Gerben (fries) @ springen!!!En gewoon...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ofirsuzzie

Gerben (fries) @ springen!!!En gewoon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 10:17

Nog even een beetje info over gerben, het is een 5 jarige friese ruin ik ben sinds vorig jaar december met hem bezig en in een jaar tijd heeft hij al erg veel bijgeleerd maar ik weet ook dat we er nog lang niet zijn, maar goed nu vandaag:
Jaja je leest het goed, vandaag voor het eerst met gerben geprobeert te springen.
Heel laag maar goed je moet ergens beginnen met een paard die nog nooit gesprongen heeft!!
Hij vergeet soms zijn benen nog op te tillen en dan loopt hij gewoon de balk eraf maar goed dat moet hij ook leren, we gaan het zeker vaker doen omdat hij het zo super oppakt en voor mij was het ook wel weer even wennen ik heb ruim 5 jaar niet meer gesprongen Knipoog
Maar ondanks dat ging het heel goed, ik heb geen foto's van het inrijden (wat we wel gedaan hebben voordat we gingen springen) Knipoog
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tussen door ook nog even ontspannen:
Afbeelding
En we gaan weer verder springen!! Cool
Afbeelding
Afbeelding
En de Super sprong Knipoog Cool (voor de eerste keer springen voor hem was ik hier erg blij mee) Haha!
Afbeelding
En ook nog even een galopje:
Zoeffff!
Afbeelding
Super galopje!!! (dit konden we een jar geleden nog niet van hem vragen, hij kon namelijk een jaar geleden nog geen galop Knipoog )
Afbeelding
En nog een standfoto:(Knapperd) Knipoog Cool
Afbeelding
En nog een vraag, hij heeft een scheur in zijn hoef maar wij denken dat het een oppervlakkige scheur is, wat vinden jullie ervan, de scheur loopt schuin af naar rechts:
Afbeelding
Onthoud wel het was voor hem de eerste keer springen en voor mijn weer sinds 5 jaar en, er werd vuurwerk afgestoken dus hij had z'n kop er ook nog niet echt bij Knipoog

Silence

Re: Gerben (fries) @ springen!!!En gewoon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:21

Leuke Fries Knipoog

Het springen vind ik er alleen niet leuk uitzien.
Je geeft totaal niet mee, blijft gewoon in je zadel zitten en lijkt de teugels erg strak te trekken.

Verder vind ik het er wel oké uitzie .

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:22

Ziet er leuk uit voor de 1e keer!:)
Probeer boven de sprong recht op te blijven zitten en voor je te kijken;)

Groetjes Nick:D

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:23

Leuk paard heb je. Lachen Ben het wel met de reactie van Silence eens Knipoog

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:23

super dat je ook springt met een fries.
over die scheur: ik heb paarden meegemaakt dat ze een hoefzweer hadden en dat het vocht/pus door een scheur(tje) naar buiten liep. ik weet niet of je weet ofhij een keer een hoefzweer heeft gehad? maar ik vind de scheur best bovenin zitten..><???

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:26

ziet er goed uit voor de eerste keer springen,

bij die van mij ging het wat moeilijker Knipoog.

En die scheur kan je beter na laten kijken voor de da of hoefsmid, want misschien doen ze de scheur eruit vrezen, kan geen kwaad hoor..maar dan heb je de kans dat het niet verder gaat scheuren Knipoog

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:29

ik ben het ook wel beetje met Silence eens....
Probeer echt goed mee te geven met je hand en naar voren te kijken ipv naar beneden.

waarom ga je niet eerst balkjes draven? goed voor zn balans en leert hij zn benen optillen. Of heb je dit al gedaan?

wel leuk beestje verder.

En die scheur, ik zou het gewoon even aan je smid vragen, die weet het het beste!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:29

Denk erom dat je recht boven je paard blijft zitten als je naar een hindernis toe rijdt.

Wat dat scheurtje betreft, niet druk om maken, het is waarschijnlijk een hoefzweer geweest die er aan de bovenkant uit is gekomen, en dit groeit er vanzelf uit!!
Je smid kan dat evt bevestigen..

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:30

Leuke fries heb je maar,
maar ik vindt het er niet erg fijn uitzien
Boven de sprong geef je niet mee met je handen,
En je blijft gewoon zitten,denk dat dit wel belast boven de sprong.

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:12

voor het springen is je fries idd niet geschikt(net als bijna alle andere friezen).
maar de foto's van het tussen door en het ontspannen die er goed uit Knipoog ik zou als ik jou was je gwn lekker op de dressuur gaan richten want ook tijdens je sprong geef je idd niet mee met je handen wat erg belangrijk is Knipoog

ofirsuzzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 12:17

Wat ik al zei, in het begin stukje, het is voor mij ook 5 jaar geleden en het spring gevoel moet weer even terug komen maar wat de teugels betreft het lijkt zo, want ik heb hem bewust laten kijken waar hij zijn benen neer zet. (denk een momentopname)
En balkjes lopen hebben we ook gedaan, daar zijn we ongeveer 3 week mee bezig geweest. Knipoog

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:21

Ik ga mee met het commentaar van Silence, maar ik kan het begrijpen dat als het zo lang is geleden je geen top springer bent Haha!, van die scheur kan ik niets zeggen. Dat zul je moeten vragen aan je hoefsmid, maar zolang het geen diepe scheur is kan het niet veel kwaad. Mijn paard heeft ook z'on scheur in z'n hoef maar groter, hij heeft een tijdje geleden met zijn hoef ergens vast gezeten maar die is ook niet diep en hij heeft er geen last van Knipoog .

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:48

5 jaar geleden of niet, als je gaat springen verdiep je er in. Of het nu laag of hoog is. Meegaan met je handen en een klein beetje verlichte zit mag wel. Hij zal minder graag springen als hij wordt tegen gewerkt.

Verder vind ik het een hele leuke fries en jullie lijken me een fijen combinatie.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:06

Juist omdat de fries geen ervaring heeft moet je het goed aanpakken. Dus blakjes en vandaar uit naar een kruisje. Nu zet je een losse hindernis erneer en je gaat er maar vanuit dat de fries erover heen springt. Hij heeft begeleiding nog, in ieder geval een grondbalk ervoor. Verder moet jij recht boven je paard zitten en niet naar 1 kant hangen. Op deze manier breng jij hem erg uit zijn balans en zal hij zeker niet fijn van gaan springen. Dus recht boven je paard beugels drie gaten korter en over je paard naar voren kijken. Zeker als je hem begeleid met draf- en grondbalken zal het voor jullie beiden fijner gaan.

Vind het wel goed dat je bezig bent met afwisseling, maar zorg dan wel voor goede begeleiding. Je zult nog versteld staan hoe sommigen friezen zich kunnen ontwikkelen als kleine springwonders.... Elk paard kan springen dus een fries ook. (gaan we het niet hebben over kwaliteit en enorme hoge sprongen...)