Hakken uitdrukken, hakken uitdrukken, hakken uitdrukken....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 14:06

Je kunt geen foto-topic openen of men geeft zelf het commentaar al op de eigen foto's of anderen doen het voor je in overvloed.

Waarom word hier toch zo op gehamerd als het kennelijk een heel erg on-natuurlijke houding is voor de ruiter?

Moet het puur omdat het "mooi" staat? Of heeft het nog een andere functie?

Het zelfde geld voor "Tenen naar binnen draaien".

Het zijn altijd dezelfde commentaren. En niet iedereen kan z'n tenen naar binnen draaien. Ik ben zelf volgroeid, en mijn voeten staan naar buiten (donald duck voeten). Waarom moet er dan zo kramp-achtig gehamerd worden op tenen naar binnen? Als ik het forceer dan hou ik het precies 3 minuten vol. Daarna heb ik verschrikkelijke pijn in mijn gewrichten en pezen.

Het feit dat je hier bij wedstrijden op punten voor word afgerekend vind ik dan ook oneerlijk. Je kunt de bouw van een persoon niet veraneren. De één loopt met z'n voeten naar binnen, de ander met z'n voeten naar buiten. En sommige lopen gewoon met rechte voeten.

Laat jullie mening eens horen. Ik ben benieuwd naar de discussie.

Gr. John Knipoog

Jennylicious

Re: Hakken uitdrukken, hakken uitdrukken, hakken uitdrukken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:25

Je moet je hakken naar beneden doe en je tenen naar de neus van het paard omdat je anders niet in een goede houding zit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:25

Ik heb zelf de pipo houding op het paard. Waarom ik mijn hakken moet uitdrukken en mijn tenen naar binnen moet doen is puur omdat ik de buik van het paard blijf hangen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:28

Ik moet ook altijd goed opletten met het feit dat ik mijn hakken moet uitdrukken.
Ik vind het eigenlijk vrij logisch ..
als jij constant met je hakken drijft krijg je een paard wat slecht aan het been wordt.
Als jij je hakken naar beneden drukt en dus drijft met je kuiten kan je als het nodig is hem nog dat extraporretje geven door je hak even op te trekken. als je dit constant doet is dat extra effect weg.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:31

je kan ook je hakken uitdrukken zonder aan te drijven
je drijft eerder aan als je je hakken optrekt

op het moment dat je knieen naar voren gericht zijn (tenen naar voren/binnen) ligt je been beter aan en kan je beter "sturen"en andere hulpen geven

hakken naar beneden is tevens veiligheid (minder makkelijk door een beugel schieten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:04

Ik heb geleerd ... (maar of het juist is is wat anders Tong uitsteken)
* hakken uitdrukken: daardoor span je je kuitspieren waardoor je makkelijker en beter met je kuiten kan aandrijven, je moet dan eigenlijk niet veel moeite doen om te drijven zeg maar
* tenen naar binnen: om te voorkomen dat je in het bos achter een boom blijft hangen Tong uitsteken Bij ons werd tenen naar binnen gezegd omdat de mensen de neiging hebben hun voeten naar buiten te draaien, en als je dan denkt dat ze helemaal naar binnen gedraaid zijn dan zijn ze evenwijdig met het paard .. (is net hetzelfde als met recht zitten, wanneer jij het gevoel hebt naar achteren te hangen zit je vaak pas goed recht Knipoog ).

Zoiets was het toch, is al een hele tijd geleden en ik moet toegeven dat ik er nu ook totaal niet meer op let Bloos
(maar ik blijf niet achter bomen hangen dus het zal wel meevallen Vork )

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:40

Tja, zo hoort het. Het is lastig om in die houding te zitten, dus velen zullen het fout doen. Daarom zul je het vaak horen, als er foto's geplaatst zijn.

Als je je hakken uitdrukt, heb je waarschijnlijk meer grip op de beugel. Hierdoor zal niet niet naar achteren schieten en zul je hem niet snel kwijtraken. Tenen naar binnen, tja, het is gewoon geen gezicht, zo'n ruiter met kapstokjes Tong uitsteken

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:11

Als je je hakken niet uitdrukt geef je constant een beenhulp, althans dat is bij mij het geval. Als ik mijn tenen naar buiten heb draait mijn hak dus richting mijn paard's buik en komt mijn spoor dus constant tegen zijn buik aan. Ik ben dan nog niet volgroeit maar bij mij heeft het ook heel wat pijn en moeite gekost...

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:06

Als je je hak uitdrukt spant je kuit vanzelf ook aan. Drijven mag niet met je hak (veel te ruw/hard) maar dat moet je juist doen door het aanspannen van je kuit. Je moet niet met je voet drijven maar met je kuit.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:30

Ik druk mijn hakken niet naar beneden en laat mijn tenen niet naar binnen wijzen. Waarom? Omdat dat helemaal niet natuurlijk is voor jezelf, je krijgt last van je gewrichten. Bovendien is het níet lekker voor je paard, als jij helemaal rechtop zit met gespannen benen omdat je je benen en rug precies op een bepaalde plek moet hebben omdat een aantal mensen dat zomaar even hebben bepaald.

Ik trek me niks aan van dat irritante 'plaatje', ik rijd gewoon op de manier die het beste is voor mijn paard en níet omdat ik zo graag punten wil halen. (wat ik totaal niet wil maar groot aantal mensen wel)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:50

het is juist de kunst om ontspannen te zitten
met uitgedrukte hakken en benen aan het paard

zonder de hakken er in wat je doet als je kapstokjes hebt

daarbij met kapstokjes kunnen je benen niet goed aan liggen
en kan je dus ook niet je zit en been hulpen zachtjes geven

wat dus wel zo fijn is voor je paard ,

niks "het plaatje" maar duidelijk zijn naar je paard toe Knipoog

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:01

Als je je hakken naar beneden drukt en je tenen naar binnen gedraait, is dit de beste houding waarmee je je paard niet in de weg zit, en hij dus optimaal kan bewegen.

En daar komt ook bij dat je (zoals al gezegt is) je geeft constant de (verkeerde) beenhulp, met je hak ipv met je kuit.
Zelf moet ik er ook echt op hameren Huilen van het lachen

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:01

Inge_ schreef:
Ik druk mijn hakken niet naar beneden en laat mijn tenen niet naar binnen wijzen. Waarom? Omdat dat helemaal niet natuurlijk is voor jezelf, je krijgt last van je gewrichten. Bovendien is het níet lekker voor je paard, als jij helemaal rechtop zit met gespannen benen omdat je je benen en rug precies op een bepaalde plek moet hebben omdat een aantal mensen dat zomaar even hebben bepaald.
Ik trek me niks aan van dat irritante 'plaatje', ik rijd gewoon op de manier die het beste is voor mijn paard en níet omdat ik zo graag punten wil halen. (wat ik totaal niet wil maar groot aantal mensen wel)

Als je er lang genoeg op oefent, ook zónder paard kun je ook zo zitten zonder gespannen te gaan zitten hoor.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:06

cle0o_o0 schreef:
Inge_ schreef:

Als je er lang genoeg op oefent, ook zónder paard kun je ook zo zitten zonder gespannen te gaan zitten hoor.

Dat is inderdaad gewoon een kwestie van oefenen Knipoog
Heeft meer met lengte van je spieren te maken dan met je gewrichten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:17

Je moet aandrijven met de binnen-achterkant van je kuit en dat kan pas als je je kuitspier lang maakt. Het draaien van je been is dus om niet met de achterkant van je kuit te drijven maar het stukje binnenkant.

Overigens is het hakken uitdrukken een slecht advies, hierdoor breng je je onderbeen naar voren. Beter is om te zeggen: trek je tenen op, dan maak je je been ook lang maar blijft het op de plaats.
Ook tenen naar binnen is geen goed advies: het hele been moet vanuit de heup naar binnen gedraaid worden. Tenen naar binnen draaien resulteert er alsnog niet in dat je been in de juiste positie ligt en bovendien is de aanslag op je gewrichtsbanden veel te groot. In feite moeten je tenen heel licht naar buiten gedraaid zijn maar deze positie voelt door de rondheid van het paard voor ons aan als 'tenen naar binnen'.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:56

Het valt niet mee, het heeft bij mij ook een hoop moeite en pijn gekost Nagelbijten / Gniffelen maar ik zit nu al een stuk beter, tenen wijzen niet meer naar buiten, moet alleen mijn knie nog een tikkeltje verder naar binnen draaien zodat die helemaal 'in' het zadel komt(zowieso als je dat voor elkaar hebt wijzen je tenen ook recht naar voren Lachen of je moet wel héle flexibele onderbenen hebben Nagelbijten / Gniffelen) , maargoed ook daar zijn we hard mee bezig Haha!
ik kan niet eens meer zo zitten met opgetrokken hakken en tenen helemaal naar buiten Nagelbijten / Gniffelen dán krijg ik pas last in mijn benen Nagelbijten / Gniffelen Clown

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:59

Volgens mij moet je ook een deel vanuit je heup naar binnen draaien. Ik denk daar eigenlijk niet meer bij na maar ik zit hier nu te proberen om met mijn heup naar buiten gedraaid mijn teen naar binnen te doen en dat is toch een stuk lastiger dan wanneer ik mijn heup mee naar binnen draai.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:01

Nou, ik zit liever ontspannen op mijn paard dan strak in de spieren omdat ik ''Volgens het plaatje'' moet zitten..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:04

als je goed zit dan hoor je niet strak en gespannen te zitten Knipoog
het moet een gewenning worden, en als je dát eenmaal doorhebt, dan kun je ook op de goede manier harstikke ontspannen zitten Ja Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:08

Urielle schreef:
Overigens is het hakken uitdrukken een slecht advies, hierdoor breng je je onderbeen naar voren.

Mee eens!

Naar mijn mening gaat het ook niet om het uitdrukken van je hakken maar om het niet optrekken van je hak. Je been hoort ontspannen naar beneden te hangen, dan is je hak vanzelf het laagste punt. Is dat niet zo dan trek je stiekum toch je been iets op. En heb je dus spanning. Je benen horen ontspannen naar beneden te hangen. Het kan helpen je voor te stellen dat er aan elk been een gewichtje hangt waardoor je been vanzelf netjes afhangt. Je hak uitdrukken geeft ook spanning en dat is niet de bedoeling.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:10

Toen ik dat aan mijn instructeur vroeg heeft hij me heel bewust het verschil in evenwicht laten voelen tussen 'op mijn tenen in de beugel' en 'hakken laag': in het eerste geval kan ik de beweging van het paard alleen met mijn knieën opvangen, waardoor ik ga klemmen, in het tweede geval kan ik mijn been recht naast het paard houden en kan ik mezelf beter in balans houden (niet dat het nu altijd lukt, maar toch Haha!, ik heb het wel gevoeld, nu).

Hakken uitdrukken is niet het beste advies dat je kan krijgen - het is niet de bedoeling dat je je voet dubbelklapt Haha! Het gaat erom dat je voldoende kan veren in je enkels. Hetzelfde geldt voor het 'tenen naar binnen': het kan nooit de bedoeling zijn dat je daar pijn in je lijf aan over houdt. Zoals Urielle ook al zei: van boven af gezien mogen ze best iets naar buiten. Als je je kuiten maar recht aan je paard kan houden.

Als ik het goed begrepen heb allemaal, he...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:11

ik dacht al dat ik het verkeerd deed, ik kreeg het namelijk ook niet voor elkaar om mijn hakken uit te drukken zonder mijn been naar voren te steken Nagelbijten / Gniffelen ja oke een beetje wel, maar niet overdreven zoals je volgens sommige mensen wel moet Knipoog

zolang je idd maar niet je hak optrekt, gewoon laten afhangen Ja

edit: denk dat de meeste mensen het een beetje té letterlijk nemen, het hakken uitdrukken en tenen naar binnen draaien Clown Haha!

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:13

Ben het helemaal met magic_lover eens Lachen
En trouwens, het kost je misschien wat meer moeite, maar voor je paard is het een stuk lekkerder.

Wat je ook kan helpen om het wat makkelijker te maken is rekoefeningen voor je kuit&bovenbeen spieren.
Ik vroeg laatst aan mij instructeur hoe ik er nou voor kon zorgen dat ik mijn tenen naar binnen houd, en hij zei als eerste, er aan denken Clown en ook dat het komt doordat mijn been spieren niet lang genoeg zijn, en daardoor kun je je hak niet goed genoeg uitdrukken.

(ps, ik heb het ook hoor, uitsteek tenen Tong uitsteken maar ik probeer daar wel aan te werken)

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:19

Musicjohn schreef:
Je kunt geen foto-topic openen of men geeft zelf het commentaar al op de eigen foto's of anderen doen het voor je in overvloed.

Waarom word hier toch zo op gehamerd als het kennelijk een heel erg on-natuurlijke houding is voor de ruiter?

Moet het puur omdat het "mooi" staat? Of heeft het nog een andere functie?

Het zelfde geld voor "Tenen naar binnen draaien".

Het zijn altijd dezelfde commentaren. En niet iedereen kan z'n tenen naar binnen draaien. Ik ben zelf volgroeid, en mijn voeten staan naar buiten (donald duck voeten). Waarom moet er dan zo kramp-achtig gehamerd worden op tenen naar binnen? Als ik het forceer dan hou ik het precies 3 minuten vol. Daarna heb ik verschrikkelijke pijn in mijn gewrichten en pezen.

Het feit dat je hier bij wedstrijden op punten voor word afgerekend vind ik dan ook oneerlijk. Je kunt de bouw van een persoon niet veraneren. De één loopt met z'n voeten naar binnen, de ander met z'n voeten naar buiten. En sommige lopen gewoon met rechte voeten.

Laat jullie mening eens horen. Ik ben benieuwd naar de discussie.

Gr. John Knipoog

de keer erna lukt het 3,5 min. Daarna 4 min. enzoverder. Niemand heeft ooit gezegd dat paardrijden makkelijk was. En je kunt de bouw van een persoon wel degelijk veranderen! Oefenen, Oefenen en nog meer oefenen. Misschien kom jij dan ook nog wel van je pipo-voeten af. (is trouwens ook beter voor je knieën, heupen en rug) De natuurlijke houding van een mens is trouwens met voeten naar voren. Het feit dat er mensen met de voeten naar binnen of buiten lopen is niet natuurlijk.
Redenen waarom het zo "hoort" zijn hiervoor al genoemd.