Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jenga_8 schreef:nee juist niet! het is een hele goede warming up. Als je paard de wei op gaat en van stal af komt gallopeerd ie toch ook direct...
Het is wel de bedoeling dat als hij van stal af komt dat je tempo opbouwt. eerst stappen, dan draven dan galloperen en dan pas de teugels goed oppakken. Dit traject doe ik in de eerste 10 minuten. (mijn paard staat dan wel overdag buiten en niet op stal, dus hoef niet lang te stappen) Als je paard van stal komt eerst wel stappen en draven zodat de doorbloeding goed opgebouwd wordt.
jenga_8 schreef:ja hoor. longeren werkt natuurlijk ook, als je het zelfde opbouwt. maar het kan het rijden niet vervangen. Want als je longeert, komt het paard lekker los, zonder invloed van ruiter. Balans voor een paard is heel anders tijdens het longeren dan als je erop zit. uiteindelijk ben je met longeren van te voren langer bezig.
eerst warming up aan de longe, dan opstijgen en laten wennen aan de ruiter, balans aanpassen en dan pas aan het echte werk.
Het is best een goede methode, maar je bent meer tijd en werk kwijt. En denk wel, zijn warming up is tevens de jouwe als je erop zit!!!! (je voelt dan ook direct of hij stijf is, mischien kreupel of spierpijn heeft van de dag ervoor)
(bij wedstrijden vind ik overgens dat ze het longeren op het voorterrein moeten verbieden)
jenga_8 schreef:nee juist niet! het is een hele goede warming up. Als je paard de wei op gaat en van stal af komt gallopeerd ie toch ook direct...
Het is wel de bedoeling dat als hij van stal af komt dat je tempo opbouwt. eerst stappen, dan draven dan galloperen en dan pas de teugels goed oppakken. Dit traject doe ik in de eerste 10 minuten. (mijn paard staat dan wel overdag buiten en niet op stal, dus hoef niet lang te stappen) Als je paard van stal komt eerst wel stappen en draven zodat de doorbloeding goed opgebouwd wordt.
Citaat:Hoe lang moet je dat ongeveer doen als je paard niet buiten staat ??