hoe als ruiter rechter worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel

hoe als ruiter rechter worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 13:01

Vraag me af of mensen nog leuke oefeningen weten. Ik ben namelijk zo scheef als wat Knipoog Mijn rechter stijgbeugel is (als ik voor mijn gevoel recht wil zitten) een stuk langer dan mijn linker. Als ik gewoon ergens sta te wachten sta ik ook altijd op mijn rechter been te hangen, en als ik op mn rug lig is mijn rechter been langer dan het linker Clown (althans, zo lijkt het, volgend mij zit het probleem meer in scheve heupen/rug/spier). Overigens heb ik in lichte mate scoliose, maar heb er verder nooit echt last van ondervonden.

Wie weet oefeningen om wat rechter te worden? Mag op het paard (ze is redelijk stoicijns Haha! ) maar paardlief is ook scheef en heeft moeite met rechtsom haar linker schouder onder de massa te plaatsen, het is dus niet de bedoeling dat ze er last van heeft of nog schever wordt.

Digi

Re: hoe als ruiter rechter worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:11

Je kan om te beginnen eens naar een osteopaat gaan, dat scheelde bij mij ook al een stuk (heb een beetje dezelfde klachten als jij en ook een lichte scoliose), de eerste keer dat ik daar geweest was, leek het net of de rest van de wereld een beetje scheef stond, maar dat kwam doordat ik eindelijk een beetje rechter was gezet.
Ik ben zelf nu nog op zoek naar iets waardoor ik het 'rechte' kan behouden, door b.v. spierpoefeningen, ik denk daarbij aan pilates maar heb daar nog geen ervaring mee.
Daarnaast heb ik mijn paard ook laten nakijken, die was/bewoog ook een beetje scheef.
Dus dat is ook wel een aanrader, en je zadel even laten checken op scheefheid Knipoog Als je er jaren scheef in hebt gezeten dan zou je zadel ook een beetje kromgetrokken kunnen zijn. En dit werkt niet echt in je voordeel als je zelf net recht bent gezet.
Ik zeg natuurlijk niet dat je paard en zadel ook scheef zijn, maar zo heb ik het aangepakt in mij grote recht-zet/rijd-plan.
Succes!

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:12

Hmm k zelf heb ook scheve heupen...De rechterbeugel wat korter doen, doe ik altijd. En voor de rest weet ik het niet echt.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 13:17

Osteopaat heb ik ook wel eens aan gedacht. En ik denk zeker dat dngen als Pilates, buikspieroefeningen e.d. (als het ware om je middel stevig te houden een heel goed idee zijn. Het paard is niet van mij maar zij en haar spullen worden piekfijn in orde gehouden, zadel is pas nog nagekeken en bijgevuld. Het scheve wat ze nu nog heeft is volgens mij grotendeels haar eigen "natuurlijke" scheefheid (die ik er natuurlijk wel zo veel mogelijk uit probeer te rijden).

Gewoon de beugels aanpassen kan natuurlijk, maar ik wil echt rechter worden en met beugels aanpassen los je het probleem volgens mij niet bij de basis op.

Bedankt voor de reacties alvast! *wacht vol spanning op meer Haha! *

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:20

Pilates is heel goed voor ruiters.
Verder probeer eens een stukje met je ogen dicht te rijden, check zit ik goed recht, het is heel eng maar ik doe het zelf ook vaak omdat ik scheef ben.
Bewust zijn, zit ik op beide zitbeenknobbels, voel ik op beide evenveel druk.

Naast consequent jezelf corrigeren weet ik helaas geen tips voor je. Succes

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:23

Als het zadel net (recht) is bijgevuld, dan blijf ik bij het advies: De osteopaat voor jezelf Knipoog
Is zo fijn en je hebt meteen de basis aangepakt en van daaruit kun je dan oefeningen gaan zoeken. Ben ik ook nog mee bezig, maar ik ga even met m'n osteo overleggen heb volgende week weer een afspraak ik laat het weten als ik meer weet.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:24

zonder beugels rijden en goed je zitbeenknobbels aanvoelen. heb je spiegels... dan kun je jezelf goed controleren. maar wel erg moeilijk... ik voel het ook niet altijd goed.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:35

Ik vergeet helemaal 1 oefening te vermelden die je te paard kan doen.
Doe aan de kant waar je beugel/been korter lijkt te zijn, je arm omhoog en hou die daar, in eerst instantie alleen in stap. Als het goed is rek je dan die kant een beetje op en lijkt het of dat been wat langer wordt en voel je je zitbeenknobbel aan die kant beter dan daarvoor.
Werkte bij mij goed, maar dat was ook omdat ik vanboven een beetje inknikte, je kan het proberen. Als het werkt voel je beter (ook zonder arm omhoog) wanneer je recht(er) zit.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:44

Vind de oefeningen van @Troika erg goed, waarschijnlijk heb je daar wel wat aan en ik ga ze zelf ook proberen.
Ik heb zelf ook scoliose (2 verkrommingen).
Wat je kunt doen om je houding te verbeteren zonder paard is tegen een muur gaan staan (met je schouders rechtop tegen de muur) en zware boeken op je hoofd leggen en als je goed staat weglopen en weer terug naar de muur en leren rechtop te blijven.
Verder af en toe strekken aan een deurpost wil ook helpen.
Bij paardrijden let ik altijd enorm of ik op beide zitknobbels zit.
Een extra denken aan en soms vergeet ik het ook Bloos .

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:33

Misschien oefenen aan de longe?

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:39

Ik heb met m'n osteo gesproken over oefeningen, maar eigenlijk had hij ook niet echt iets concreets. Hij zei dat als ik gewoon gezond leef/eet/slaap etc en geen al te rare dingen doe, zoals bijvoorbeeld een kopstoot krijgen van je paard en vervolgens 2 meter verder op de tegels landen (gebeurde mij 2 maanden geleden Bloos ) dat het dan in principe zo moet zijn dat het zo goed moet blijven gaan. Het is overigens niet zo dat een osteo je van je scoliose afhelpt, hij zorgt er wel voor dat de spanning door compensatie uit je lichaam verdwijnt en je meer 'ruimte' krijgt. daarom is het ook goed om 1 eens per ± half jaar weer even een checkup te doen als je een scoliose hebt.
Hij zei wel dat bij een gezonde levensstijl ook lichaamsbeweging hoort en als goede voorbeelden noemde hij Tai Chi en Pilates (ook yoga, alleen daarbij uitkijken dat je met de oefeningen niets forceert!). Paardrijden op een scheef paard/zadel hoorde iig niet tot de goede lichaamsbeweging Knipoog
Al met al weinig concrete oefeningen dus (sorry).
Ik weet wel dat centered riding er op gericht is je houding te verbeteren ook d.m.v. oefeningen, handig is dat er met veel visuele voorbeelden wordt gewerkt.
Misschien een idee om eens C.R. boek te kopen of een les/cursus te doen?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 10:56

Hee, bedankt! In amerika heb ik veel lessen gehad in centered riding, ik heb t boek ook nog wel in de kast staan, misschien daar maar weer eens wat bewuster mee aan de slag. Zodra ik tijd heb ga ik ook eens naar een osteo, ben gewoon heel benieuwd of het helpt.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:51

Liseef schreef:
Misschien oefenen aan de longe?

Aan de longe ga je toch de hele tijd 1 kant op buigen? Dan moet je dus altijd je binnenbeen wat langer maken, en zit je nooit 'recht'! Dus dat lijkt me niet zo zinvol als je wilt oefenen 'recht' te zitten...

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:33

Heb er zelf geen last van dus weet er niks voor sorry.