laterale stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Enamorado

laterale stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 16:54

Wie oh wie heeft de goude tip. Ik heb een andalusier die vaak in stap lateraal loopt (ook wel in de de volksmond soms telgang genoemd) Nu zie ik dit zelf heel vaak bij paarden maar ik blijf het een moeilijk verhaal vinden. Men zegt dat het vanuit de rug komt en vanuit spanning maar die van mij is al gekraakt etc en is nu volledig goed in zijn rug. Ik stap regelmatig balkjes met hem en ook aan de longe loopt hij vaak lateraal. Ik probeer hem meer over zijn rug te laten lopen en zijn passen af te maken en tempo te wisselen in stap, maar gaat dit ooit nog over en is er nog een andere tip?

Voor wie niet weet wat lateraal is. Lateraal betekent dat het paard in stap zowel zijn voorbeen als zijn achterbeen bijna tegelijk optilt en weer neerzet. Je krijgt dan een soort 2 takt ipv 4 takt.

muiltje

Re: laterale stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:25

schoudervoor rijden in de stap, kleiner laten stappen zodat je die takt eruit rijd. Maar wel tussen door wer even lucht geven en hals verlengen dna weer opvangen bovenin stellen schoudervoor enz

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:00

Mijn paard liep ook telgang, omdat hij een veel te ruime stap had en nog wat slap was. Nu doet hij het bijna niet meer. Ik heb heel veel tempowisselingen met hem gereden en schoudervoor gezet. Het paard moet vooral sterker worden en kleiner gaan stappen.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:02

mijne deed het als ik teveel druk op de teugels zat..dan deed ik altijd gewoon me teugels wat langer..heeft een paar maanden geduurt en nu doet die het niet meer..en veel vw nw..en schoudervoor idd..

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:52

De mijne doet het omdat hij het "makkelijk" vind lopen. Rug is in orde, benen ook. Scoor ook altijd lage cijfers op wedstrijd op stap, en terecht ook, stap hoort 4tact te zijn. Dat van het Schoudervoor ga ik zeker eens proberen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 08:39

Als een paard er aanleg voor heeft dan is het echt heel moeilijk, vooral als je iets meer wil gaan verzamelen. Ik heb een paard gehad dat vanaf het M1 ook neiging tot telgang had.
Het enige dat bij mij hielp was hem wat langer te laten.

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:53

bij mij werkte langer laten juist averecht, hij liep al telgang de wei in. Ik denk dat de reden waarom hij telgang gaat heel belangrijk is, is het omdat hij gespannen is of omdat hij heel ruim stapt? Bij spanning zou ik hem inderdaad ook wat langer laten en beetje richting halsstrekken proberen te gaan.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:02

Ik kende een paard die dit ook deed. Maar daarbij ging het vanzelf over, als die voorwaarts werd gereden en een beetje losser werd. Oefeningen als schoudervoor werken volgens mij ook wel, zoals eerder gezegd Lachen

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:35

Mijn vorige paard (paard van Oakland1990) deed dit idd ook, uit 'gemak'. Als we aan de hand stapten, of naar het weiland. Precies wat Scum zegt, als ze er aanleg voor hebben is het lastig. Ik kreeg op een clinic het advies voltes te rijden, schoudervoor en wat ruimte geven aan de voorkant.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:25

ik moest bij elke keer dat hij onzuiver ging travers inzetten, zodra de takt terug was weer rechtuit.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:58

Ik ken een paard dat het juist deed als hij ontspannen was met lange teugel buiten. Dat paard stapt van nature heel erg ruim.

Mijn paard doet het als ze gespannen is. Buiten bijv. als ze iets engs ziet. Als ik haar dan laat nageven en bij de les houdt dan doet ze het niet meer. Moet dan wel weer oppassen voor teveel aanvragen want dan doet ze het dus juist wel weer (spanning opbouwen).

Tips die ik gekregen zijn idd ook schoudervoor en balkjes stappen. Moet erbij zeggen dat de stap van ulisse van nature nogal kort is. Als ze in de wei loopt dan stapt ze niet in telgang. De stap blijft voor ons het lastigste onderdeel in een proef. Ben altijd superblij met een zes voor de middenstap.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:18

double schreef:
Mijn vorige paard (paard van Oakland1990) deed dit idd ook, uit 'gemak'. Als we aan de hand stapten, of naar het weiland. Precies wat Scum zegt, als ze er aanleg voor hebben is het lastig. Ik kreeg op een clinic het advies voltes te rijden, schoudervoor en wat ruimte geven aan de voorkant.

Helpen die voltes dan ook daadwerkelijk? Het schoudervoor wel, heb ik vandaag getest.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:00

Ik heb hetzelfde, dus ik volg even Lachen

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:36

Ik heb ook een paard gehad wat veel telgangde.
Ze deed het vooral als ik haar te veel oppakte dus liet ik haar iets langer.
Schouder voor helpt vaak ook goed.
Succes...