Citaat:
Doet ze dit omdat ze het niet kan ? Of omdat ze het niet wil ?
Misschien omdat jij niet de goede hulpen geeft, niet rechtzit of goed kan ontspannen?
Veel ruiters onderschatten de gevolgen van hun eigen hulpen, scheve zit of het niet kunnen ontspannen.
Elk paard heeft een moeilijkere kant en dat maakt het er allemaal niet gemakkelijker op. Bij die van jou is dat links en uit dat zich vooral in de galop.
Ik ken je probleem, want ik heb er ook mee gezeten....
omdat er in galop een goot zweefmoment heeft is het paard snel uit balans, als jij vervolgens de balans verstoord doordat je aan de binnen teugel trekt of scheef zit of niet kan onspannen, verergerd dit alleen maar. Met lange teugel kan hij zijn balans het beste zelf regelen en zit jij hem daarbij het minst in de weg.
Het probleem is op te lossen door zelf te controleren of je recht zit(voel 2 zitbeenknobbels in het zadel drukken), goed je binnenbeen eraan houd, binnen teugel van de hand(en dat mag best een stuk van je af zijn hoor) niet naar je toe!!! op de volte galoperen, buiten been naar achter houden zodat je het paard aangeeft dat hij zich rond moet maken met zijn lijf.
Als hij dan inbuigd, zijn achterhand niet uitzwenkt en nageeft, ontspan jij (in je lijf) zodat hij voelt dat dit de beste oplossing is. Houd wel je binnenbeen eraan en je buitenbeen iets naar achteren. in het begin zit je op hoog tempo maar als hij het foefje door krijgt, kan je steeds lager tempo gaan opzoeken
Ik schrijf het heel simpel op hier, maar in werkelijkheid is dit heel moeilijk omdat de meeste mensen gewend zijn om aan hun binnenteugel te gaan trekken.
Voorwaarde is wel, dat hij goed op je binnenbeen reageert, anders valt ie waarschijnlijk met zijn schouder naar binnen. Buitenteugel altijd eraan houden. Binnenteugel mag in het begin best vieren(als je dat voor mekaar krijgt)
Teven zou ik dit probleem met een instructeur gaan bespreken en bewerken die kan jou ook wijzen p wat er fout gaat, wat je aan je houding, zit ed moet veranderen om hem ontspannen in die linkergalop te krijgen. Maar kijk vooral naar jezelf!