Mijn probleem met springen... Help!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_ariskaa

Mijn probleem met springen... Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 14:55

Hallo, wij hadden zaterdag weer springles op de manege en ik merk dat dat nog niet zo goed gaat bij mij. Ik zat op een heel goed springpaard, hij houdt erg van springen en komt ook van een springstal. Dat was het probleem niet. Maar het licht aan de verlichte zit. Ik weet niet wanneer je in de verlichte zit moet (waar voor de sprong?) en ik val telkens weer terug in het zadel. (zeg maar als je net boven de sprong vliegt en dan weer terug valt in het zadel)
Weet iemand hier raad mee?
Alvast bedankt!
Mariska Haha!

M_ariskaa

Re: Mijn probleem met springen... Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 15:07

Niemand?? Gaaaap

Laura_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:08

Dat had ik ook heel vaak. Je moet vlak voor de hindernis en de verlichte zit gaan, zo heb ik het tenminste geleerd.

Laura

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 15:11

Thnx. Heb jij wel eens dat je terugvalt??

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:14

ik ga altijd pas in de verlichte zit als het paard omhoog komt, maar ja dan ga ik vanzelf in de verlichte zit.. Ik weet ook niet

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:15

als je voelt dat je paard afzet ga je mee met de verlichte zit.. zodra het paard met alle benen weer op de grond is zit je al weer

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:16

niet eerder in de verlichte zit dan wnnr het paard gaat heb ik geleerd,, aangezien het paard dan denkt dat je twijfeld omdat hij het vertrouwen van je zit kwijt raakt..

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 15:18

Oke dankje, daarom twijfelde ik ook want bij mij op de manege is een meisje en die gaat al naar voren hangen als er nog een paar meter tussen zit:?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:21

Zet eventjes een stapje terug. Eventjes geen sprongen nemen, voordat je je zit onder controle hebt. Hier doe je jezelf, en zeker je paard een groot plezier mee.

Begin terug bij de basis van het springen: verlichte zit. Ga gewoon oefeningen rijden in draf en galop (voltes, van hand veranderen, afwenden, slangelijnen) in verlichte zit, zorg ervoor dat er iemand bijstaat die je kan wijzen op je houding.. Verlichte zit is niet gewoon 'rechtstaan in je beugels', je beenhouding, houding van je lichaam, houding van je handen,.. Alles is belangrijk. Ook je overgangen kan je gerust in die verlichte zit maken. Door dit veel te doen wordt het 'verlicht' zitten een gewoonte, je zal veel beter je evenwicht kunnen bewaren (wat je zal helpen om niet 'terug te vallen'), en je houding boven de sprong zal er ook gewoon beter op worden.

Begin dan met balken in verlichte zit, lijnen maken en de bewegingen leren opvangen in je knieen. Pas als al die dingen heel goed gaan: terug beginnen springen.

Waar moet je in verlichte zit? In mijn ogen: zeker NIET vlak voor de sprong. Vlak voor de sprong moet je ervoor zorgen dat je paard bij elkaar galopeerd, met veel kracht vanuit de achterhand, mooi bergop... Daarvoor moet je juist diep zitten!
Waar dan? Tussen je sprongen door. De lijn naar de sprong toe en de lijn na de sprong ga je zitten, om je paard deftig kunnen op te vangen met je ZIT. Tussen de sprongen door kan je in verlichte zit gaan zitten, en op de moment dat je paard AFZET ga jij ook mee recht in verlichte zit.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:21

Ik doe dit altijd op gevoel en het gaat (vaak ) goed.
Wat tantjeuh zegt is idd een goede tip(s) !

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:22

ja, dan heeft ze grotere kans dat het paard dan weigerd.. aangezien het paard dan voelt alsof de ruiter twijfeld en daarnaast heb je minder controle waardoor een paard ook sneller weigerd..

Je moet goed voelen met je paard wnnr hij afzet en mee gaan, zorg wel dat je niet aan de teugels hangt Knipoog ook je handen moeten mee gaan

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 15:24

Bedankt tantjeuh, hier heb ik echt wat aan!! Ik zal zeker deze vakantie nog gaan oefenen in draf en galop om het onder de knie te krijgen. Nogmaals : bedankt!! Lachen
Laatst bijgewerkt door M_ariskaa op 31-12-07 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 15:25

Enne nog een vraagje Bloos
Wanneer moet je dan weer gaan zitten?? Als je er zeg maar ''boven hangt'' dus echt ''vliegt'', of als je paard weer helemaal recht loopt?? Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:27

als je paard daalt ga je uit jezelf achter over hangen en komt je paard neer dan zit je weer.. tja moeilijk uit te leggen..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:28

ja inderdaad, misschien moet je eens een filmpje kijken ofzo

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 15:29

Thanks.. ik denk dat ik het nu wel snap en sorry voor het vele vragen stellen Tong uitsteken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:32

zijn je beugels kort genoeg?

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 15:34

Ze moeten toch twee gaatjes korter dan normaal?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:40

tja hoe jij lekker kort zit zeg maar.. ik doe bij een paard 1 gaatje korter bij ander weer twee..

misschien idee om zonder zadel te gaan springen (lage hindernisjes) zo heb ik het geleerd.. Je leert perfect je paard aan te voelen en daarnaast krijg je goed balans wat erg belangrijk is!

enne teveel vragen stellen kan niet hoor Knipoog

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 15:41

ELpatcho schreef:
misschien idee om zonder zadel te gaan springen (lage hindernisjes) zo heb ik het geleerd.. Je leert perfect je paard aan te voelen en daarnaast krijg je goed balans wat erg belangrijk is!

Tja als dat zou kunnen.. ik rij op manegepaarden en daar mag het niet bij... Huilen

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:43

In de landing moet je niet meteen gaan zitten, in de landing zelf ga je als het goed is automatisch met je bovenlichaam wat terug ( maar niet hangen!) en na de eerste of tweede galopsprong ga je weer rustig met je kont in het zadel. Wat anders wordt het natuurlijk als je in een dubbelsprong zit waar 1 of 2 galopsprongen tussen zitten, dan ga je wel wat sneller terug zitten in het zadel!
En idd zoals geerke als zegt, zijn je beugels wel kort genoeg? Als je met te lange beugels rijdt is het sowieso al lastig om je balans te houden.

Als je de mogelijkheid hebt, en de oefeningen die tanjeuh geeft aardig onder de knie heb, dan is het in-uitjes springen ook een goede oefening om je balans te oefenen.
Met een braaf paard kan je dan zelfs met een knoop in je teugels, met losse handen springen.
Op deze manier leer je dus echt je balans te houden, zonder stiekum een steuntje te zoeken op de hals!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:45

M_ariskaa schreef:
ELpatcho schreef:

Tja als dat zou kunnen.. ik rij op manegepaarden en daar mag het niet bij... Huilen

owjah dat word lastiger.. kan je hun niet gewoon vragen om te helpen?? want blijkbaar leren ze het jullie niet goed,,

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 15:47

Idd onze instructrice geeft zeg maar alleen commando's (volte, kom maar over het sprongetje) maar zegt niks van je houding ofzo. Verward

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:50

vraag daar dan naar! of ga naar een betere les zoeken,, want dat lijkt nergens op

GOODGOD_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:23

Bloos Dat is echt nog nooit gebeurd bij mij, ik gaa altijd ong, 1 meter voor de aansprong al in de verlichte zit. Nja niet echt 1 meter maar wel voor dat hij zijn sprong inzet. Ik weet het niet precies maar misschien moet je eens proberen, om voor de hindernis even jezelf in de goede positie krijgen. Maar ik denk dat het van heel veel oefenen moet komen.

Succes