Ik durf niet meer na val..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Ik durf niet meer na val..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 12:08

Hallo allemaal,

Ik heb een groot probleem met mezelf, want ik durf niet meer op mijn paard sinds ik er 2 maanden geleden (hard) ben vanaf gevallen..

Ik heb haar gekocht in maart 2007 en het ging eigenlijk steeds beter, wel bén ik altijd al geen held geweest en ben ik altijd al op haar gestapt met een gespannen idee(ivm de overstap van pony naar paard), maar het ging de laatste tijd eigenlijk wel weer makkelijker en ik kreeg steeds meer het gevoel dat het mijn paard was en ik leerde er steeds beter op te gaan zitten enzo(in het begin als ze schrok hing ik er soms al half naast, dus dat speelde ook mee in mn angst).
iig heel veel les gehad(2x per week) en de startkaartaanvraag was al bijna de deur uit..

Maarja, begin oktober gingen we dus springen in de les, het ging echt heerlijk en ik was nog nooit zo hoog geweest! Als afsluiter een moeilijk kruisje en daarbij kwamen de kriebels al weer omhoog.. Tos voelde dat natuurlijk dus die ging ook twijfelen, dus mn instructrice moedigde ons aan en Tos sprong er heel netjes overheen, alleen ik ging dus totaal niet mee in de beweging en viel dus na de sprong eraf. Echt helemaal niet de schuld van mn paard! Ik ben er daarna nog opgestapt maar was echt ontzettend duizelig dus ik heb nog over balkjes gedraaft en ben er daarna afgegaan.
Op maandag kon ik mn nek echt niet bewegen dus thuis gebleven van mn werk, van mn baas moest ik maar even naar de dokter gaan. Dat klonk heel stom eigenlijk, maarja, toch maar gedaan. Tot mn schrik moest ik door naar het ziekenhuis maar gelukkig was er niks te zien op de foto's. Dusja, paar dagen thuis gebleven tot ik mn nek weer iets kon bewegen en toen weer gaan werken. Na een week bleef die pijn nog steeds aanhouden en ben ik dus teruggegaan naar de dokter, en sindsdien loop ik bij de fysio en mag ik niet rijden.

Nu mag ik sinds 2 weken weer rustig gaan beginnen met rijden, ik heb sindsdien 2 keer op mijn fjord gereden, alleen gestapt, want als ik ga draven gaat mn nek al weer pijn doen..
Maar de stap om op mijn paard te gaan rijden vind ik zó ontzettend groot.... Ik gebruik nu steeds het excuus dat ik alleen maar mag stappen en weet ik het wat al. Maar ja, dat paard kan toch ook stappen??

Echt ik weet niet meer wat te doen, ja ik móet mn instructrice bellen, maar het probleem is dat ik er dan wrs zelf ook op zal moeten (om der bv uit te stappen), en alleen dat idee houd me al tegen om haar te gaan bellen..
Tos is in die maanden een aantal keer bereden door een collega van mn moeder, maar de laatste keer is ook al weer even geleden.. Kortom, ik verwacht dus ook dat ze zal schrikken of me uit zal proberen, en straks val ik dan weer...

Jokonootje

Re: Ik durf niet meer na val..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:48

kun je niet iemand even vragen of hij/zij even mee wil lopen met je paard. Desnoods eerst gewoon vast houden. En dan langzaam weer opbouwen dus ook weer even aan de longe en als je je vertrouwen dan weer hebt kun je het los proberen. Dit zal misschien een aantal nodig zijn maar op die manier kun jij je vertrouwen wel weer terug winnen.

Wendyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 16:26

ik snap best dat je niet gelijk meer op je eigen paard durft te rijden maar (zoals jolanda) al zei kun je het best vragen of iemand mee wil lopen en als dat goed gaat zul je vast wel meer durfen Knipoog

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 16:34

Wat nou als je er gewoon opgaat, en iemand (bijv. je instructrice) mee loopt door de bak rond? En het is niet slim dat jouw paard nu niet gereden word, want dan is die de eerst volgende keer helemaal hyperactief, dus laat sowieso iemand hem berijden als je zelf nog niet durft.

irismill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:05

Idd, wel verstandig om hem/haar nu niet stil te laten staan.
Weer een beetje vertrouwen winnen, grondwerk een idee?
En als je er weer opkruipt zou ik het eerst even aan de longe doen of dat er iemand naast loopt, voor het vertrouwen Knipoog
Succes!

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:54

Ik zou gewoon vragen of de iemand haar de eerste keren in het begin even vast wil houden en dan later ernaast mee wil lopen totdat je weer wat meer vertrouwen hebt. Dan kun je bijvoorbeeld wat (kleine) voltes om die persoon heen gaan rijden, totdat je het gevoel hebt dat je het weer aandurft om 'alleen' verder te rijden Lachen

boeflover schreef:
Echt ik weet niet meer wat te doen, ja ik móet mn instructrice bellen, maar het probleem is dat ik er dan wrs zelf ook op zal moeten (om der bv uit te stappen), en alleen dat idee houd me al tegen om haar te gaan bellen..

Ik zou wel gewoon gaan bellen Lachen Zij kan je waarschijnlijk het best helpen, en als je eerlijk vertelt dat je nu bang bent om weer te gaan rijden zal ze je echt wel goed begeleiden hoor Lachen Je instructrice kan haar bijvoorbeeld eerst rijden, zodat je paard al even lekker heeft gelopen en haar energie wat kwijt is, en daarna kun jij er dan even op. Als je zegt dat je echt bang bent zal ze je heus wel goed begeleiden en je paard bijvoorbeeld eerst even voor je vasthouden Lachen Als je niet belt maak je het voor jezelf alleen maar moeilijker denk ik, want het is juist lekker als je nu even goede hulp krijgt Lachen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:58

Het lijkt mij eigenlijk wel een goed idee als je je instructrice erop laat rijden, zij weet hoe jij je paard rijd en als je naderhand uit gaat stappen dan kan je weer even wennen. Als je gaat uitstappen, dan heeft hij al gewerkt en is waarschijnlijk lekker rustig. Dan kan je het weer langzaam opbouwen, nog een beetje werken voor het uitstappen (in stap) en daarna steeds meer. Dan kan je weer wat vertrouwen erin krijgen.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:35

Ik denk dat de eerste stap is om ook naar buiten toe, en vooral aan je instructrice, toe te geven dat je bang bent geworden. Dat is helemaal niets om je voor te schamen.
Misschien ken je iemand die je pony een poosje bij wil rijden zodat ze aan het werk blijft, niet zo heet is en jij er straks weer met wat meer vertrouwen durft op te stappen.
Bedenk je wel dat hoe langer je uitstelt, hoe moeilijker je het jezelf maakt.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:53

ik denk dat je zelf zekerder bent op je fjord,rij daar nog een tijdje op door totdat je in elk geval geen pijn meer hebt.
zo kan je vertrouwen ook weer sneller groeien.
kan je zus je paard niet nog een maandje rijden,of je instructriese inplaats van les?
[bij wie les je?]
zet niet teveel druk voor jezelf op de ketel want dat maakt het alleen maar moeilijker Knipoog
je hebt die fjord,gebruik hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 00:53

Eerst lekker paar dagen longeren, dan je instructeur erop zodat jij kan zien dat het paard inderdaad braaf is, en vervolgens jij erop. Desnoods aan de longeerlijn, zodat je een lesje houding/zit/ontspanning kunt doen.

Hartstikke goed van je dat je je angst onderkent en aan wilt pakken!

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:34

Laat inderdaad in het begin iemand mee lopen, maar je moet vooral jezelf duidelijk maken dat je er gewoon over heen moet! Dat is moeilijk en ik weet er zelf ook genoeg van, heb 2 keer een bot gebroken en heb met 1 paard in het verkeer 2 schade vergoedingen lopen! Het is moeilijk om na zo'n ongeluk weer op hetzelfde paard te stappen. Maar ik wist dat ik wou rijden en dat ik het egt niet kon missen en heb mezelf er over heen gezet en ben er weer op gestapt. Na een tijdje ben je overal weer overheen! Je moet eigenlijk heel dom denken: Ik kan een been breken maar dat gaat ooit wel weer over. Je moet ook leren om je over dingen heen te zetten maar je hebt het bij alles in je leven nodig. Dus probeer je hooft leeg te maken en een liedje te zingen en met mensen praten terwijl je aan het rijden bent helpt ook altijd!

Succes!

iingee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:08

probeer eerst weer het vertrouwen op te bouwen lekker wandelen en poetsen.
en ga anders eerst aan de longeerlijn en pak het weer rustig op.
veel succes!!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:27

Misschien kun je haar eerst een paar dagen lekker longeren. Zo kan ze haar energie alvast lekker kwijt voor als jij er weer op klimt. Vraag of een vriendin eerst wil rijden en dat jij er daarna nog eventjes op stapt. Kijk gewoon zelf hoever je durft te gaan. Niet teveel in 1 keer doen... gewoon rustig opbouwen. Tegen de tijd dat je het weer ziet zitten bel je gewoon je instructrice. Ze begrijpt je probleem vast wel!
Zet um op! Je kan het! Succes! Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:34

Ik ben ruim 2 maanden geleden ook erg hard van mijn jonge paard gevallen. Ik weet in mijn hoofd dat het een schat is en dat frisheid was maar mijn gevoel werkt niet mee. Ik heb mijn instructeur hem 2 x per week laten rijden en hem zelf gelongeerd. Verder heb ik mijn andere paarden eerst opgepakt. Toen ik weer met mijn jonkie begon ging mijn instructeur er eerst op en daarna ik. Ik longeer hem eerst nog en ga er daarna op. Verder heb ik een cap op en bodyprotector en zorg ik dat ik hem niet rij als ik alleen ben. Het gaat langzaam aan steeds beter. Het gekke is dat ik het alleen bij hem heb. Ik vertrouwde hem zo dat mijn vertrouwen toch een beetje geknakt is.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:37

Bedenk in de eerste plaats dat je van niemand MOET rijden op je paard. Bedenk dan voor jezelf of je echt weer op dat paard wilt rijden. Zo ja, dan zul je toch de stap moeten zetten. Vraag een ervaren iemand je te helpen. Eerst lekker longeren zodat de frissigheid eraf is. Dan erop terwijl iemand je paard aan de longe houdt, dan kan er weinig gebeuren. Als jij het vertrouwen weer hebt ga je weer zelf rijden.

Burberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:43

ik ken dat probleem Tong uitsteken
ik had het zelf ook alleen ik heb 5 jaar geen paard meer durven rijden Tong uitsteken
maar ik zou gewoon eerst hem gaan longeren enzo dat die zn energie tog kwijt kan .
en daarna gewoon vele met hem gaan wandelen ofso0w en poetsen ne zulke dingne en daarna met iemand die jij zlef echt vertouwd jij op je paard en dta zij hem vast houd .
en dna aan d elonge daarna en dan gewoon weer los enzo .

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:13

heey, even tussendoor, het is al weer een poosje geleden. Hoe ben je verder gegaan??? *ff updaten Tong uitsteken*

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:13

Hoe is het nu met je nek? Kan je al draven?
Vraag anders of iemand hem vast kan houden aan de longeerlijn. Dan heb je een veiliger gevoel!

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:19

ga hem in het begin gewoon longeren zodat hij zijn energie kwijt is. en als je durft/klaar voor bent dan ga je er even misschien maar 1 minuut op en zo iedere keer beetje bij beetje, maar ik ben het ook eens dat je met iemand naast je paard gaat wandelen en hem vasthoud en dat je er zelf opgaat.
natuurlijk is dit er moeilijk. ik heb het zelf ook gehad maar mijn pony gooide me er iedere week een keer of 4 af. je moet doorzetten en vertrouwen in je paard. jij moet beginnen met vertrouwen geven, geen enkel paard begint met vertrouwen geven dat moet jij doen.
succes met je probleem moet je iets weten dan zeg je het maar.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 23:29

lisjolienbob schreef:
Hoe is het nu met je nek? Kan je al draven?
Vraag anders of iemand hem vast kan houden aan de longeerlijn. Dan heb je een veiliger gevoel!

Nee het gaat nog helemaal niet met mn nek. Volgens de dokter kan dit nog wel een half jaar duren.
Daarom heb ik ook besloten om mijn rijpaard weg te gaan doen, mijn instructrice gaat haar weer op conditie brengen en dan ga ik op zoek naar een ander baasje voor haar, want ik kan haar moeilijk voor zo'n lange tijd aanhouden en er zelf vrijwel niks mee doen, dat vind ik ook niet eerlijk richting mijn paard.
Ik heb er nog niet zelf op gezeten maar ga dit zeker nog wel doen, ik wil iig nog voor ik haar weg doe er gewoon nog een (paar) keer lekker op stappen/klein stukje draven. Ik heb wel mijn angst al veel beter gerelativeerd voor mezelf en denk er wel gewoon rustig op te durven stappen, maar de eerste keer iig nadat mijn instructrice er op heeft gereden, gewoon los op een volte, aan de longe kan ze toch ook maar weinig doen en er naast lopen hoeft van mij ook weer niet..

Mijn fjord houd ik iig wel nog aan, aangezien hij gewoon heel goed verkeersmak is en het ook helemáál niet erg vind om alleen maar te stappen, juist gezellig. Daarnaast ga ik onze welsh pony beleren voor een karretje, dus ik ben nu bezig met haar te longeren en nog op zoek naar een passend tuigje en daarna karretje. We zullen wel zien of ze het leuk vind én of dit ook geen pijn gaat doen in mn nek.

Iig was het advies van de dokter maar gewoon te proberen wat gaat en vooral wel blijven doen wat gaat, dus gewoon erop (stappen)!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:00

weet je het zeker boeflover.
een halfjaar is sneller voorbij dan je denkt en daarna krijg je mischien spijt...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:04

En weet je zeker dat je een half jaar niet kan rijden? Last hebben betekent niet altijd dat je dingen niet mag of kan. Ik heb zelf na mijn laatste val onder andere mijn stuitje gekneusd en dat voel ik nog steeds. Rijden op zich kan ik best. Een gekneusd stuitje kan wel een half jaar of langer duren.
Kijk als je bang voor hem bent kan ik dat best begrijpen maar zou dit je bij een ander paard ook weer niet kunnen gebeuren?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:05

Tos ken ik nog wel, de schat, ze komt bij ons op stal vandaan... balen voor je zeg! Jammer ook dat je hebt besloten haar weg te doen... ik hoop dat je een lief nieuw baasje voor haar vindt!