je instructeur. Dat geldt natuurlijk voor problemen die je tegenkomt maar ook voor verbeteringen (al zijn ze nog zo klein) Zo kan je samen heel goed werken aan het herstel.

Succes