Teugels: hoe en waarom gebruik jij ze?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Teugels: hoe en waarom gebruik jij ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:18

Ik ben erg benieuwd naar antwoorden van andere bokkers hierop:

1. Waar zijn teugels (volgens jou) voor?

2. Hoe mag je ze volgens jou wel gebruiken, en hoe niet?

Ik heb dit aan verschillende dressuurruiters gevraagd en krijg steeds weer andere antwoorden, wat ik erg interessant vind. Op vraag 2: een vindt dat de teugels los moeten hangen, de ander wil contact en vindt dat je ze niet mag kneden maar alleen signalen mag geven voor links, rechts en ho, en weer een ander vindt dat je de teugels juist moet gebruiken met kneepjes (of juist constante druk) om het hoofd in een bepaalde positie te brengen die goed is voor de rest van het lijf - terwijl nummer vier zo'n directe inwerking juist weer verafschuwd en dat de positie van de nek alleen door het rijden van oefeningen verkregen mag worden.

Dat is dan alleen nog maar het gebruik van de teugels. Wat ik zelf misschien nog wel interessanter vond, waren de antwoorden op vraag waar teugels precies voor zijn. Dat varieerde van 'stok achter de deur na gewichts- en beenhulpen', communicatiemiddel (die vind ik zelf altijd mooi vaag Knipoog ), correctiemogelijkheid, enz. Sla je er de boeken op na, van ongeveer zestienhonderd tot nu, dan varieren de meningen ook door alle eeuwen heen. Dus ben ik erg benieuwd naar hoe de teugel nu gebruikt wordt. En vooral naar wat volgens de moderne teugelgebruiker nu precies het doel is van dat kleine stukje leer. Lachen

blensink

Re: Teugels: hoe en waarom gebruik jij ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:32

Leuke vragen.
Teugels voor mij dienen voor en mijn eigen paard erg weinig.
Evt voor een halthouding en een beetje bijsturen als het nodig is maar gebruik ze niet of nauwelijks.
Voor mij zijn teugels eigenlijk echt niet nodig.
Meer het idee om het plaatje compleet te maken en niet met je handen in je zak te gaan zitten Haha! .

Bij mijn bijrijdpaard daar aan tegen dienen ze iets meer, de eigenaar wil zijn paard mooi rond laten lopen en dus helpt het door een beetje met de teugels te spelen (kleine kneepjes, maar geen constante druk en de teugels licht in de hand).
Ookal is het voor mijn gevoel nog te weinig zoals de echte dressuurruiters doen.
Kleine kneepjes in de teugel en meer van voren rijden zegmaar.
Ook is mijn bijrijdpaard iets minder op de zithulpen dus het helpt om meer met de teugels bij te sturen totdat ze de zithulpen beter begrijpt.

Ik ben een ruiter (hobbel maar wat rond zoals sommige zullen zeggen Clown )die weinig tot niet de teugels gebruikt en voor mij zijn ze dus eigenlijk overbodig, maar ik doe ook niet aan sport want bv voor dressuur en springen kan het misschien wel handig zijn.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:26

Doel:
Evt. richting aangeven, stelling/buiging vragen. Duidelijkheid verschaffen naar het paard toe, over hoe en wat je van hem wilt (lichter idh maken bijv.)

Gebruiken voor:
Alleen die dingen dus. Niks niet spelen, als je de achterhand activeerd, dan komt dat zgn. 'aan de teugel' wel, alleen snappen veel mensen dit niet.
Om je paard stelling/buiging aan te leren kan het handig zijn om je hand wat naar BOVEN te doen, dus NIET naar je toe (dan begrens je het binnen/buiten voorbeen), en ook niet v/d hals af, want v/d hals af is Sturen. Lachen
Verder een continue lichte verbinding met de paardenmond, zonder verbinding loopt het paard sneller onder je weg (op de voorhand) en heb je er niets aan om de achterhand eronder te rijden.
Van los-vast contact weet het paard al helemaal niet waar hij aan toe is.
Ik hoop dat je zo voldoende begrijpt wat ik bedoel, zo niet, vraag maar Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:59

ik vind dat je er best een beetje druk/contact op mag hebben met de mond, máár, dat bereik je alleen door van achter naar voren te rijden, en zo de aanleuning eraan te rijden, als je de teugels in boogjes hebt hangen heb je geen (goed) contact met de mond, maar je moet er ook weer niet aan gaan scheuren, gewoon een normale 'gezonde' druk dus, wat je bereik door het van achter naar voren rijden.

dan kun je je paard ook instellen waar je wil, zonder alteveel aan die voorkant te zitten.
en open jij je hand, of doe je je hand laag, en geeft been bij dan zal het paard je hand ook gaan volgen.
dat lukt je namelijk vaak niet als je alleen maar aan de teugels zit te sjorren en hem in de krul zit te trekken, dan zal hij dus ook echt je hand niet naar beneden gaan volgen, eerste wat ie dan zal doen is zijn hoofd omhoog (logisch, hij krijgt eindelijk wat vrijheid/lucht...)

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:24

Vooral in het begin heb je ze nodig om te sturen, stelling te vragen en je paard recht te richten. Hoe verder je bent in de africhting van je paard hoe minder je die stukjes leer nodig hebt Haha!
Ik ben niet zo'n voorstander van het kneden al heb ik het zelf ook veel gedaan, omdat je snel de neiging hebt het paard met je teugels te corrigeren i.p.v. met je zit en beenhulpen.
Bovendien zie je vaak aan het hoofd van het paard dat iemand veel aan de teugels en dus aan de mond zit (te diep lopen, hoofd schudden).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:10

Doel van de teugels: sturen, stelling, remmen bij een jong paard en afbouwend naar stok achter de deur. Tevens de ene kant van de verbinding van achteren naar voren, die wel aan de achterkant gemaakt moet worden maar niet aan de voorkant weer weggegeven.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:40

1:
Om je andere (zit/been/stem) hulpen te versterken (als je paard die niet begrijpt)
En om een paard steun te bieden bij de aanleuning. Een jong paard bijv. moet leren dat hij in aanleuning kan ontspannen. Wat veel mensen 'vragen' noemen, da's eigenlijk druk vermeerderen op de kaak als je met bit, of neus als je bitloos rijd. Die druk voelt niet prettig voor het paard en hij gaat dan zoeken naar een manier waarop hij aan die druk kan ontkomen. Als het paard dan met zn hoofd omlaag komt en voelt dat er geen druk meer is (waar de ruiter dus zn hand ontspant) leert hij dat hij daar zelf ook kan ontspannen, en dat er daar geen druk is en dat die er wel is als hij zn hoofd omhoog gooit. Als je dan van achter naar voren rijd, en van voren (eerst helpt zoeken dmv 'vragen' en dan) aanneemt door licht contact, kan je paard ontspannen door zn hele lichaam. De spieren in de kaak, nek, hals, rug, buik, achterhand, alle spieren moeten loslaten..

Maar er zijn ook mensen die hun paard met bijv. een neckrope in verzameling kunnen rijden. Alleen met die neckrope oefen je ook wel wat druk uit, met je handen. Dus is eigenlijk het zelfde effect, maar dan niet met teugels op het hoofd, maar met zo'n neckrope touw op de hals..

x_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:36

Ik gebruik ze meer alleen om stelling te geven, verder als een paard niet op mijn zit een ophouding maakt, neem ik toch mijn teugels wat korter om een nette ophouding te maken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 00:42

1: Om mee samen te werken met de rest.
Teugels zijn niets zonder mijn benen. En mijn benen, niet niets, maar minder zonder teugels
2: Trekken, of het nou naar links/recht/boven/beneden/voor of naar achter is, zie ik als pijn doen en alles wat daar op lijkt hoor je niet bij je maatje te doen
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 01-01-08 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 01:13