[RT-P] ik zit als een zak aardappelen :\ daar wil ik vanaf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[RT-P] ik zit als een zak aardappelen :\ daar wil ik vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:08

ik zit nogal met een probeem. ik zit als een zoutzak in het zadel..
ik zit best onderuit gezakt, en daardoor wordt mijn beenhouding ook zwaar verstoord.
nu vraag ik me af wat ik hier het beste aan kan doen.

ik meot wel zeggen, dat dit zadel ook niet erg veel goed aan mijn houding doet.. zadel valt mij te klein. maar dit probleem wordt opgelost. ik ben op zoek naar een ander zadel (en ik heb een hele mooie goed onderhouden dressuurzadel op het oog), eentje die mij en mijn paard wél goed past Lachen

tot dan zou ik graag tips hebben, wat ik aan mijn houding zelf kan verbeteren.
ik heb les, maar alleen onder de les, wordt op mijn houding gelet. als ik zelf rijd, val ik helemaal terug in mijn oude houding, en let ik alleen maar op dat mijn paard goed ontspannen loopt..

Alicia2u

Re: [RT-P] ik zit als een zak aardappelen :\ daar wil ik vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:13

Ik raad je het boek van Anne Muller, Wat beweegt de ruiter aan. Er staan veel oefeningen in die je ook zonder paard kunt doen, waardoor het zitten op je paard ook makkelijker wordt.
Een trainingsbal of Balimo kan je ook helpen met je zit en het begrijpen van de inwerking van je bekken.
Ook zou je wat lessen bij een centered riding instructeur kunnen overwegen.
Het is moeilijk om specifieke tips te geven op deze manier. Heb je misschien een foto of filmpje? Dan kan ik je waarschijnlijk wel meer tips geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:19

dat boek heb ik liggen inderdaad Ja zal hem nog eens doorkijken Haha!

tja foto of filmpje heb ik er zo niet van Ja ik zit zegmaar een beetje voorover, met een hele bolle rug.. Scheve mond

bedankt voor je tips Haha!

denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:17

Inderdaad, dat boek is erg goed. Lachen

Probeer tijdens het rijden veel aan je houding te blijven denken, want hoe meer jij in balans en makkelijk op je paard zit, hoe makkelijker je paard kan ontspannen en doen wat jij wilt.

Waarschijnlijk zal het ook erg veel schelen als je een goed zadel hebt, dus probeer die zo snel mogelijk te regelen. Ja

Succes!

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:03

Blijf jezelf controleren, zit ik recht? zit ik recht? zit ik recht? Of zet iemand naast de bak die er op blijft letten en die steeds maar; RECHT ZITTEN!! schreeuwt..
Ook kan het helpen om thuis, op de fiets en op school goed rechtop te blijven zitten (niet stijf ofzo natuurlijk) maar als het een gewoonte wordt om rechtop te zitten dan zal het op het paard misschien ook wat makkelijker gaan..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:28

Buikspier- en rugspieroefeningen Ja
Ik heb tijdens mijn herniaperiode heel hard gemerkt dat je zonder buik- en rugspieren echt niet recht op je paard kunt zitten. Dat spiercorset MOET sterk genoeg zijn anders ga je heel raar zitten om de klappen die je wervels krijgen te ontlasten.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:51

bij mij helpt het heel goed dat er iemand langs de bakrand staat om maar te blijven roepen Recht zitten. Voor je uit kijken. etc.
Ik weet niet of je iemand hebt die dat even kan doen. Op deze manier als het twee keer per week ongeveer gebeurd dan denk ik de rest van de dagen er zelf wel aan... Ook mijn instructrice roept aan een stuk door VOOR JE KIJKEN !!
Tot vervelends aan toe...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:59

Jolanda_ schreef:
bij mij helpt het heel goed dat er iemand langs de bakrand staat om maar te blijven roepen Recht zitten. Voor je uit kijken. etc.
Ik weet niet of je iemand hebt die dat even kan doen. Op deze manier als het twee keer per week ongeveer gebeurd dan denk ik de rest van de dagen er zelf wel aan... Ook mijn instructrice roept aan een stuk door VOOR JE KIJKEN !!

Mijn ervaringen met deze methode zijn dat je uiteindelijk een heel gespannen en onstabiele ruiter krijggt die al de spieren aanspant om maar zo recht en stil mogelijk te zitten. Dat is niet de manier. Het lijkt misschien heel wat, tot je moet gaan voelen wat je paard doet en dan merk je dat je al je communicatiemogelijkheden verstopt hebt met spanning. En die spanning krijg je er maar heel moeilijk uit. Ik zie liever een ontspannen ruiter die wel in balans zit, maar met een minder mooie houding, dan een gespannen ruiter die kaarsrecht op het paard zit.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:05

Alicia2u schreef:
Jolanda_ schreef:

Mijn ervaringen met deze methode zijn dat je uiteindelijk een heel gespannen en onstabiele ruiter krijggt die al de spieren aanspant om maar zo recht en stil mogelijk te zitten. Dat is niet de manier. Het lijkt misschien heel wat, tot je moet gaan voelen wat je paard doet en dan merk je dat je al je communicatiemogelijkheden verstopt hebt met spanning. En die spanning krijg je er maar heel moeilijk uit. Ik zie liever een ontspannen ruiter die wel in balans zit, maar met een minder mooie houding, dan een gespannen ruiter die kaarsrecht op het paard zit.

Dat ligt er maar net aan. Bij mij werkt het juist wel want dan denk ik alleen maar OHW ja..
en zet ik mezelf weer even recht. Het is niet zo dat ik gespannen ga zitten. Ik voel mijn paard dan alleen maar beter maar omdat ik lang zonder les heb gereden is het er ingeslopen en zak ik onderuit doordat ik naar beneden kijk wat mijn paard aan het doen is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:10

Precies, dan denk je 'ohw ja' en span je je spieren om weer in de goede positie te komen. Je aandacht blijft dan even bij die spieren zodat je minstens een half rondje daar extra op geconcentreert bent en daarna verslap je weer in je oude gewoonte.
Beter is om je houding zonder paard te verbeteren, zodat je daar ook in het zadel profeit van hebt. Wedden dat jij ook niet goed op je stoel zit? (De meeste mensen niet hoor Knipoog ) Daar ligt de oorzaak van het probleem en dat los je niet op door met kracht te compenseren. Die rust en balans in je lichaam vind je enkel door ontspanning, zowel met als zonder paard!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:16

ik zit zeker wel goed op mijn stoel anders krijg ik last van mijn rug... Een half rondje is wel overdreven hoor denk dat ik hooguit 2 passen even mezelf moet rechten. Het is bij mij ook puur dat ik naar beneden kijk en alleen naar voren hoef te kijken en ik daardoor al weer recht ga zitten...
Maar goed wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:57

bedankt voor al jullie tips Haha! hier kan ik zeker wat mee!
ik ga inderdaad maar eens spieroefeningen doen. heb ook best een zwakke rug, dat merk ik wel Ja heb ook therapie gehad voor mijn rug.
vind ik een super idee, voortaan ga ik dat iedere dag doen Ja

tja recht zitten op school en overal Nagelbijten / Gniffelen ik zit inderdaad overal slapjes Nagelbijten / Gniffelen ga ik ook op letten Ja

bedankt voor al jullie tips en hulp!

zadel is in aantocht, heb een heel mooi zadeltje te koop gezien, wat ik goedkoop kan krijgen, nu alleen nog de vraag past het. Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:18

Let bij de aanschaf van het zadel niet enkel op de pasvorm voor het paard, maar ook voor jou. Bekijk waar het diepste punt van de zit is en hoe, in verhouding, de beugels afhangen. Veel zadels werken namelijk een stoelzit in de hand, doordat het diepste punt van de zit veel verder naar achteren zit dan de ophanging van de beugels. Op die manier kun je nooit optimaal in balans zitten. Gewoon een kleine tip om extra op te letten Knipoog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:27

Een ander zadel kan inderdaad een groot verschil maken.
Ik heb zelf ook moeite om rechtop te blijven en mezelf lang te maken. Nu heb ik een zadel met wat meer kniewrong en een iets diepere zit, waardoor ik wat zekerder zit. Ik zoek nu meer "vanzelf" een betere houding op.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 04:54

Alicia2u schreef:
Jolanda_ schreef:

Ken ook iemand die zit dus echt loodrecht op het paard alleen die rug is dus een gespannen plank,en dat zie je ook aan het paard die loopt ook als een gespannen plank,plus dat ze het dier opheft met de handen dus nek en rug zijn twee gespannen planken,ruiter zit dus recht maar op de verkeerde manier er zit geen vering in.

Rooobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:35

ik span gewoon me buikspieren aan en dan zit ik wat rechter.

936

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:00

Helpt het als er iemand meekijkt en continu je erop wijst? Dat afbouwen en zelf denken : recht zitten!
En wat je zelf zegt, het zadel is te klein, misschien kun je daar iets aan veranderen? Een goed zadel kan echt wonderen doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:51

@rooobin, spieren aanspannen schijnt niet goed te zijn, omdat je dan heel gespannen zit. daar schijn je je paard mee te belasten.
@936: ik ben inderdaad met een nieuw zadeltje bezig Ja ik heb een leuk dressuurzadeltje op het oog (tweedehands via een bekende van mij, dus vertrouwt Knipoog ). van 17 inch Haha!
nu weet ik niet hoeveel inch mijn zadel nu is. staat nergens op het zadel en is volgens mij al tien jaar oud ( is van het merk cadet, is dat bekend bij iemand? )
dus de vraag past 17 inch mij Tong uitsteken maar dat komt tegen de tijd dat we hem gaan passen op mijn pony Haha! dan kan ik meteen kijken of hij mij ook past *LOL* Tong uitsteken

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:49

Je kunt ook eens een keer een workshop of zitles volgen. Dan wordt er aan jouw specifieke verbeterpunten gewerkt. Dan krijg je ook oefeningen mee die je zonder paard kunt doen om je houding te verbeteren.
Vanachter de pc is het nogal moeilijk om echt te helpen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:04

bedankt voor de tip!
ik heb een vakantie foto van mezelf gevonden, waarbij ik op een groot paard rijd. en daarbij zit ik dus ook als een zak aardappen.
ik zou die wel heir kunnen plaatsen zodat jullie kunnen zien wat het precies is?
wat ik zelf van die foto kan zien, is dat ik de teugels te ver richting het bit pak, en dan met mijn armen gestrekt ga rijden Nagelbijten / Gniffelen en dat ik dan voorover ga zitten om klappen op te vangen? Scheve mond
tenminste dat maak ik eruit op. maar van een foto is het natuurlijk moeilijk op te leiden..

als alles meezit, komt er zondag iemand met een zadel. dus dat is hopelijk het zadelprobleem al verholpen!