Eerst losdraven voor vragen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Glover

Eerst losdraven voor vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:57

Ik heb dus een vraagje.
Ik rijd een Gelderse tuiger.
Als ik ga rijden rij ik zo'n 10 minuutjes warm aan de lange teugel dan pak ik hem op (lekker nageeflijk laten lopen) als ik dan ga draven maakt die zich heel sterk en gaat dat koppie de lucht in.
Dan laat ik hem maar gewoon draven en ga ik na 10 minuutjes weer stappen en ga ik weer vragen als die dan weer ontspannen loopt ga ik weer draven dan loopt die meteen een stuk fijner.
Dus kan ik dan als ik ga draven hem eerst gewoon (dus niet vragen) maar gewoon met teugels op maat enz. gewoon laten draven dan gaan stappen dan weer vragen en dan pas in draf gaan vragen ?????
Beetje lastig uitgelegd ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.

Alicia2u

Re: Eerst losdraven voor vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:08

Ja, hoor. Wachten op je paard noem ik dat. Mijn paardje loopt ook veel fijner na een galopje. Na de (ontspannen) stap doe ik dus eerst een paar rondjes galop, looptie ook met de kop in de lucht, maar daarna loop hij wel veel fijner. Als het werkt voor jullie, is het echt geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:15

Tuurlijk kan dat. Als het voor jullie werkt om dat zo te doen, dan is het toch goed?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:22

Tuurlijk kan dat. Het eerste kwartier loopt mijn merrie ook met haar hoofd in de lucht. Als ik dan te veel contact neem met mijn teugels krijg ik een gevecht... Dus dat doen we gewoon niet. Gewoon met een licht contactteugeltje wat losrijden, veel voltes, veel overgangen stap-draf.

Als ze eerst een tijdje in 'eigen houding' heeft kunnen lopen ontspant ze veel sneller, zonder getrek en gesleur aan die teugels (want dat krijg ik toch, als ik het eerste kwartier met mijn handen durf in te komen). Dan is het gewoon nog een kwestie van het achterbeen te activeren om haar ontspannen en nageefelijk te rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 08:58

Ja zou gewoon even naar je paard luisteren, de een heeft wat meer opwarm tijd nodig dan de ander, ik doe meestal voor het rijden altijd wat handwerk, dus al lekker los maken voor ik er op stap.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:11

Ik heb een lezing gezien over de rollkur en voors en tegens... daarbij kwam ook dit aan bod. Hoe kan je je paard het beste los rijden voordat je aan het échte werkt begint. Dit werd verklaard door een paardenorthopeet en een fysiotherapeut.

Nadat je paard warm is gedraafd eerst nog een galopje doen. en vooral tempowisselingen in galop. Doordat het paard de meeste beweging in de rug maakt in galop wordt die lekker los en komt de doorbloeding goed op gang.Daartna kan je 'm oppakken voor het echte werk....

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:14

Dat heb ik met mijn Haflinger ook. Als ik met hem wil gaan draven na zo'n kwartier ingstapt te hebben, dan is het kop in de lucht en super hard draven.Ik zet hem meestal eerst even 7 rondjes in galop. Daarna kan je hem heel fijn bewerken en is hij een stuk rustiger

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 10:30

Maar is het niet erg om na 20 minuten dan al te gaan galloperen.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:48

nee juist niet! het is een hele goede warming up. Als je paard de wei op gaat en van stal af komt gallopeerd ie toch ook direct...

Het is wel de bedoeling dat als hij van stal af komt dat je tempo opbouwt. eerst stappen, dan draven dan galloperen en dan pas de teugels goed oppakken. Dit traject doe ik in de eerste 10 minuten. (mijn paard staat dan wel overdag buiten en niet op stal, dus hoef niet lang te stappen) Als je paard van stal komt eerst wel stappen en draven zodat de doorbloeding goed opgebouwd wordt.

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:53

Als het werkt als je het zo doet dan is het ja goed zo.
Ik zou lekker zo doorgaan.
Succes...

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:11

jenga_8 schreef:
nee juist niet! het is een hele goede warming up. Als je paard de wei op gaat en van stal af komt gallopeerd ie toch ook direct...

Het is wel de bedoeling dat als hij van stal af komt dat je tempo opbouwt. eerst stappen, dan draven dan galloperen en dan pas de teugels goed oppakken. Dit traject doe ik in de eerste 10 minuten. (mijn paard staat dan wel overdag buiten en niet op stal, dus hoef niet lang te stappen) Als je paard van stal komt eerst wel stappen en draven zodat de doorbloeding goed opgebouwd wordt.

Helpt longeren van te voren ook ??

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:22

ja hoor. longeren werkt natuurlijk ook, als je het zelfde opbouwt. maar het kan het rijden niet vervangen. Want als je longeert, komt het paard lekker los, zonder invloed van ruiter. Balans voor een paard is heel anders tijdens het longeren dan als je erop zit. uiteindelijk ben je met longeren van te voren langer bezig.
eerst warming up aan de longe, dan opstijgen en laten wennen aan de ruiter, balans aanpassen en dan pas aan het echte werk.

Het is best een goede methode, maar je bent meer tijd en werk kwijt. En denk wel, zijn warming up is tevens de jouwe als je erop zit!!!! (je voelt dan ook direct of hij stijf is, mischien kreupel of spierpijn heeft van de dag ervoor)

(bij wedstrijden vind ik overgens dat ze het longeren op het voorterrein moeten verbieden)

xxbeauxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:24

ik doe de eerste tien min altijd rond en laag en daarna los galloperen.dat is mijn manier...

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 17:59

jenga_8 schreef:
ja hoor. longeren werkt natuurlijk ook, als je het zelfde opbouwt. maar het kan het rijden niet vervangen. Want als je longeert, komt het paard lekker los, zonder invloed van ruiter. Balans voor een paard is heel anders tijdens het longeren dan als je erop zit. uiteindelijk ben je met longeren van te voren langer bezig.
eerst warming up aan de longe, dan opstijgen en laten wennen aan de ruiter, balans aanpassen en dan pas aan het echte werk.

Het is best een goede methode, maar je bent meer tijd en werk kwijt. En denk wel, zijn warming up is tevens de jouwe als je erop zit!!!! (je voelt dan ook direct of hij stijf is, mischien kreupel of spierpijn heeft van de dag ervoor)

(bij wedstrijden vind ik overgens dat ze het longeren op het voorterrein moeten verbieden)

Daar heb je inderdaad gelijk in dus ik stap gewoon meteen op i.p.v longeren zeker omdat ik wel genoeg tijd heb maar geen extra tijd zeg maar om dan ook eerst nog te longeren.
Maar in ieder geval bedankt voor de tips ik denk dat dit heel veel zal gaan schelen. Want de laatste tijd is het eerste half uur van het rijden gewoon echt niet leuk.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 18:00

jenga_8 schreef:

Hoe lang moet je dat ongeveer doen als je paard niet buiten staat ??

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:05

Ja inderdaad, als het werkt is het toch goed. Haha!

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:19

Citaat:
Hoe lang moet je dat ongeveer doen als je paard niet buiten staat ??

totdat je paard warm is, meestal stap je dan wat langer omdat je paard op stal natuurlijk niet veel beweging krijgt.