galop met lange teugel gaat, korte niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

galop met lange teugel gaat, korte niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:11

Hoi,
ik rijd sinds een tijdje een nieuw paard,
gaat echt super goed, in draf enzo is ze heel soepel, rechtergalop ook, maar linkergalop is een probleem.
Aan die kant is ze namelijk heel sterk, ze loopt dan gewoon waar ze wil, gaat op m'n bit hangen en dendert door de baan.
Maar, wanneer ik dan m'n teugels loslaat, zodat ze er niet meer op kan gaan hangen, dan heb ik niet het gevoel dat ze wegloopt, dan kan ik ze zelfs veel beter sturen en controleren in tempo enzo, met gewone losse teugel. Vanaf dat ik m'n teugels terug opneem, opnieuw dat doordrammen...
Ze is wel niet sterk in haar achterhand, maar rechtergalop gaat redelijk goed, en in draf loopt ze verder perfect.
Doet ze dit omdat ze het niet kan ? Of omdat ze het niet wil ?
En iemand tips om dan die linkergalop te verbeteren ofzo ?

alvast bedankt

Anoniem

Re: galop met lange teugel gaat, korte niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:04

Doet het paard dat ook met een andere ruiter? En aan de longe?
En wat bedoel je precies met heel sterk? Neemt 'ie 1 kant van het bit niet aan en pakt 'ie de andere kant in de kaak vast, of gaat 'ie volledig hangen, maakt 'ie 1 kant hol en 1 kant bol, of gaat 'ie vooral hard oid?

Probeer eens iets precieser te beschrijven wat er gebeurt?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 23:23

En met sterk bedoel ik dat ze gewoon heel snel vooruit gaat lopen, ze blijft niet bij mij, en wanneer ik ze dan probeer terug te nemen, met m'n buitenteugel, gaat ze daar tegenin en hangt ze er heel erg aan en dramt ze er gewoon door. Ze maakt haar nek heel lang dan, duikt op haar voorhand, met haar hoofd in een soort van "aan de teugel houding", is moeilijk stuurbaar, en enkel nog stopbaar tegen de muur of teugels losgooien en verder galloperen met lange teugel wat dus wel gaat...
Ik rijd haar al een tijdje, en dit probleem heeft er altijd wel een beetje ingezeten, maar nu word het super erg eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:28

En met andere ruiter, en aan de longe?

Klinkt mij meer als een balansprobleem dan als vervelend gedrag.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 08:10

Met een andere ruiter weet ik niet, de enige die ik er op heb zien rijden was iemand die zelf nogal hogere dressuur reed, maar die zat nogal te trekken vond ik :s... en daarbij liep het paard gewoon super diep aan de teugel zo, en die kreeg haar natuurlijk wel op de volte enzo maar met sporen met wieltjes aan en een heel gepluk in die mond... ik doe het liever anders eerlijk gezegd.
Aan de longe heb ik nog niet geprobeerd, maar nu ik het mij herriner, in het begin dat ik er op reed, toen reed ik er maar af en toe op, toen kreeg ik haar in galop juist bijna niet vooruit, zeer verzameld galopje zeg maar... en nu is het juist het tegenovergestelde geworden....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 08:54

Ik denk dat ze aan een kant wat vast zit en daardoor wegrent, bij een lange teugel heeft ze geen spanning op haar speiren en als je haar in een houding vraagt krijgt ze waarschijnlijk een naar gevoel en loopt daar voor weg,
Veel handwerk doen , gymmen met je paard en zorgen dat het in balans leert lopen, zodat ze ook haar achterhand goed kan gaan gebruiken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 09:12

hoe oud is je paard?

klinkt alsof die nog niet goed zijn balance heeft gevonden
zit jij scheef in de galop? lichaam en handen
het kan ook een tand/kies probleempje zijn
maar je verhaal klint eigenlijk als een balance problem

in alle gangen goed de achterhand er bij drijven
en rij de galop beide zijden voorlopig met een langer teugeltje

goed de achterhand er bij drijven en tempo langzaam steeds meer gaan bepalen
niet te kleine figuren rijden

kijk ook het zadel na of laat deze nakijken
bij de galop word aan 1 zeide de rugspier meer aangespannen dan de andere zijde
met een langere als zijn de rugspieren rechter / langer / smaller
kan best zijn dat je zadel scheef is en hier te weinig ruimte voor geeft

al met al klinkt het niet als een onwilend paard maar dat er een probleem zit ergens

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:33

Citaat:
Doet ze dit omdat ze het niet kan ? Of omdat ze het niet wil ?

Misschien omdat jij niet de goede hulpen geeft, niet rechtzit of goed kan ontspannen?
Veel ruiters onderschatten de gevolgen van hun eigen hulpen, scheve zit of het niet kunnen ontspannen.
Elk paard heeft een moeilijkere kant en dat maakt het er allemaal niet gemakkelijker op. Bij die van jou is dat links en uit dat zich vooral in de galop.

Ik ken je probleem, want ik heb er ook mee gezeten....

omdat er in galop een goot zweefmoment heeft is het paard snel uit balans, als jij vervolgens de balans verstoord doordat je aan de binnen teugel trekt of scheef zit of niet kan onspannen, verergerd dit alleen maar. Met lange teugel kan hij zijn balans het beste zelf regelen en zit jij hem daarbij het minst in de weg.

Het probleem is op te lossen door zelf te controleren of je recht zit(voel 2 zitbeenknobbels in het zadel drukken), goed je binnenbeen eraan houd, binnen teugel van de hand(en dat mag best een stuk van je af zijn hoor) niet naar je toe!!! op de volte galoperen, buiten been naar achter houden zodat je het paard aangeeft dat hij zich rond moet maken met zijn lijf.

Als hij dan inbuigd, zijn achterhand niet uitzwenkt en nageeft, ontspan jij (in je lijf) zodat hij voelt dat dit de beste oplossing is. Houd wel je binnenbeen eraan en je buitenbeen iets naar achteren. in het begin zit je op hoog tempo maar als hij het foefje door krijgt, kan je steeds lager tempo gaan opzoeken
Ik schrijf het heel simpel op hier, maar in werkelijkheid is dit heel moeilijk omdat de meeste mensen gewend zijn om aan hun binnenteugel te gaan trekken.

Voorwaarde is wel, dat hij goed op je binnenbeen reageert, anders valt ie waarschijnlijk met zijn schouder naar binnen. Buitenteugel altijd eraan houden. Binnenteugel mag in het begin best vieren(als je dat voor mekaar krijgt)

Teven zou ik dit probleem met een instructeur gaan bespreken en bewerken die kan jou ook wijzen p wat er fout gaat, wat je aan je houding, zit ed moet veranderen om hem ontspannen in die linkergalop te krijgen. Maar kijk vooral naar jezelf!

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 11:52

Hej dankjewel voor de tips allemaal. Paard is tien jaar oud, maar is redelijk laat onder het zadel gegaan. Tanden zijn pas nog nagekeken.
Jenga_8: wat jij zegt heb ik gisteren ongeveer geprobeert, ik heb een tijdje stage gedaan bij een springruiter en bij hem moest ik ook zo galloperen. Paard reageert heel erg hard op m'n buitenteugel, dus te veel aan m'n binnenteugel "hangen" of trekken denk ik niet dat ik doe. Met lange teugel komt ze vanzelf een beetje terug, en als ik dan m'n benen eraan houd, en ze op de volte zet (met m'n buitenteugel, binnenteugel reageert ze niet eens echt op), dan ontspant ze, komt ze terug, en loopt ze zoals ik wil. Daarom dat de titel ook is, dat ze het met lange teugel wel goed doet...
Maar vanaf dat ik m'n teugels aanneem, loopt ze weer weg enzo...
Dus gewoon blijven oefenen met die lange teugel zo, zodat het wel goed gaat ?

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:08

ik denk dat je aan het probleem voorbij gaat als je maar blijft rijden waar het paard het makkelijkst bij loopt. Ik weet niet of je progressie in je training wilt zien? (de meesten van ons wel)
Uit eindelijk zou hij het dan ook aan gewone teugelhouding moeten kunnen. Maar het is altijd ff werken voordat je die ontspanning weer voor mekaar krijgt. je bouwt het gewoon op, en neem je elke keer je teugels weer een stukje korter. Moet toch lukken...

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:20

Misschien kan je je hand naar voren doen en dan gelijderlijk iets naar achteren brengen.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 17:17

Voor iedereen die gereageerd heeft, bedankt Lachen.
Ben nu met trainen gewoon haar eerst echt super lang rijden voor ik ga galoperen, is ze al wat minder fris, en heeft ze al minder zin om zo te gaan rennen, en is ze veel soepelder ! Rechts gaat galop echt ZALIG ! Dus dan doe ik die kant eerst, en dan gewoon links, op de volte, dat gaat steeds beter. Ik draai haar nu volledig op mijn buitenteugel ! Binnenteugel hangt los !!! Van zodra ik die erbij pak gaat ze weer gaan hangen en drammen enzo... Ze loopt ook al korter in haar hals, het probleem zat hem volgens mij ook vooral in dat ik, omdat ze zo hard ging, geen benen meer gaaf, dus ook niet mijn binnenbeen aanlegde enzo, en nu ik dat wel doe gaat ze dus al veel beter op de volte, en gaat het steeds beter.
Het gaat nog niet perfect, maar heb eerder het gevoel dat dat een kwestie van training is, want het gaat wel steeds beter Haha! !