Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) persoon vinden die een oplossing weet op je probleem, misschien kan je ook proberen om haar heel erg voorwaarts te houden zo dat ze wat minder kans heeft om de hoekjes aftesnijden.
Dus vraag je eens af of je paard en jij op DIT moment al klaar zijn om de hoeken helemaal perfect te nemen. 

daar zou ik me voorlopig dan nog helemaal niet druk over maken. Eerst netjes aan het been maken, dat is prioriteit nummer 1.
dus niet te veel van verwachten op 1 januari.
) je moet je als ruiter natuurlijk wel af blijven vragen of het realistisch is dat je op je eigen niveau een paard probeert te verbeteren. Ben je daar aan toe?
en de afmetingen zijn 20x60m dus het is niet zomaar een stukje in de weide uitgeplukt.Citaat:Mijn tips: (in volgorde uit te voeren Knipoog )
- Begin met die achterhand in draf te trainen! Verzamelen, vooruit rijden, overgangen stap-draf-stap, voltes verkleinen en vergroten,.. Veel korte stukken rijden en ervoor zorgen dat die achterhand actief wordt.
- veel draf-galop-draf-galop overgangen. Correcte overgangen welliswaar. Dus vanuit een mooie rustige draf, in één tijd aanspringen. Niet laten 'aanloopaangaloperen'. Door die overgangen moet hij telkens zijn achterhand wat meer gebruiken. Korte stukjes galop, en dan terug naar draf (korte stukjes = 20/30m).
- In de galop volte gaan verkleinen en vergroten. Aanvoelen hoe ver je kan gaan, in het begin zal dit niet heel ver zijn. Erop letten dat je zelf goed blijft ondersteunen met je binnenbeen (binnenachterbeen moet meer onderin komen), zorgen dat je je binnenteugel kan los laten, en zelf goed recht blijven zitten
- Afwenden op de middenlijn (in draf), kleine volte links/rechts maken en terug aangekomen op de middenlijn aanspringen in galop (door die kleine volte is het achterbeen beter onderin, paard beter verzameld: beter aanspringen = van begin aan beter verzameld blijven) en aan het einde van de middenlijn de (juiste) hoek inrijden en meteen in die hoek weer een kleine volte maken.
- Tussendoor: veel kleine voltes rijden in galop
- Als alles hierboven goed gaat: beginnen met kleine stukjes contragalop (kleine stukjes: bv een gebroken lijn 10/15m maken in galop), beginnen met overgangen van linkse naar rechtse galop (slangelijn, elke boog van galop wisselen), beginnen met overgangen stap-galop-stap
Voila, als dat allemaal goed getraind is, dan zal paardlief wel de mogelijkheid hebben om rustiger te galoperen..
, dank je Sonja!) Celia schreef:Dankjewel tantjeuh, lijkt mij idd wel allemaal handig, het probleem zit inderdaad in haar achterhand, die is echt niet actief genoeg, het gene wat ik daar voor deed was altijd overgangen rijden van stap naar draf en voltes maken. Ook kan het wel zijn dat ik problemen zal hebben bij het meermaals aanspringen in galop, op de duur loopt ze aan, wat moet ik dan doen? Elke keer als ik terugneem naar rustige draf en weer probeer dan doet ze het opnieuw en zo altijd door, aangezien ik zonder zweep rijdt kan ik daar niet mee corrigeren, misschien toch weer mijn zweepje bijnemen. Ik rijd zonder zweep omdat ze nogal heftig reageerd op dat ding, ze geraakt er helemaal opgejaagd van..
Celia schreef:Nu nog de uitleg voor de schoudervoor..
ongeduld!
)