Vaak mond open met rijden, op rechts stijf..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Astridhorse

Vaak mond open met rijden, op rechts stijf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 12:25

Hoi,

ik heb al langer een probleem met het rijden, mijn paard is erg stijf op rechts.
Eerst reed ik met een enkelgebroken bustrens, sinds een maand rijd ik met appelbitje, waarmee hij fijner loopt, maar hij heeft ook zijn mond vaak open met rijden.
Hij loopt van zichzelf nogal met zn hoofd hoog, voor mij voelt dat niet erg goed omdat ik het gewoon niet gewend ben, maar als hij ronder loopt, komt hij net achter de loodlijn (dan loopt hij voor mijn gevoel wel goed)..
Als ik op de rechterhand rijd, wil hij links gewoon niet loslaten.
Ik denk wel dat het door mezelf komt, omdat ik zelf links vaak vast hield, maar ik weet het niet precies op te lossen.
Ik rijd veel (kleine) voltes en slangevoltes, dan loopt hij meestal wel goed, maar zodra ik recht uit ga op de rechterhand, kan ik er voor mijn gevoel gewoon niet aankomen.
Oftewel, mn paard is dus niet recht.

In stap heb ik dit 'probleem' trouwens niet, alleen in draf, en de galop is nu op de linkerhand veel beter geworden dan op rechts.
Hij heeft wel vaak zn mond open, en hij kwijlt nogal, dit deed hij altijd al wel.
Hij heeft trouwens een ontzettend dikke, lange tong, die altijd een beetje uit zn mond komt aan één kant.

http://img213.imageshack.us/img213/8530/dsc01109qb9.jpg
Hier even een foto uit mn profiel (ik heb op deze pc geen foto's staan).
Als je goed kijkt kun je zn tong zien.

Waarom hij zn mond bijna altijd open heeft weet ik niet, ik hang echt niet steeds aan de teugels, ik probeer zo veel mogelijk los te laten (vooral links dus), wat hij op rechts niet beantwoord.
Ik probeer hem ook zo actief mogelijk te houden, wat dan weer wel en dan weer niet werkt.

Weet er iemand goede tips om mn paard recht te krijgen?
En wat ik fout doe waardoor hij zn mond zo vaak open heeft?

Alle tips zijn welkom Lachen
(op de foto heb ik trouwens een érg strenge hand.. Bloos )

Jootjuh

Re: Vaak mond open met rijden, op rechts stijf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:39

Misschien helpt het als je op de lange zijdes af en toe ook stelling vraagt, (een soort schouder binnenwaarts zeg maar). Hierdoor gaat hij z'n spieren een beetje oprekken.
Loopt hij aan het einde beter dan in het begin? dan heeft hij misschien gewoon tijd nodig om een beetje z'n spieren op te warmen.
ik hoop dat je hier iets aan hebt, suc6!!

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 12:44

Dit doe ik idd vaak, zowel op links al rechts vraag ik stelling naar binnen of naar buiten.
Op links vind hij het beide kanten op niet moeilijk, op rechts valt hij bij rechts vaak naar binnen.
Dat gaat dan over de draf, trouwens. In stap vindt ie het makkelijker.
Het is idd een beetje een dieseltje, in elk geval bedankt Knipoog .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:53

is er al een goede tandarts wezen kijken??

kan ook heel goed zijn dat het bit wat je nu gebruikt is te dik is, omdat je ook zegt dat hij een dikke tong heeft.
heb je al es bitloos geprobeerd om te kijken of er verschil is?

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 13:12

Tandarts is geweest, wanneer dat was weet ik niet meer precies, niet zo heel lang geleden.
Ik weet niet meer wat ze gezegd had, dat hij dikke lagen had? (kan dat wel Dromen )
In elk geval had hij toen geen haken, die zijn er in april afgevijlt, en toen zij kwam was het niet weer nodig.

Ik weet niet of het bit te dik is, hij is niet echt dik namelijk.
Bitloos heb ik nooit geprobeert, simpel omdat ik daar 0,0 ervaring mee heb Bloos .
Zou het wel graag willen proberen, ga het ook wel eens overleggen met mn instructrice Lachen .
Maar ben ook niet van plan om altijd bitloos te gaan rijden, ik wil vooral dat mn paardje zich lekker voelt en soepel is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:23

hmm als zijn lagen opgezet zijn is dat niet zo lekker voor het paard om dan een bit in te hebben.
ten slotte ligt het bit daar dus op Knipoog
vind wel dat je dan moet gaan kijken waarom die lagen opgezet zijn,misschien je veearts vragen?

ik vind dat je altijd eerst alle medische oorzaken gaan uitsluiten bij mond problemen en dan naar je eigen rijstijl gaan kijken Knipoog

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 13:35

Ze waren niet opgezet, alleen waren ze wat aan de dikke kant, maar volgens de tandarts zou dat geen kwaad kunnen. Toen de veeartsen hem behandelt hebben, hebben ze er niets over gezegd.

Sowieso weet ik dat het door mn eigen rijstijl komt dat hij stijf is, omdat ik een hele tijd gewoon alleen maar vasthield en niet losliet Hamer

Ik denk niet dat ik zelf de tandarts/veearts kan laten komen, aangezien mn vader alles moet betalen.
En hij is maandag nog bij de veearts geweest (ook voor bijna niets eigenlijk), ik denk niet dat hij dat leuk gaat vinden Bloos .
Ik ben het wel met je eens, hoor, maar ik denk gewoon dat dat heel moeilijk gaat worden.

anne_louise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:16

Het zou ook nog vanuit zijn rug kunnen komen. Mijn paard heeft ook last van haar rug (artrose in de wervels), waardoor de wervelkolom minder goed kan buigen.
Wat mij altijd goed geholpen heeft is veel voltes rijden en voorzichtig stelling vragen en dan weer onspannen. Zeker niet gaan trekken aan je binnenteugel. Als je paard aan 1 kant vast zit heb je inderdaad de neiging om hier meer druk op te zetten maar zoals je merkt heeft dat geen zin. Ik zou proberen maar kleine stukjes rechtuit te rijden en dan weer een volte in. Als je paard op het rechte stuk nog niet goed op 2 teugels te rijden is heeft het ook geen zin om dit maar achter elkaar te blijven doen. Bij mijn paard verbeterde dit met veel oefenen langzaam aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:36

Astridhorse schreef:
Sowieso weet ik dat het door mn eigen rijstijl komt dat hij stijf is, omdat ik een hele tijd gewoon alleen maar vasthield en niet losliet

tja dan word het dus tijd om je rijstijl te veranderen aan te passen!!
niet te snel willen, duurt nou eenmaal best een tijd voor een paard aan een nieuwe stijl went.
succes!