Lastig aan de muur en stuiteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plotie

Lastig aan de muur en stuiteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:22

Hoi allemaal,
Mijn paard staat sinds 1 december op een privéstalling waar ze van 9 tot 17buiten komt met 5 andere paarden.
Dit is nog niet zo sinds ik er stond, ze moest eerst wennen aan haar stal, dan werd ze de piste in gelaten met de andere paarden om aan te wennen, en door de vries konden ze niet op de weide (was niet plat).
Maar nu is alles goed.
Ik kan haar makkelijk uit de weide halen, maar zodra ik haar bij de stallen aan de muur zet om te borstelen begint ze links rechts vooruit achteruit te draaien, echt ingeduldig schrapen met haar voorbeen. Echt lastig! Ze duwt me ook bijna omver wanneer ze zo ronddraait.
Ze doet dit nog niet zo lang, ervoor stond ze altijd doodbraaf en bewoog niet. Maar nu ze al lang elke dag naar buiten gaat doet ze zo.
Ze is erg gehecht aan Darco (ruin) ze zijn altijd met zn tweetjes. En hij hinnikt dan naar haar en wordt ze nog onrustiger!
Ik vroeg me af hoe haar in godsnaam terug stil te doen staan aan de muur.
En dan in de buitenpiste (stuk grenst aan de weide waar ze staan en Darco stond dus aan het poortje te kijken) aan het rijden, in stap stopt ze daar aan de ingang van de weide (in de hoek) en wil ze niet meer vooruit, geef haar benen en dreigde met steigeren.
Dan laat ik haar zorap mogelijk draven (geen zweep of sporen ofzo hoor!) en overgang naar galop en dan begon ze oppeens te stuiteren. Vind dit zeer moeilijk uit te zitten, ben er gelukkig niet afgevallen! maar mijn teugel was geknapt dus moest er af. Heb haar dan gelongeerd en ben er terug opgekropen en dan maar gaan wandelen. Eerst wou ze niet het erf af omdat daar die weide ook grenst aan het pad om naar buiten te gaan maar dan lukte het wel na een tweede poging.
Ze was heel onrustig maar het viel mee. Aangekomen in het bos deed ze even weer dat gestuiter maar niet overdreven, heb haar vooruit doen gaan, we hebben gegallopperd alles super. Dan bijna thuis weer dat gestuiter maar heel lichtjes.
Thuis afzadelen, wat merk ik? zand op haar rug. Met haar winterhaar is niet alle zand er goed uitgekomen en ook door dat geronddraai van haar kon ik haar niet deftig borstelen maar had toch geen zand gezien op haar rug toen ik haar opzadelde.
Zou dat gestuiter van dat zand komen?
Weet het eigelijk niet, vorige keer in het bos heeft ze het ook gedaan maar dat was omdat het paard voor mij in galop vertrok en ze het waarschijnlijk niet verwachtte (we waren wel in draf al op dat moment). Dat denk ik toch dat het daardoor was.
En dan gedaai aan de muur vind ik echt irritant, ze reageert totaal niet als ik mijn stem verhef of haar tegen de muur aanzet, dan draait ze haar gewoon weer. En ik kan haar ook niet uit het zicht zetten van de weide...

Hopelijk heeft iemand tips.
Groetjes

Lise81

Re: Lastig aan de muur en stuiteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:29

Klinkt een beetje als verlatingsangst (ze wil liever bij de ruin zijn), ik denk dat je veel moet gaan werken aan jullie band (grondwerk doen). Bij jou zijn moet prettig zijn.

Ik zou bij het vaststaan weinig aandacht schenken aan het schrapen e.d. (ook geen negatieve aandacht geven). Het draaien is lastig, als ze zich niet kan bezeren zou ik haar eerst even laten begaan. Over je heen lopen/draaien is not done, dus dat zeker corrigeren - maar probeer juist wanneer ze even rustig stilstaat haar te belonen! Met poetsen juist de plekjes doen extra die ze lekker vindt. Als je even wegloopt (om je zadel te halen oid) proberen pas weer terug te komen als ze iig niet schraapt of aan het draaien is. Probeer zelf kalm en rustig te blijven, want anders wordt ze misschien nog nerveuzer omdat ze zelf niet begrijpt wat ze verkeerd doet.

Ik denk dat het verder een kwestie van tijd en oefenen is, ze moet even wennen aan de nieuwe situatie. Het zelfde geld voor het rijden.

Ik zou pas opstijgen als je in de bak bent, en misschien de volgende keren eerst longeren. Ze moet leren dat als jij met haar bezig bent ze alle aandacht voor jou nodig heeft. (En jij voor haar, en dus goed bezig houden).
Het bokken kan door verschillende dingen komen, protest op je been, een verkeerd passend zadel, te veel inwerking van de hand in haar mond, frisheid enz. enz. Als ze een erg gevoelig typje is kan het door het zand komen, maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 19:08

Ja ik dacht ook al van het zand dat dat niet de reden zou zijn.
Is het misschien een idee om grondwerk te doen voor ik erop kruip, dus zonder zadel enzo eerst. Dus dat ze weet van dat nu te luisteren is en gedaan met spelen. Zou dat helpen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:26

Ik denk ook dat ze liever bij de groep wil blijven inplaats alleen met jou te zijn.
Je kan aan een betere band werken door grond werk te doen, zodat ze jou ook voldioende gaat vertrouwen en gewoon ook bij jou zich veilig voelt,
Het stuiteren in het bos zal daarook wel mee te maken hebben, denk niet dat het aan het zand ligt, mijn paarden zijn afen toe wandelende zandbakken en krijg dat er ook noiit helemaal af natuurlijk en die reageren daar verder niet op.
Gewoon lekker langzaam aan vertrouwen kweken dan komt het wel goed denk ik .
Sucses!!

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:32

Zeker verlatingsangst.
Heb nu ook problemen met mijn ruin, deze staat naast een merrie en als die van stal wordt gehaald breekt hij de stal zowat af. Rent net zolang rondjes in stal tot ze terug is, onderwijl is hij zeiknat van het zweet.
Ik ben ook net verhuisd, maar weet van mijn vorige stal dat het steeds erger wordt. Ik wil hem ook niet meer naast een merrie hebben, ermee buiten staan is al helemaal taboe.
Mijn paard is 19 en zal het nooit meer afleren, het valt volgens mij ook niet af te leren. Dus dan de radicale oplossing door alleen met ruinen buiten te staan en alleen naast ruinen in de stal staan.
Dus als het kan ruinen en merries apart, want het zal steeds erger worden.....
Succes ermee.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 09:37

Mja is niet echt makkelijk om ze apart te zetten, want de paarden zijn in twee groepen verdeeld, mijn merrie + nog twee andere merrie + drie ruinen. De andere groep is veel groter en dat zijn ook merries en ruinen door elkaar. dus de twee groepen staan in aparte weides maar die grenzen wel aan elkaar. Weet eigelijk niet in verband met de rangorde of dat nog gaat die ruin bij de andere steken of mijn merrie.
Ja en wat de eigenaars doen is ook zeeeer slim ... hun ruin kunnen ze dus nooit vangen, laat staan een halster omdoen in de weide, dus wat doen ze, ze nemen doodleuk mijn merrie en dan volgt hun ruin vanzelf...
Ik ga eens aan de staleigenaar vragen wat er kan gedaan worden.
Bedankt voor jullie reacties.
Groetjes