Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Karen_enter schreef:Hééj lieve bokkers,
Ik heb een probleem en hoop dat jullie me alvast wat raad kunnen geven om het proberen op te lossen.
Sinds 2 maanden heb ik een nieuwe verzorgpony, hij heet Mickey en is 21 jaar.
Je zou zeggen 21, die is al versleten en zo mak als wat.
Maar het tegendeel is waar, hij is nog heel fit, en is nog zeer vlot.
Soms zelf zo vlot, dat ik hel gewoon met geen mogelijkheid meer stil krijg.
Zo ook vanmiddag, het stappen en draven ging allemaal prima, tot ik wou aanspringen in galop.
Ze vertrok met een enorme vaart, en ik wou hem rustiger laten galoperen.
Maar ik kon proberen wat ik wou, hij was met geen mogelijkheid stil te krijgen!
Ik zag maar 1 oplossing, richting de omheining rijden.
Ik dacht dat hij dan zou stoppen, maar hij liep gewoon tegen de omheining!
Ik was natuurlijk heel erg verschrokken en was meteen afgestapt om te kijken of hij iets had.
Gelukkig mankeerde hij niks, maar ik heb nu wel pijn in m'n zij.
Kan iemand me raad geven om Mickey rustiger te houden?
Alle hulp is welkom.
Alvast bedankt.
Alicia2u schreef:Er zijn ook mensen die je aan huis les kunnen geven. Informeer eens in de buurt of bij de ponyclub, want ik denk wel dat het nu even nodig is.
Trekken aan de teugels werkt niet, tenminste niet op de goede manier. Probeer eerst ophoudingen op je zit; Denk dat je een boom bent; groei in de hoogte en laat je voeten wortelschieten. Je kont moet smelten in het zadel. Adem diep en lang uit, daarna kom je pas in met je teugelhulp; sluit enkel je vuist. Krijg je geen reactie, stop je met meeveren met de mond.
Oefen dit eerst in stap, gaat dat goed, dan in draf enz. Het duurt soms even voordat het paard de subtielere hulpen kan intepreteren, maar uiteindelijk hebben ze 3 dubbel effect omdat ze in stappen gaan en je paard kan anticiperen wat komen gaat.
Alicia2u schreef:Ook dat is een goede reden om les te zoeken. Een goede instructeur weet je namelijk ook te motiveren.
De enige reden die ik kan bedenken dat hij nu wat minder goed luisterd, afgezien van enige lichamelijk oorzaak (sluit dat asjeblieft uit) is gebrek van consequente actie van de ruiter. Je doet de dingen niet altijd precies hetzelfde of veel te grof en te vaak, waardoor je paard in de war en afgestompt raakt.
Neem m'n tips mee als je de volgende keer weer gaat rijden en kijk of het beter gaat.
Longeer ook eens en kijk goed naar de bewegingen van het paard aan de longe en kijk of je iets speciaals opmerkt, misschien overeenkomsten met het rijden? Probeer de oorzaak van dat gedrag te achterhalen.
Alicia2u schreef:Gaat het aan de longeerlijn wel goed? Of gaat hij dan ook rennen?
Sluit eerst lichamelijke problemen uit; heeft hij last van z'n tanden, rug, zadel? Daarna ga je eens critisch naar jezelf kijken: op het moment dat hij sneller ging, bleef je toen achter in de beweging? Hing je in z'n mond? Bonkte je terug in het zadel? Gaf je ongemerkt been? Kneep je je knieën aan? Raakte je zweep hem perongelijk ergens? Enz. Grote kans dat je het probleem zelf hebt veroorzaakt. Werk aan je houding en balans onder begeleiding van een goede instructrice.
Daar heb je natuurlijk weinig aan als hij eenmaal weg is. Dus neem de volgende tips mee:
Zorg dat de overgang naar de galop goed is; Rustig draven en aanspringen op lichte kuitdruk. Gaat hij harder draven, terugnemen naar langzamere draf of, als hij erg heftig wordt, terug naar stap. Wacht op ontspanning en probeer opnieuw.
Gaat hij te hard in galop, zet hem op de volte. Maak de volte steeds kleiner.
Spring bij voorkeur aan in de eerste hoek na de lange zijde, dan kan hij niet te hard vertrekken. Rijdt ook de hoeken goed door.
Doe maar kleine stukjes; 3 tot 10 passen. Dan kan hij niet op vaart komen en kun jij je overangen goed oefenen.
Belangrijkste is dat je hulp zoekt bij een deskundige, want dit is een potentiele gevaarlijke situatie.

Alicia2u schreef:Gaat het aan de longeerlijn wel goed? Of gaat hij dan ook rennen?
Sluit eerst lichamelijke problemen uit; heeft hij last van z'n tanden, rug, zadel? Daarna ga je eens critisch naar jezelf kijken: op het moment dat hij sneller ging, bleef je toen achter in de beweging? Hing je in z'n mond? Bonkte je terug in het zadel? Gaf je ongemerkt been? Kneep je je knieën aan? Raakte je zweep hem perongelijk ergens? Enz. Grote kans dat je het probleem zelf hebt veroorzaakt. Werk aan je houding en balans onder begeleiding van een goede instructrice.
Daar heb je natuurlijk weinig aan als hij eenmaal weg is. Dus neem de volgende tips mee:
Zorg dat de overgang naar de galop goed is; Rustig draven en aanspringen op lichte kuitdruk. Gaat hij harder draven, terugnemen naar langzamere draf of, als hij erg heftig wordt, terug naar stap. Wacht op ontspanning en probeer opnieuw.
Gaat hij te hard in galop, zet hem op de volte. Maak de volte steeds kleiner.
Spring bij voorkeur aan in de eerste hoek na de lange zijde, dan kan hij niet te hard vertrekken. Rijdt ook de hoeken goed door.
Doe maar kleine stukjes; 3 tot 10 passen. Dan kan hij niet op vaart komen en kun jij je overangen goed oefenen.
Belangrijkste is dat je hulp zoekt bij een deskundige, want dit is een potentiele gevaarlijke situatie.
niks meer aan toe te voegen