1. Waar zijn teugels (volgens jou) voor?
2. Hoe mag je ze volgens jou wel gebruiken, en hoe niet?
Ik heb dit aan verschillende dressuurruiters gevraagd en krijg steeds weer andere antwoorden, wat ik erg interessant vind. Op vraag 2: een vindt dat de teugels los moeten hangen, de ander wil contact en vindt dat je ze niet mag kneden maar alleen signalen mag geven voor links, rechts en ho, en weer een ander vindt dat je de teugels juist moet gebruiken met kneepjes (of juist constante druk) om het hoofd in een bepaalde positie te brengen die goed is voor de rest van het lijf - terwijl nummer vier zo'n directe inwerking juist weer verafschuwd en dat de positie van de nek alleen door het rijden van oefeningen verkregen mag worden.
Dat is dan alleen nog maar het gebruik van de teugels. Wat ik zelf misschien nog wel interessanter vond, waren de antwoorden op vraag waar teugels precies voor zijn. Dat varieerde van 'stok achter de deur na gewichts- en beenhulpen', communicatiemiddel (die vind ik zelf altijd mooi vaag
), correctiemogelijkheid, enz. Sla je er de boeken op na, van ongeveer zestienhonderd tot nu, dan varieren de meningen ook door alle eeuwen heen. Dus ben ik erg benieuwd naar hoe de teugel nu gebruikt wordt. En vooral naar wat volgens de moderne teugelgebruiker nu precies het doel is van dat kleine stukje leer.
.
)die weinig tot niet de teugels gebruikt en voor mij zijn ze dus eigenlijk overbodig, maar ik doe ook niet aan sport want bv voor dressuur en springen kan het misschien wel handig zijn.