Hakken optrekken met aansporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Junip

Hakken optrekken met aansporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:54

Gister ben ik met een vriendin mee geweest om haar met haar haf te helpen.

Zij is eerst gaan rijden, ze rijdt bijna nooit in een bak en is een echte recreatiemuts. Dus ervaring met netjes zitten heeft ze niet.

Nu gingen wij vandaag dus rijden in de bak en heb ik haar wat tips gegeven.
Een heleboel is al verbeterd maar ik zit nog met een puntje. Dit zie ik niet alleen bij haar maar ook bij mezelf.

Met aandraven is hij heel slecht op het been. Netjes aansporen met je kuiten+druk wil dus niet.
Maar zodra ze haar hakken gaat gebruiken om aan te sporen trekt zij ze op.
Eerst dacht ik dat het aan haar zelf lag. Maar toen ik zelf ging rijden merkte ik gewoon dat dit de enige manier was om hem lekker aan het draven te krijgen.

In eerste instantie wil ik dus graag weten of iemand een oplossing voor het aandraven heeft, zweepje erbij gaan we proberen, maar ben bang dat dat niet heel veel uit zou maken.
Sporen heb ik over na zitten denken, maar aangezien deze zijn om je hulpen te verfijnen en niet om je pony lek te prikken vind ik dat niet zo'n onwijs goede optie. (Ik weet dus wel dat ze niet bedoeld zijn om je pony door te laten lopen maar ik dacht, mischien als ik daarmee mijn hulpen verfijn, hoef ik mn hakken niet meer op te trekken.)

Ten tweede, hoe leer ik dit meisje haar hakken uit te drukken en niet op te trekken met aansporen.
(zijn er van die trucjes zoals je knien aan het zadel houden door een muntje tussen je knie en het zadel te doen?)

Ik hoor het graag Lachen

(Hier een foto van hoe ze haar hakken optrekt:
Afbeelding)

Alicia2u

Re: Hakken optrekken met aansporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:12

Je hakken laag houden, alsof je voeten vastzitten in de modder. Daarna je paard leren dat hij weg moet zijn als jij je kuitspier aanspant. Open je zit en hand en span je kuitspier aan zonder je hakken op te trekken. Krijg je geen reactie, geef je (bot gezegd) een tik met de zweep, zodat hij van de plaats vliegt, bij wijze van spreken. Meestal hoef je dit maar een paar keer te herhalen voordat de boodschap overkomt. Let er wel op dat je het paard reactietijd geeft (eenentwintig, tweeentwintig).
Zorg ervoor dat je zelf consequent bent en altijd dezelfde hulpen geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:12

Probleem van de ruiter op de foto zit niet in de hak hoor. Zit in de heup, daardoor in de knie, en wordt door de meesten pas gezien bij de hak Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:39

Sonja schreef:
Probleem van de ruiter op de foto zit niet in de hak hoor. Zit in de heup, daardoor in de knie, en wordt door de meesten pas gezien bij de hak Knipoog

Alle problemen zitten in de heup. Nagenoeg alles wat zou kunnen helpen, kun je niet uitleggen vanachter de computer. Ik niet altans. Er zijn wel meer dingen op te merken aan de zit dan enkel de hak, maar dat was de vraag niet. Bovendien is het werken aan de zit niet echt makkelijk zonder fatsoenlijk schoolpaard. Eerst het paard aan het been, dan aan de zit werken. Dat werkt een stuk makkelijker. Een alternatief zou zijn; paard aan de longeerlijn en zitles.

Wendyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:01

ik heb hetzelfde probleem maar ik probeel wel om echt mijn hakken naar beneden te duwen maar het gaat automatisch dus ik moet denk ik nog harder proberen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:05

Als het oorspronkelijke probleem niet in je hakken zit, heeft dat geen zin Knipoog

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:12

dit deed ik vroeger ook. heb toen 1 keer priveles gahad en gaat sindsdien al een stuk beter. ik heb geleerd dat ik dat deed omdat ik verkeerd druk gaf om me paardje sneller te laten gaan, aandrijven ging niet goed. ik kneep inplaats van gewoon mn been aan te leggen... weet niet of het hier hetzelfde is??

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:02

ja veel mensen gaat dit doen, maar als je je been lang kan houden en in plaats van klemmen als je been geeft, echt een goeie schop geven dat hij in een keer gaat reageren, komt hij sneller op jou been te reageren.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 20:07

Bedankt voor de reacties Lachen
Ik denk dat we er een privelesje van iemand die er heel veel verstand van heeft tegen aan moeten gooien.
Dit kan ik haar niet uitleggen denk ik Lachen

Het aparte vind ik dat ik het ook doe (wel in mindere maten) maar het niet doe als ik andere paarden rijd

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:22

Didoo schreef:
Bedankt voor de reacties Lachen
Ik denk dat we er een privelesje van iemand die er heel veel verstand van heeft tegen aan moeten gooien.
Dit kan ik haar niet uitleggen denk ik Lachen

Het aparte vind ik dat ik het ook doe (wel in mindere maten) maar het niet doe als ik andere paarden rijd

Ik denk dat je hier verstandig aan doet. Heel veel succes ermee en laat nog even weten hoe het gaat Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:03

Didoo schreef:

Misschien dwingt dit zadel jullie in een bepaalde houding waardoor je je bekken niet op de juiste manier kantelt, waardoor je je knie niet laag kunt houden, en waardoor je uiteindelijk dus ook je hak optrekt.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:10

Sonja schreef:
Didoo schreef:

Misschien dwingt dit zadel jullie in een bepaalde houding waardoor je je bekken niet op de juiste manier kantelt, waardoor je je knie niet laag kunt houden, en waardoor je uiteindelijk dus ook je hak optrekt.

ja of je rijd normaal op snellere paarden waar je niet steeds been geeft??

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:11

Ik had het precies hetzelfde.
Ik trok ze ook altijd omhoog.
Ik had wel een zweep, maar daar werd hij alleen maar sneller van,
En het hielp dus niets.
Toen gebruikte ik sporen, dat hielp wel,
Maar het beste is gewoon, om je pony voorwaarts te houden.
Als je veel overgangen maakt, gaat je pony daar sneller op reageren.
Je moet dan natuurlijk niet elke pas met je benen aansporen, want dan lukt het niet.
Dan hoef je maar zachtjes met je benen en drukken en hij doet het al.
Ik oefen het altijd met de les!

Edit: Wat ik ook nog heb geprobeerd, is de beugels wat korter te maken,
Dan is het makkelijker om je hakken uit te drukken.
Als je dat een paar keer doet, en het lukt, kun je ze steeds weer iets langer maken,
Totdat het je ook lukt met je gewone beugel maat.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:21

komt inderdaad vanuit haar heup. ze zit ook helemaal naar rechts en trekt met haar schouder. dit moet dus verbeterd worden.
ik trek ook op met mijn hak omdat mijn benen te lang zijn voor mijn fries. als ik dan een keer flink moet sporen trek ik mijn hak ook omhoog omdat mijn fries nog niet genoeg aan mijn been (kuit) is.
flink oefenen dus.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:38

Ik heb precies hetzelfde, maar ook bij 1 pony, doordat mijn benen er een beetje onderuit komen trek ik mijn hakken op omdat ze op druk niet reageert, maar de laatste tijd reageert ze ook slecht op beenhulp, ik moet echt schoppen, en op de zweep reageert ze ook al niet dus kan haar alleen maar met de stem vooruit krijgen maar dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb ook wel les dus ga hier ook weer mee bezig in de les. Maar dit kun je natuurlijk niet in 1 keer oplossen, dat heeft tijd nodig.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 12:08

Weer bedankt voor de reacties Lachen