opgericht laten lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintjebobo

opgericht laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 22:59

Ik rijd een 5 jarige ruin welke het liefst rond en diep loopt. Dan loopt hij lekker door zijn lijf en op eigen benen. Maar helaas moet hij in de proef opgericht lopen en dit zorgt nog wel eens voor problemen. Als hij wat kijkerig is en hierdoor makkelijk bovin loopt winnen we vaak met monsterscores van rond de 220 punten, maar als hij het allemaal wat minder intressant vindt en het zomers wat warmer is dan wil hij liever dieper lopen waardoor we hier direct streng op afgestraft worden. Nu ben ik hem al aan het proberen meer opgericht te laten lopen, maar dit doe ik slechts enkele minuutjes per dag en varieer dan ook in hoofd halshouding, omdat hij onderin zo fijn los is. Ik probeer hem bovenin te krijgen door mijn binnenhand iets naar voren te brengen terwijl ik met mijn been "check", hierdoor komt hij iets omhoog maar daar blijven is een tweede. Als ik dan meerder "checkmomenten" toepas, dus telkens als hij wil gaan zakken wordt hij wat zwaar op de hand. Ik denk dat hij dat doet omdat hij het niet snapt. Hoe weet hij nu wanneer hij actiever moet draven of juist moet klimmen (opgericht moet lopen)? Het lijkt mij zo verwarrend voor een paard of doe ik het toch goed???? ik zie veel ruiter die het paard bij wijze van spreken optillen met hun hand maar ik geloof niet dat dat de bedoeling is....... Hierdoor zie je toch vaak dat ze teugelkreupel gaan lopen en super zwaar op de hand worden en ik vind het heel belangrijk dat mijn paard lekker op eigen benen blijft lopen.

benangelique

Re: opgericht laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:02

je start is goed, maar je moet richting het plaatsen van de achterbenen gaan. ik ben daar zelf momenteel hard mee aan het trainen bij noob en het kost veel tijd (bij hem in ieder geval). dagelijks zet ik hem meer en meer op zijn achterhand en daardoor komt hij ook meer bovenin.

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 23:08

hoe kan ik dat plaatsen van zijn achterbenen verbeteren?

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:09

d.m.v veel schijnovergangen te rijden, veel figuren rijden enz....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:12

van figuren rijden op zich niet, schijnovergangen en tempowisselingen helpen wel, maar alleen als je weet waar je mee bezig bent.
ik vind het onwijs moeilijk en ben dan ook erg blij met goede instructie

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:14

benangelique schreef:
van figuren rijden op zich niet, schijnovergangen en tempowisselingen helpen wel, maar alleen als je weet waar je mee bezig bent.
ik vind het onwijs moeilijk en ben dan ook erg blij met goede instructie

Figuren rijden ook hoor Knipoog
Bij een volte moet het binnenbeen goed naar het buitenvoorbeen worden geplaatst. Hier train je ook de achterhand mee. Vierkantjes rijden helpt ook heel goed. Ik doe altijd veel tempowisselingen op de volte.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:18

je moet wel weten wat je doet bij het rijden van de figuren. je moet heel bewust het binnenachterbeen plaatsen. als je dat niet doet, helpt het rijden van vierkantjes bijvoorbeeld ook niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:43

Je zou eerst eens aan de hand moeten oefenen , om vooral zelf door te krijgen hoe je een achterbeen goed plaatst, dan kun je het je paard ook duidelijker vertellen als je erop zit,
OOk heel belangrijk is dat je onder je voelt wat er allemaal gebeurd in het lichaam van het paard.
Optillen is gewoon erg fout, het paard moet het op eigen benen leren doen en ruiters die het op deze manier doen zouden ook geen punten ervoor mogen krijgen,