Ik wist niet helemaal hoe ik mijn probleem als onderwerp moest verwoorden. maar geloof dat het wel een beetje duidelijk is.
Ik heb mijn paard nu sinds 10-10-2007. Nu dus bijna 3 maanden. De bak waar ik rijd is vrij groot, de bakrand staat altijd open. Hiermee bedoel ik dat de bakrand bij de deuropening onderbroken is en dus een 'gat' vormt. Echter zit er wel nog een deur naar de poetsplaats/stal dus verder is er niets te zien.
Mijn probleem is nu, dat als ik mijn paard er langs laat rijden, hij zijn hoofd omhoog trekt en opzij gaat, als een gek ervoor bij, steigeren of bokken. Wat het steigeren betreft, het zijn echt van die waarschuwinkjes. (hij gaat 20 cm van de grond en komt weer omlaag. Niet echt gevaarlijk ofzo)
Het gekke is, dat hij soms van die enkele dagen heeft, dat hij er werkelijk zonder problemen langs loopt. Dan kijkt hij niet op of om. Dus het is niet dat hij er bang van is, maar hij wil gewoon dwars zijn ofzo. Om hem erlangs te kunnen rijden moet ik hem dus opgesloten houden tussen mijn beide handen. Dit vind ik erg moeilijk en lukt ook meestal niet. Nu vroeg ik me af of iemand misschien tips/advies heeft hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Ik wend op de korte zijde altijd al 3 a 4 meter voor de hoefslag af, zodat hij niet vlak langs de opening komt. Als ik merk dat hij er van weg wil, laat ik hem naar de opening wijken.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.