voorwaart neerwaarts probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Philadelphia

voorwaart neerwaarts probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 20:46

ik heb een beetje een heet paardje
en omdat ik altijd nouja het was hem aangeleerd en ik kon nog niks:p
diep en rond liep moet ik nu opgerichter gaan rijden
maar voor het losmaken wil ik voorwaarts en neerwaarts rijden
maar het blijft me niet lukken kijk ik naar beneden ..is het voor mij al heel diep maar
kijk ik in de spiegels is het de diepte die je moet rijden op wedstrijden
Ook als hij dan naar beneden is...komt hij in 1 keer omhoog of hij
gaat telkens kleine stukjes en omdat ik geen waslijnen wil...heb ik opeens weer korte teugels
Mijn vraag dus hoe zouden jullie het ongeveer aanpakken..
hij ontspant ook niet zo omdat hij snel onder me vandaan wil
met gewone teugels heb ik daar totaal geen last van

beantsje

Re: voorwaart neerwaarts probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:05

Ik lees dat je 14 bent en in de B rijdt.
In dat geval zou ik het 'diep en rond' voorlopig nog maar even vergeten. Hoe je daar ook over denkt, dat is iets voor de bodybuilders onder de paarden, de topsporters dus.
Oprichten is iets wat bij verzamelen hoort.
Dit is voor jou allemaal echt nog niet aan de orde.

Voorwaarts-neerwaarts is inderdaad erg belangrijk bij het losrijden. Je moet je paard laten ontspannen, maar ja, hoe krijg je een loperig paard zover dat hij ontspant?
Je zult dus moeten ontdekken waarom hij zo loperig is. Is het gewoon frisheid, blijft het zo de heletijd als je rijdt, of wordt dat na een poosje beter?
of heeft je paard ergens ongemak dat hij niet kan ontspannen?
Is je paard bijvoorbeeld scheef?
Heel veel paarden worden een stuk relaxter als ze recht worden gericht. Ze hoeven niet meer allerlei spieren te spannen om zichzelf in evenwicht te houden en maken hun passen beter af.

Tenslotte: niet te bang zijn voor waslijntjes bij het losrijden hoor, gewoon niet te veel focussen op het 'aan de teugel' rijden. Het begint altijd met ontspanning...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:45

Zoek goede begeleiding die je leert van de voorkant af te blijven en die je leert puur van achter naar voren een paard vanzelf nagevelijk te laten worden.
Rechtrichten is hier een voorwaarde voor. Een paard is van nature links of rechts scheef, dus van bovenaf zien ze er even overdreven ( of ) uit. Door te trainen kan je het paard recht maken (zie voor meer info de zoekfunctie van bokt en deze site: http://www.paardenbegrijpen.nl/).

Het is de bedoeling dat je je paardje goed voorwaarts gaat rijden, zonder dat je bezig gaat met het aan de teugel verhaal. Een paard zal vanzelf van voren in de goede houding gaan lopen als hij van achter goed actief en ontspannen naar voren wordt gereden, naar de hand toe.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 16:58

eh sorry...ik ben 16 en ik rij m-2 met winstpunten
staat in de onderschrift
maar ik ben niet vaak online dus
werk mijn profiel niet bij:P

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 17:02

beantsje schreef:
Ik lees dat je 14 bent en in de B rijdt.
In dat geval zou ik het 'diep en rond' voorlopig nog maar even vergeten. Hoe je daar ook over denkt, dat is iets voor de bodybuilders onder de paarden, de topsporters dus.
Oprichten is iets wat bij verzamelen hoort.
Dit is voor jou allemaal echt nog niet aan de orde.

Voorwaarts-neerwaarts is inderdaad erg belangrijk bij het losrijden. Je moet je paard laten ontspannen, maar ja, hoe krijg je een loperig paard zover dat hij ontspant?
Je zult dus moeten ontdekken waarom hij zo loperig is. Is het gewoon frisheid, blijft het zo de heletijd als je rijdt, of wordt dat na een poosje beter?
of heeft je paard ergens ongemak dat hij niet kan ontspannen?
Is je paard bijvoorbeeld scheef?
Heel veel paarden worden een stuk relaxter als ze recht worden gericht. Ze hoeven niet meer allerlei spieren te spannen om zichzelf in evenwicht te houden en maken hun passen beter af.

Tenslotte: niet te bang zijn voor waslijntjes bij het losrijden hoor, gewoon niet te veel focussen op het 'aan de teugel' rijden. Het begint altijd met ontspanning...

ja ik denk dat ik gewoon teveel met de voorkant bezig ben
this ook zo irritant...ik kan er niet tegen als het geheel er niet mooi uit
ziet en moet daar even overheen komen..(we hebben dressuur spiegels)
hij is nogal fris en word pas later ontspannen en hij weet wanneer hij iets fout doet
en dan raakt hij nogal gestresst geen idee waarom ik heb hem nooit daarom geslagen ..
ook hebb ik nu een pessoa gekocht..zo kan ik het met hem oefenen zonder dat ik er mee kan bemoeien...

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:03

Ik denk dat je ondanks dat je paard vrij fris is goed moet blijven controleren of ie actief weggaat op je been.
Je paard kan natuurlijk best fris zijn en hard lopen maar dat hoeft niet te betekenen dat ie aan de hulpen is.
Neemt ie de teugels goed aan? zo nee dan zit het probleem waarschijnlijk in het niet actief genoeg zijn van achteren.
Neemt ie het makkelijker mee naar beneden als je wat langer hebt gereden (en de frissigheid er een beetje af is) ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:51

Ik herken je probleem wel een beetje,rijd ook een paard wat heel heet is.Ik rij haar naar m'n hand toe,dus als ik been geef moet ze altijd naar voren gaan{dat is meestal geen probleem} en met je been blijven ondersteunen.Maar dan gaan ze dus in je hand hangen als je pech hebt.Een natuurlijke reactie is terugtrekken maar dat moet je nu juist niet doen.Daar word de aanleuning schokkerig van.Als hij er doorheen dramt,dan moet je gewoon 1x een hele flinke ophouding geven{wel met been blijven ondersteunen}Zodat hij echt even stilstaat,en als hij reageert laat je direct weer los.Vervolgens blijf je rijden met je been eraan en zorg je dat het paard je hand volgt.Als hij dan weer loperig word,dan zet je er weer even de rem op.Net zolang totdat hij snapt dat hij goed terug moet komen op je hand.Maar je mag alleen hele korte ophoudingen geven,de kunst bij deze paarden is juist om ze los te laten.En nooit ophoudingen maken of overgangen zonder met je been te ondersteunen.Sucses.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 20:08

bedankt voor jullie tips enz..
maar ik kan er nog niet helemaal uithalen hoe en wat
mijn paard loopt wel degelijk goed aan de teugel...rij ook m-2 nooit problemen mee gehad
dat hij vast of wat dan ook zat..
alleen wil ik het losrijden gaan veranderen door lang en diep en meer door de rug
maar omdat hij dit zo erg gewend is is hij moeilijk naar beneden te krijgen
actief is hij wel op het achterbeen ik werkte daar zowieso nog aan
maar ik hoop dit ook nog met pessoa te verbeteren...
vandaag heb ik niks aan de voorkant gedaan maar helpt niet erg veel
ik kan op het eind hem wel wat langer en dieper doen maar
op het begin niet maar ik hoop dat dat nog komt:P

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:31

Dan rijd je waarschijnlijk nog niet genoeg van achter naar voren. Sinds 1 week ben ik daar ook mee bezig, en ineens krijgt mijn paard zijn neus tot de grond. Wat ook helpt is veel vooruit blijven rijden tijdens de oefening zelf, zodat je zeker contact blijft houden. Je zou eventueel, met een LOSSE slof haar rustig kunnen leren de spieren langer te maken, maar een paard loopt geen Grand Prix op 1,2,3. Dus vooral proberen die momenten op het eind vol te houden, en van langere duur te maken, en al gauw zal je paard merken hoe prettig het is om daar te lopen en dit in het begin ook al doen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 16:34

Ik zou het "diep" ook even vergeten,lang en laag is voldoende en dan is het van het paard afhankelijk hoe laag genoeg is.Dat ze het in het begin nog niet doet is niet erg,je moet er toch eerst heen rijden.Zodat het makkelijker word voor haar.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:19

ja ik bedoelde ookkk gewoon lang en laag:P Bloos
het gaat al wat vooruit

btw ik ga niet met een slof rijden
ik kan dat niet haat die 2 teugels en erg ontspannen zal hij er niet van worden
daar gaat het me om lekker ontspannen dan pas gaat hij lang en laag
maar het gaat al stukken beter

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:13

Fijn te horen en heel verstandig om er geen slof aan te hangen

kwintun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:37

Je moet hem iets meer doorrijden denk ik XD Bloos

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:43

Miss_R_Horse schreef:
Neemt ie de teugels goed aan? zo nee dan zit het probleem waarschijnlijk in het niet actief genoeg zijn van achteren.

Blijkbaar niet, anders had ze geen waslijntjes. Ik zou zeggen: paard eerst van achter erbij gaan zetten en voorwaarts rijden, zodat je wat contact op je teugels hebt. Een paard dat daadwerkelijk fijn door zijn lijf loopt, volgt je hand naar beneden.
Zoek desnoods een goede instructrice om je te helpen.
Succes!

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 22:03

MariekeA schreef:
Miss_R_Horse schreef:

Blijkbaar niet, anders had ze geen waslijntjes. Ik zou zeggen: paard eerst van achter erbij gaan zetten en voorwaarts rijden, zodat je wat contact op je teugels hebt. Een paard dat daadwerkelijk fijn door zijn lijf loopt, volgt je hand naar beneden.
Zoek desnoods een goede instructrice om je te helpen.
Succes!

bedankt en ik heb een instructrice waar ik waarschijnlijk bij wegga
aangezien ik daar ben uitgeleerd
ik zie elke dag verbetering ben er erg mee aan het werk gegaan..